کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شعباني نخستين طلايي پاراتكواندو قم در آسيا / نقشه سفر به توكيو

خبرگزاری فارس , 10 مرداد 1398 ساعت 9:00

محمدرضا شعباني با درخشش در پيكارهاي 2019 پاراتكواندو قهرماني آسيا نخستين طلايي تاريخ ورزش قم از رقابت‌هاي آسيايي اين رشته لقب گرفت.


به گزارش قم نیوز رضا جعفری؛ پاراتکواندو رشته‌ای است که تا سال گذشته زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین و هیات‌های استانی آن بود اما با اعلام رسمی وزارت ورزش و جوانان از سال 1398 این رشته به شکل رسمی زیر مجموعه فدراسیون تکواندو و هیات‌های تکواندو سراسر کشور قرار گرفته است.

پاراتکواندو یکی از رشته‌های پارالمپیکی محسوب می‌شود اما جالب این است که در بازی‌های پاراآسیایی 2018 در کاروان اعزامی ورزشکاران معلول کشورمان خبری از این رشته نبود، با این حال پاراتکواندو اکنون یکی از رشته‌های دارای شانس زیاد برای گرفتن سهمیه بازی‌های پارالمپیک 2020 به شمار می‌رود.

استارت فعالیت پاراتکواندو قم از دهه 90

این رشته ورزشی در سال‌های اخیر روند بسیار خوبی در پیش گرفته و با حضور در میادین بین‌المللی، آسیایی و جهانی افتخارات زیادی را نصیب ورزش کشورمان کرده، روندی رو به رشدی که با کسب مقام نخست و عنوان قهرمانی پیکارهای سال 2019 پاراتکواندو آسیا تکمیل‌تر شد.

پاراتکواندو در دهه 1390، تقریبا سه چهار سالی است که در قم رونق گرفته و این اتفاق مثبت را باید مرهون تلاش مربیان سازنده این رشته در استان قم و درخشش یک پدیده به نام محمدرضا شعبانی در این رشته ورزشی دانست، ورزشکاری که با انگیزه تمام در تمرینات تخصصی این رشته حاضر می‌شود و در میادین داخلی و برون‌مرزی عملکرد قابل توجهی داشته است.

شعبانی نخستین‌بار در سال 1396 بعد از درخشش در پیکارهای پاراتکواندو قهرمانی کشور به اردوی آماده‌سازی تیم ملی ایران دعوت شد و به رقابت‌های قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی رفت اما از نخستین تجربه آسیایی خود مدالی کسب نکرد ولی از تجربیات این میدان مهم برون‌مرزی برای پیشرفت‌های آتی خود استفاده کرد.

کسب نقره جام ملت‌های آفریقا

نخستین ملی‌پوش پاراتکواندو قم در سال 1397 ابتدا همراه با تیم ملی کشورمان راهی قاره آفریقا شد و در رقابت‌های جام ملت‌های این قاره که بر اساس مجوز فدراسیون جهانی تکواندو، دیگر پاراتکواندوکاران جهان نیز اجازه حضور داشتند برابر حریفان خود به میدان رفت تا اینکه با کسب مقام نایب‌قهرمانی و نشان نقره به ایران بازگشت.

نخستین برنز از رقابت‌‌های قهرمانی آسیا

چهره شاخص پاراتکواندو استان قم در سال 97 یک بار دیگر فرصت حضور در پیکارهای قهرمانی آسیا را کسب کرد و همراه با دیگر ملی‌پوشان در مسابقات قهرمانی قاره به میدان رفت، رقابت‌هایی که به میزبانی هوشیمینه ویتنام، شعبانی در آن تنها یک بار غفلت کرد و با شکست مقابل حریفی از تایلند به نشان برنز قاره بسنده کرد.


شعبانی در کنار این تجربیات آسیایی، همراه با تیم ملی پاراتکواندو کشورمان به رقابت‌های قهرمانی جهان نیز اعزام شد اما نتوانست مدالی کسب کند ولی اسفند ماه سال گذشته مقام قهرمانی پیکارهای بین‌المللی جام فدراسیون جهانی تکواندو در جزیره کیش را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد.

نخستین قهرمانی قم در پاراتکواندو ایران

درخشش‌های متوالی محمدرضا شعبانی در مسابقات داخلی و برون‌مرزی ثمرات و نتایج مثبت و بزرگی برای ورزش قم داشته به طوری که این رشته ورزشی یعنی پاراتکواندو اکنون به واسطه اشتیاقی که شعبانی در دل علاقمندان به پاراتکواندو ایجاد کرده، به خوبی در قم در حال رشد است و آینده درخشانی دارد.

تداوم درخشش شعبانی با نخستین طلای آسیایی

نتیجه موفقیت‌های شعبانی و جذب استعدادهای معلول به رشته پاراتکواندو این بود که قم در شروع سال 1398 توانست بالاتر از دیگر رقبا و استان‌های شرکت کننده در مسابقات پاراتکواندو قهرمانی ایران، عنوان نخست و مقام قهرمانی را برای نخستین‌بار به خود اختصاص داده و نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد.

بعد از کسب مقام قهرمانی پاراتکواندو کشور، بار دیگر شعبانی عضو تیم ملی اعزامی ایران به رقابت‌های قهرمانی آسیا شد، پیکارهای سال 2019 که در شهر امان کشور اردن به انجام رسید و تیم ملی ایران با درخشش ملی‌پوش پاراتکواندو قم و دیگر نفرات خود سکوی نخست قاره را فتح کرد.

تیم ملی پاراتکواندو کشورمان به سرمربیگری پیام خانلرخانی 6 مدال طلا و نقره پنجمین دوره مسابقات پاراتکواندو قهرمانی آسیا را به خود اختصاص داد و مقتدرانه جایگاه نخست این دوره را کسب کرد، مسابقاتی که چهار طلا و دو نقره آن به ایرانی‌ها رسید و شعبانی یکی از طلایی‌های تیم ایران بود.

شعبانی در این مسابقات که تیم ایران با کسب 34 امتیاز مقتدرانه عنوان قهرمانی را نصیب خود کرد، در وزن منهای 75 کیلوگرم با حریفان خود به رقابت پرداخت و با شکست تمامی آنها برای نخستین‌بار در تاریخ تکواندو و پاراتکواندو قم مقام قهرمانی و نشان طلای آسیا را به ویترین افتخارات ورزش قم آورد.

ملی‌پوش پاراتکواندو در کمین سهمیه پارالمپیک

همچنین تیم ملی کشورمان برای پنجمین بار کاپ قهرمانی قاره کهن را در انحصار پاراتکواندوکاران ایرانی نگه داشت، کاپی که با نشان‌های خوش‌رنگ طلای سعید صادقیان‌پور، محمدرضا شعبانی، مهدی پوررهنما و اصفرعزیزی و دو مدال نقره احمد نریمانی و مهدی بهرامی نصیب تیم ایران شد.

در جدول رده‌بندی بعد از تیم ملی کشورمان، تیم پاراتکواندو ترکیه با کسب دو مدال طلا، یک برنز و 15 امتیاز نایب‌قهرمان شد و تیم ملی قزاقستان با یک مدال طلا، دو نقره، یک برنز و 14 امتیاز عنوان سوم را کسب کرد، ‌در شرایطی که با اعلام فدراسیون جهانی تکواندو، هوگوپوشان سایر قاره‌ها مجاز به شرکت در این رقابت‌ها بودند ولی امتیاز این مسابقات برای تکواندوکاران قاره آسیا G4 بود و برای تکواندوکاران سایر قاره‌ها G۲ محاسبه شد.



شعبانی: برای انتقام منتظر حریف تایلندی بودم

ملی‌پوش پاراتکواندو استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: از تجربه دو دوره قبلی حضور در مسابقات قهرمانی آسیا به خوبی استفاده کردم و این موفقیت را به دست آوردم، امیدوارم مسوولان عزیز و ورزش‌دوست قم بیشتر از قبل حمایتم کنند تا بتوانم در میادین آتی هم برای آنها مایه سربلندی و افتخار باشم.

محمدرضا شعبانی راجع به این مسابقات و رقابت با حریفان خود ابراز کرد: دو رقابت حساس با حریفان اهل روسیه و قزاقستان داشتم که خوشبختانه هر دو مسابقه را بردم، اما در این دوره منتظر حریف اهل تایلند بودم که حاضر نشده بود چون قصد داشتم باخت سال گذشته مسابقات آسیایی را تلافی کنم که مربی آنها گفت به دلیل مصدومیت نیامده است.

وی با بیان اینکه پاراتکواندو یکی از رشته‌های حاضر در بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو به شمار می‌رود و نقشه گرفتن سهمیه این بازی‌ها را در سر می‌پرورانم، تصریح کرد: کسب مقام قهرمانی این رقابت‌ها امتیازات خوبی برای رسیدن به سهمیه توکیو داشت، امیدوارم که در میادین پیش‌رو هم بتوانم در این مسیر موفق عمل کنم و پاراتکواندو یکی از رشته‌های پارالمپیکی ورزش قم باشد.

انتهای پیام/138


کد مطلب: 80653

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/80653/شعباني-نخستين-طلايي-پاراتكواندو-قم-آسيا-نقشه-سفر-توكيو

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir