جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 80004
منبع : خبرگزاری فارس

کاهش 15 درصدی ولادت در استان قم

قم نيوز : مدیرکل ثبت احوال استان قم گفت: در سه ماه نخست سال جاری شاهد کاهش 15 درصدی تعداد موالید در استان بودیم.
کاهش 15 درصدی ولادت در استان قم
کاهش 15 درصدی ولادت در استان قم
به گزارش قم نیوز خلیل مرادی با اشاره به کاهش تعداد موالید در استان قم اظهار کرد: در سه ماه نخست سال جاری تعداد موالید در استان پنج هزار و 18 نفر بود، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته پنج هزار و 877 نفر در استان قم به دنیا آمدند و در سه ماه نخست سال جاری شاهد کاهش 15 درصدی تعداد موالید در استان بودیم.

وی ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری آمار وفات در استان قم هزار و 450 نفر بود، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته هزار و 432 نفر فوت کردند و در سه ماه نخست سال جاری شاهد رشد یک درصدی آمار وفات در استان قم بودیم.

مدیرکل ثبت احوال استان قم افزود: در سال‌های اخیر نرخ رشد موالید در کشور و استان منفی شد و این روند ادامه دارد، البته در برخی از فصل‌ها آمار موالید بیشتر از فصل‌های دیگر است و برای ارائه آمار دقیقی در خصوص نرخ رشد موالید در یک سال باید تا پایان آن سال صبر کرد.

مرادی با اشاره به نرخ باروری در استان قم اظهار کرد: نرخ باروری در استان به دو رسیده که کمتر از حد جایگزینی است، در حالی که این عدد باید در قم بین 2.5 تا 3 باشد.

وی ادامه داد: تا سال 1395 نرخ رشد موالید در کشور عدد مثبت بود، اما این عدد از سال 1395 تاکنون منفی شده، یکی از دلایل این مساله این است که سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کرد، همچنین جوانان دهه شصتی که جمعیتی زیادی را تشکیل می‌دادند در حال عبور از سن ازدواج و باروری هستند که این مساله در منفی شدن نرخ موالید موثر بود.

مدیرکل ثبت احوال استان قم خاطرنشان کرد: تک فرزندی در استان همچون نقاط دیگر کشور در حال افزایش است، دلایل این مساله تک بعدی نیست و از عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ناشی می‌شود و باید برای افزایش نرخ رشد موالید در استان قم برای حل مشکلات موجود در این زمینه در ابعاد مختلف تلاش کرد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcbagbw.rhbggpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما