شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80041
منبع : خبرگزاری ايرنا

گلخانه اکسیر حیات‌بخش کشاورزی در دل کویر قم

قم نيوز : شماری از مسئولان و کارشناسان حوزه کشاورزی با عنوان «مزایای استفاده از گلخانه در قم» توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را بهترین و مؤثرترین راهکار برای ادامه حیات کشاورزی در شرایط سخت محیطی و پرتنش منطقه کویری قم دانستند.
گلخانه اکسیر حیات‌بخش کشاورزی در دل کویر قم
گلخانه اکسیر حیات‌بخش کشاورزی در دل کویر قم
به گزارش قم نیوز ضرورت استفاده از گلخانه برای تقویت جایگاه کشاورزی قم، راهبردهای استان برای گسترش کشت‌های گلخانه‌ای، تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای تشویق کشاورزان به استفاده از گلخانه، مزیت‌های اقتصادی بهره‌گیری از گلخانه برای فعالان بخش کشاورزی و نگاهی به وضعیت آینده این نوع کشت در استان ازجمله موضوع‌هایی است که موردتوجه باید قرار گرفت.



صدور پروانه تأسیس و بهره‌برداری از ۲۰۰ هکتار گلخانه در قم

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان، سیاست تغییر الگوی کشت با محوریت کشت‌های گلخانه‌ای طی سال‌های گذشته موردتوجه مسئولان بخش کشاورزی قرارگرفته است.

عباس خرمی بیان کرد: در همین رابطه سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم برای تشویق و هدایت کشاورزان استان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و صدور مجوزهای لازم برای احداث گلخانه وارد عمل شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون برای بیش از ۲۰۰ هکتار گلخانه در قم پروانه تأسیس و بهره‌برداری صادرشده است و این روند با توجه به سیاست‌های استان برای گسترش کشت‌های گلخانه‌ای با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

وی افزود: فرآیند دادن مجوز به متقاضیان تأسیس گلخانه برای تشویق کشاورزان بسیار آسان شده است و بهره‌برداران می‌توانند با تائید کارشناسان نظام‌مهندسی کشاورزی از تسهیلات بانکی مناسبی که برای ایجاد گلخانه پرداخت می‌شود، استفاده کنند.

خرمی گفت: کاهش قابل‌توجه مصرف آب، عامل مهم دیگری است که ضرورت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم را نشان می‌دهد و می‌تواند بستر خوبی برای مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی استان باشد.

وی بیان کرد: درکشت های گلخانه‌ای علاوه بر کاهش مصرف آب‌، میزان تولید محصول افزایش می‌یابد و این به معنای بالا رفتن درآمد سرانه کشاورزان استان است.

وی ادامه داد: کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم بر فرآیند ساخت‌وساز و همچنین روند تولید محصول در گلخانه‌های استان نظارت کامل دارند تا فعالیت گلخانه‌ها در قم با بالاترین سطح استانداردهای تعیین‌شده در این بخش صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: با توجه به شرایط مطلوب پیش‌آمده برای احداث گلخانه در استان و استقبال بسیار خوب کشاورزان، در سال‌های آینده، قم به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو کشور درکشت های گلخانه‌ای مطرح خواهد شد.

وی بیان کرد: توسعه صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص در بخش کشت‌های گلخانه‌ای یکی از سیاست‌های اقتصادی استان است که در این رابطه سه اتحادیه با حضور تولید کنند محصولات گلخانه‌ای با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و نظام‌مهندسی قم تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی، از دیگر مزایای استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای در قم است که می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند تکمیل زنجیره تولید، فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کند.



لزوم توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم به دلیل محدودیت‌های آب‌وخاک

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آب‌وخاک استان، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم ضروری است و از این طریق با افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی شهروندان تأمین می‌شود.

مسلم ابراهیمی گفت: در حال حاضر هدف‌گذاری احداث ۲۰۰ هکتار گلخانه در قم انجام‌شده است که ۱۲۰ هکتار آن توسط کشاورزان و ۸۰ هکتار نیز در فضای شهرک‌های کشاورزی استان فعال خواهد بود.

وی در خصوص مزیت‌های استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای، افزود: در این نوع کشت، میزان مصرف آب پایین و در مقابل سطح تولید محصول بالاست، همچنین در محیط گلخانه همه‌چیز ازجمله مصرف سموم و کودهای شیمیایی تحت کنترل بوده و گیاه در برابر تنش‌های محیطی ایمن است، بنابراین محصول باکیفیت مطلوبی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: امکان کاشت محصولات متنوع کشاورزی در محیط گلخانه فراهم است و حتی می‌توان بسیاری از محصولات باغی را نیز در گلخانه باکیفیت بالا تولید کرد.

ابراهیمی با اشاره به این‌که توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان فرصت‌های شغلی بسیاری برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه کشاورزی ایجاد می‌کند، گفت: هر هکتار گلخانه به‌طور متوسط برای ۱۰ تن به‌صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند که این میزان با توجه به اشتغال غیرمستقیم حاصل از آن به ۳۰ تن نیز می‌رسد.

وی بیان کرد: میزان برداشت محصول در گلخانه چند برابر کشت‌های معمولی است و این نوع کشت روزبه‌روز بیشتر موردتوجه کشاورزان استان و به‌خصوص جوانان علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: روند افزایش کیفیت محصولات گلخانه‌ای تولیدشده در قم با جدیت دنبال می‌شود و با ارتقا دانش فنی بهره‌برداران در آینده نزدیک محصولات بسیار متنوعی از طریق کشت گلخانه‌ای به بازار عرضه می‌شود که در شرایط عادی امکان کشت در قم را ندارد.



توسعه کشت‌های گلخانه در شهرک‌های کشاورزی قم در دستور کار است

رئیس شرکت شهرک‌های کشاورزی قم گفت: با تمام توان به دنبال توسعه زیرساخت‌های موردنیاز برای ایجاد گلخانه‌های جدید در شهرک‌های کشاورزی استان هستیم.

علی شاه مرادی بیان کرد: توسعه گلخانه‌ها در شهرک‌های کشاورزی قم علاوه بر اعتبارات دولتی با مشارکت فعال بخش خصوصی دنبال می‌شود و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه می‌توانند برای احداث گلخانه در شهرک‌های کشاورزی قم اقدام کنند.

وی با اشاره به امتیازات احداث گلخانه در شهرک‌های کشاورزی، افزود: در شهرک‌های کشاورزی قم به موضوعاتی همچون تکمیل زنجیره تولید، بازاریابی، صادرات و عرضه محصول در نمایشگاه‌های مختلف توجه می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند سرمایه‌گذاری مطمئنی را در شهرک‌های کشاورزی تجربه کنند.

وی ادامه داد: تقاضای احداث شهرک‌های کشاورزی توسط بخش خصوصی در قم برای ایجاد گلخانه و دیگر فعالیت روزبه‌روز در حال گسترش است و با استقبال کشاورزان پیشرو از کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه این نوع کشت به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرک‌های کشاورزی استان تبدیل‌شده است.

شاه مرادی گفت: تلاش برای توسعه گلخانه‌ها در استان علاوه برافزایش میزان تولید محصولات کشاورزی، موجب ایجاد اشتغال پایدار فارغ‌التحصیلان این بخش می‌شود و مزایای اقتصادی فراوانی برای قم دارد.

وی بیان کرد: تمام تجهیزات فنی موردنیاز برای احداث گلخانه‌های استاندارد در کشور موجود است و نیازی به ورود تجهیزات خارجی برای راه‌اندازی گلخانه نیست.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های آب‌وخاک در قم و تنش‌های شدید محیطی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برای ادامه حیات کشاورزی استان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و شرکت شهرک‌های کشاورزی در این زمینه همکاری لازم را با بهره‌برداران خواهد داشت.

رئیس شرکت شهرک‌های کشاورزی قم گفت: در آینده نزدیک شرایط برای کشت انواع گیاهان در گلخانه‌های استان فراهم خواهد شد و با همراهی کشاورزان تولیدهای گلخانه‌ای دیگر محدود به محصولاتی همچون خیار، گوجه و مواردی مانند آن، نخواهد بود.

وی بیان کرد: احداث گلخانه و تولید محصولات کشاورزی از این طریق، با درآمد قابل‌توجهی همراه است و در همین راستا بهره‌برداران می‌توانند از مزایا و معافیت‌های در نظر گرفته‌شده برای فعالیت در شهرک‌های کشاورزی نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌های گسترده‌ای برای تشویق و هدایت کشاورزان استان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای در حال انجام است و این روند موجب تحول در میزان تولید و کیفی سازی کشاورزی قم خواهد شد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

گزارش: سید محمدابراهیم جنابان

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccsxq4.2bqx08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما