جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80003
منبع : خبرگزاری ايرنا

آیین بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محقق کابلی در قم برگزار شد

قم نيوز : آیین بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستان، با حضور افغانستانی‌های مقیم ایران، مسئولان و قشرهای مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
آیین بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محقق کابلی در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز در این آیین که آیات ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری، سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم و نمایندگان بیوت مراجع تقلید حضور داشتند، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

یکی از طلبه‌های افغانستانی در این آیین ضمن ارج نهادن به مقام شامخ آن عالم ربانی، وی را از ستارگان درخشان آسمان فقاهت و مرجعیت و پرچم‌دار هدایت و مهدویت دانست.

حجت‌الاسلام محمدناصر واعظ زاده با اشاره به نقش آیت‌الله محقق کابلی در بیداری مردم افغانستان بیان داشت: آن فقید سعید پس از گذشت قرن‌ها از دوران اهل‌بیت (ع) خلاء وجود یک پیشوای دینی که بتواند کشتی ماتم‌زده جامعه افغانستان را از بحران هویت‌های دینی به سمت ساحل نجات سوق دهد پر کرد.

وی افزود: این شخصیت فرزانه بیش از نیم‌قرن پیش از سوی فقیهی عالی‌قدر چون آیت‌الله خویی به‌واسطه ایمان و تقوی و همچنین همت و افق‌های بلند فکری که داشت به‌عنوان یکی از استوانه‌ها و ارکان اسلام و تشیع نام گرفت و این از افتخارهای بزرگ این شخصیت کم‌نظیر می‌باشد.

مرحوم آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم ۲۰ خردادماه امسال در ۹۱ سالگی در این شهر مقدس دارفانی را وداع گفت. این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله‌العظمی خویی در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان افغانستان قرار داشت.

پیکر این عالم مجاهد ۲۳ خردادماه سال جاری، در قم تشییع و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcaewna.49nww15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما