شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 80079
منبع : خبرگزاری فارس

چرا نمایشگاه حجاب و عفاف در قم مظلوم است؟

قم نيوز : برپایی دومین نمایشگاه حجاب و عفاف سماء در قم، این ضرورت را بیش از پیش یادآوری می کند که این نمایشگاه باید در بهترین شرایط و با برترین کیفیت در شهری مانند قم اجرا شود.
چرا نمایشگاه حجاب و عفاف در قم مظلوم است؟
چرا نمایشگاه حجاب و عفاف در قم مظلوم است؟
به گزارش قم نیوز این روزها مجتمع ناشران استان قم شاهد برپایی دومین نمایشگاه حجاب و عفاف سماء در حدود 40 غُرفه شامل ارائه پوشاک اسلامی، ملزومات حجاب، کیف و کفش، ملزومات نماز و همچنین ارائه برخی اقلام متفرقه مانند دست سازه ها و لوازم بهداشتی بود.

این نمایشگاه که با مشارکت نهادهایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، اتاق اصناف قم، اتحادیه ناشران قم، اتحادیه فروشندگان پوشاک قم، اتحادیه بنکداران قم، شهرداری قم، انجمن تولیدکنندگان ملزومات حجاب، ستاد تبلیغات تولیدات ملی و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی از بیست و چهارم ماه جاری در مجتمع ناشران قم آغاز به کار کرده بود بیست و هشتم تیر به پایان رسید.

در عین حال نمایشگاه امسال در حالی پایان یافت که غرفه های طبقه همکف مجتمع ناشران قم بیشتر دو محصول چادر و کیف را عرضه کردند و البته غرفه های چیده شده در طبقه نخست نیز بیشتر ارائه دهنده برخی مدل های مانتو و روسری بودند.

همچنین غرفه های واقع در طبقه دوم نمایشگاه نیز بیشتر پیراهن و شلوار و همچنین ملزومات نماز را در برابر دیدگان بازدیدکنندگان قرار دادند.

و اما نکته نخست درباره برگزاری این نمایشگاه، مکان نامناسب برگزاری آن است. به بیان دیگر غرفه های نمایشگاه عفاف و حجاب در حالی در مجتمع ناشران برپا شده است که فضاهای موجود در این مجتمع به ویژه راهروهای آن، فضای کافی و مناسبی برای استقبال از بازدیدکنندگان و رفت و آمد آنان ندارد و بسیاری از غرفه های نمایشگاه رو به روی دفاتر نشر و کتابفروشی های مجتمع دایر شده است!

نکته دیگری که در بازدید از این نمایشگاه به چشم می آید، فقدان نظم کافی در برپایی آن است، به گونه ای که در ساعت 11 صبح یعنی یک ساعت پس از آغاز به کار نمایشگاه، همچنان امکان بازدید از تعداد نه چندان کمی از غُرفه ها به دلیل عدم حضور متصدّیان غرفه وجود نداشت و این در حالی است که این غرفه ها با کشیدن پارچه ای در منطقه ورودی خود، تعطیل (!) بودند.

و اما بخش دیگر این نمایشگاه یعنی رادیو نمایشگاه هم بیش تر از آن که به ارائه اطلاعات لازم درباره نمایشگاه و همچنین توضیح درباره نوآوری های آن مشغول باشد موسیقی پخش کرد و دیگر هیچ!

در عین حال نباید این نکته را از نظر دور داشت که طرح تعویض چادر کهنه با چادر نو در یکی از غرفه های نمایشگاه از ایده های خوبی بوده که امسال با استقبال نسبی مواجه شده است و می طلبد تا با شیوه های مطلوب تر در نمایشگاه های بعدی عفاف و حجاب در استان قم پیگیری شود.

 

گویا عفاف و حجاب اولویت فرهنگی نیست

بازدید از این نمایشگاه همچنین فرصت مناسبی بود تا با برخی از حاضران در آن نیز هم کلام شویم. در این باره زهرا یاوری یکی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه گفت: متأسفانه قیمت اقلام موجود در این نمایشگاه با وجود تخفیف های عموما 20 درصدی نمایشگاهی، همچنان بالاست و باید اذعان کرد که تهیه این نوع از پوشاک اسلامی عملا از توان بسیاری از خانواده ها خارج است.

در عین حال فاطمه سادات عاملی به عنوان عضو فعال یکی از غرفه های نمایشگاه نیز درباره تولید پوشاک اسلامی و مشکلات این حوزه تصریح کرد: درد دل های ما تولیدکنندگان پوشاک اسلامی و فعالان این حوزه بسیار است؛ به ویژه آن که هزینه های تولید این محصولات در ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و تنها راهی که امروزه برای ایجاد تعادل در این بازار به ذهن می رسد اختصاص یارانه ویژه برای این منظور است؛ در حالی که متأسفانه عفاف و حجاب جزو اولویت های فرهنگی نبوده و نیست و این مسئله واقعا جای شکوه و گلایه دارد.

وی درباره پیشنهادهای خود برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه های عفاف و حجاب در استان قم نیز بیان کرد: مهم ترین پیشنهاد ما تولیدکنندگان این عرصه، اختصاص یارانه ویژه نمایشگاهی در همه استان ها و البته استان قم  برای سهولت خرید عموم مردم است که امیدواریم محقق شود.

عاملی همچنین از رسانه های جمعی خواست تا با پرداختن بیشتر به مشکلات حوزه تولید پوشاک اسلامی، تولیدکنندگان این عرصه را در ارائه خدمات بهتر یاری رسانند.

و اما اکنون که در پایان گام دوم نمایشگاه حجاب و عفاف سماء در استان قم قرار داریم به نظر می رسد که شهر مقدس قم باید علاوه بر استمرار برگزاری این نمایشگاه در سال های بعد، برپایی نشست های علمی و تخصصی این حوزه را به شکل ویژه در دستور کار قرار دهد تا این نشست ها بتواند با حضور صاحبنظران و مسؤولان مربوط، به بررسی آخرین راهکارهای ترویج حداکثری این حوزه و کاهش حداکثری مشکلات این عرصه بپردازد.

در عین حال اگر قرار است این نمایشگاه در سال های بعد هم در همین روزهای گرم تیر ماه، یعنی سالروز حادثه مسجد گوهرشاد برگزار شود بهتر است تا ساعت آغاز به کار نمایشگاه به بعدازظهرها منتقل شود تا بر این اساس، ساعت پایان کار نمایشگاه در هر روز هم، ساعات ابتدایی بامداد باشد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdnz0j.yt0z56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما