سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 80252
منبع : خبرگزاری ايرنا

توسعه گلخانه‌ جایگزین مناسب کشت‌های سنتی

قم نيوز : مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برای تأمین امنیت غذایی مردم ضروری است و جایگزین مناسبی برای کشت‌های سنتی و در فضای باز به‌حساب می‌آید که این روند در استان با جدیت دنبال می شود.
توسعه گلخانه‌ جایگزین مناسب کشت‌های سنتی
توسعه گلخانه‌ جایگزین مناسب کشت‌های سنتی
به گزارش قم نیوز مسلم ابراهیمی بیان کرد: کاهش منابع آبی و زمین‌های مناسب برای کشاورزی، نگرانی در خصوص تأمین غذای موردنیاز مردم را افزایش داده و باعث شده است تا کارشناسان حوزه کشاورزی از کشت‌های گلخانه‌ای به‌عنوان بهترین راهکار برای حل این موضوع، یاد کنند.

وی افزود: در گلخانه می‌توان همه محصولات کشاورزی موردنیاز مردم را باصرفه جویی قابل‌توجه در میزان آب‌وخاک تولید و در مدت‌زمان کوتاه‌تری به بازار عرضه کرد.

وی ادامه داد: همچنین محصولات کشت‌شده در گلخانه به دلیل کنترل‌های شدید محیطی از سطح کیفیت و سلامت غذایی بالایی برخوردارند و می‌توان با اطمینان خاطر این محصولات را استفاده کرد.

ابراهیمی گفت: درکشت های گلخانه‌ای امکان غنی‌سازی محصول ازنظر مواد موردنیاز بدن انسان وجود دارد و با این روش می‌توان سطح سلامت جامعه را افزایش داد.

وی افزود: میزان تولید محصول درکشت های گلخانه‌ای در مقایسه با کشت در فضای باز بسیار بیشتر است، بنابراین سرمایه‌گذاری در این روش کشت علاوه بر کمک به تأمین امنیت غذایی مردم، ازنظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است.

وی ادامه داد: تشویق کشاورزان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای به‌جای روش‌های سنتی یکی از راهبردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر است که در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی قم نیز برنامه‌های متنوعی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در سطح استان تدارک دیده است.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgxx97.ak9zn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما