شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 80710
منبع : خبرگزاری ايرنا
قم در هفته ای که گذشت

از لزوم مطالعات کاربردی تر آب تا کم آبی ۱۷ روستای قم

قم نيوز :  مواجه بودن ۱۷ روستای بخش جعفریه با کم آبی ، لزوم بین المللی شدن دانشگاه های قم، ساخت ۴۰ درصد فضاهای آموزشی توسط خیران مدرسه ساز ، پیشرفت ۸۷ درصدی پروژه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) از جمله رویدادهای هفته گذشته این استان می باشد.
از لزوم مطالعات کاربردی تر آب تا کم آبی ۱۷ روستای قم
از لزوم مطالعات کاربردی تر آب تا کم آبی ۱۷ روستای قم
به گزارش قم نیوز کاربردی تر کردن مطالعات مربوط به آب ، لزوم پیوست فرهنگی مجتمع های بین راهی ، تفکر خودرو محوری درمیان مردم و مسئولان ،  پیشرفت ۸۷ درصد ضلع شرقی حرم مطهر ، لزوم پاکسازی تصرف های غیرقانونی اطراف حریم رودخانه های قم ، فعالیت ورزشی ۲۱ درصد از جمعیت قم ، عدم تمایل سرمایه گذاران برای تکمیل فرودگاه قم ، کاهش ثبت واقعه ولادت و پیگیری آیین نامه عفاف و حجاب از دیگر رویدادهای هفته دوم مردادماه در قم بود.

لزوم پیوست فرهنگی مجتمع های بین راهی 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم هفته گذشته در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم  بابیان این‌که مجوز احداث مجتمع‌های بین‌راهی استان باید با پیوست فرهنگی صادر شود گفت: درصورتی‌که احداث این مجتمع‌ها بدون پیوست فرهنگی باشد منجر به بروز برخی از مشکل‌های فرهنگی می‌شود. سید موسی حسینی کاشانی اظهار داشت: در فرایند صدور مجوز مجتمع‌های بین‌راهی متقاضیان سرمایه‌گذاری این واحدها هیچ‌گونه پیوست فرهنگی ارائه نمی‌کنند.وی بیان داشت: در حالی یک مجتمع بین‌راهی در استان ایجاد می‌شود که بدون نمازخانه است و چون از قبل چنین امکاناتی برای آن پیش‌بینی‌نشده، هیچ‌کس حاضر به ساخت حتی یک نمازخانه ۱۲ متری نیست، و این مسئولیت بر عهده ارشاد قرار می‌گیرد و ما باید پاسخگو باشیم.

مطالعات مربوط به آب کاربردی تر باشد

فرماندارقم گفت: موضوع آب از مسائل مهم و بسیار حیاتی قم است، ازاین‌رو باید مطالعه‌های مربوط به آب کاربردی‌تر و کارشناسی صورت گیرد تا توسعه استان را رقم بزنیم.مرتضی حیدری  هفته گذشته  اظهار داشت: آب مایه حیات است ولی طرح مطالعاتی که توسط شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب قم در رابطه با طرح‌های آب‌رسانی انجام می‌شود، حیاتی‌تر از مساله آب است. وی خاطرنشان کرد: موضوع‌هایی از قبیل رشد جمعیت قم و همچنین اعطای مجوز به صنایع دارای مصارف آب زیاد، تعیین تکلیف وضعیت کشاورزی، استفاده از محصول‌های آب‌بر و تثبیت این وضعیت یا رشد آن، وابسته به طرح‌های مطالعاتی است.

کم آبی ۱۷ روستای بخش جعفریه 

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به این استان، توسط مسئولان و نمایندگان پیگیری شده به همین علت باید بیشترین سهم را از آب داشته باشد.احمد امیرآبادی فراهانی هفته گذشته با بیان اینکه تخصیص ۱۴۰ میلیون متر مکعب از آب سرشاخه ها دز برای  این استان ناچیز است، افزود: قم حقابه های دیگری دارد از جمله ۶۵ میلیون مترمکعب از آب سد ۱۵ خرداد برای کشاورزی که باید احیا شود. وی با اشاره به لزوم توجه به منابع آبی در روستاها نیز گفت:درحال حاضر ۱۷ روستای بخش جعفریه قم آب ندارند و روستای علی آباد انقلاب ۴۸ ساعت با قطعی آب مواجه است.

تفکر خودرومحوری درمیان مردم و مسئولان

معاون فنی سازمان حفاظت محیط‌زیست قم گفت: تمرکز برتفکر خودرومحوری در میان مردم و مسئولان شهر قم موجب افزایش سطح آلودگی هوا می‌شود و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.سید احمد شفیعی هفته گذشته با اشاره به این‌که آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت شهروندان است، افزود: تردد زیاد خودروها در سطح شهر نقش مهمی در افزایش سطح آلودگی هوا دارد و به همین علت باید در تدوین طرح‌های ترافیکی، ایجاد راه‌های جدید برای آسان شدن حرکت خودروها که موجب تشویق مردم به استفاده از خودرو شخصی می‌شود، تنها راهکار پیشنهادی نباشد.

حمایت استاندار از  رویکرد بین‌المللی شدن دانشگاه‌های قم 

 استاندار قم،با اشاره به جایگاه بین‌المللی قم،فعالیت دانشگاه‌های استان درسطوح فراملی را ضروری دانست وگفت: ازرویکرد بین‌المللی شدن دانشگاه‌های قم حمایت می‌کنیم. بهرام سرمست  هفته گذشته در دیدار مدیران دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی اظهار کرد: اگر دانشگاه ها در مسیر بین المللی شدن گام بردارند، آنها را با استفاده از ظرفیت های دولت و برگزاری جلسات مشترک با مسئولان ارشد وزارت علوم کمک خواهیم کرد.وی، هدفگذاری دولت در استان قم را برقراری ارتباط موثر با دانشگاه ها برشمرد و خاطرنشان کرد: ‌در این راستا، گام های عملی برداشته شده است.در حال حاضر ۷۵ هزار دانشجو در ۵۵ دانشگاه و مرکز علمی استان قم مشغول تحصیل هستند.

حضور جدی خیران مدرسه ساز در قم 

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ساز قم گفت: بیش از ۴۰ درصد فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی این استان توسط مجمع خیران مدرسه ساز احداث شده است.سید ناصر علایی طباطبایی هفته گذشته اظهار داشت:  تاکنون ۲۶۵ مدرسه با سه هزار و ۸۸ کلاس درس و زیربنای ۴۰۶ هزار مترمربع توسط خیران در قم ساخته شده است.وی با بیان این که در ساخت مدارس به مسائل تربیتی توجه می شود، اضافه کرد: در این راستا در تمام مدارس جدیدالاحداث نمازخانه های زیبا و مجلل ساخته می شود و تاکنون ۴۱ باب نمازخانه با ۶ هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنا در مدارس قدیمی احداث شده است.به گفته وی، ۱۱ سالن ورزشی با ۹ هزار مترمربع زیربنا، ۱۰ کارگاه، آزمایشگاه و کتابخانه با زیربنای چهار هزار مترمربع نیز توسط خیران ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است.

پیشرفت ۸۷ درصدی ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س)

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۸۷ درصد پروژه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) خبر داد و گفت: امیدواریم مبالغی از اعتبارات استان و خارج از استان به این پروژه اختصاص داده شود تا صحن و شبستان در چند ماه آینده تکمیل شود.محمد علیزاده هفته گذشته در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس ، با اشاره به اینکه روند پیشرفت پروژه ضلع شرقی حرم مطهر به مراحل مطلوبی رسیده است، اظهار کرد: اکنون در مراحل نهایی تکمیل شبستان و صحن فاطمی که یکی از بزرگ‌ترین شبستان‌های منطقه است، قرار داریم.وی با بیان اینکه تیم‌های کاری مختلف همچنان در حال تکمیل پروژه هستند، اضافه کرد: زیبایی منحصر به‌ فرد این شبستان چشم‌گیر شده و توجه همگان را جلب خواهد کرد.
 

لزوم پاکسازی تصرف های غیرقانونی اطراف حریم رودخانه های قم 

قم باید نخستین استان در کشور باشد که حریم رودخانه‌های خود را از تصرف‌های غیرقانونی پاک‌سازی کرده باشد.مرتضی حیدری هفته گذشته در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان قم افزود: نسبت به تجاوز و نقض حریم رودخانه‌ها در قم کم‌توجهی شده و حساسیت‌های لازم در این رابطه هنوز شکل نگرفته است.وی بیان کرد: بخشداری‌های استان در رابطه با رفع تصرف از بستر رودخانه و جلوگیری از ورود به حریم حوزه‌های آبی جدیت بیشتری داشته باشند.فرماندار قم ادامه داد: حفاظت از بستر رودخانه‌ها در رابطه با سایر مسائل منابع طبیعی و زیست‌محیطی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.حیدری خاطرنشان کرد: تصرف به بستر رودخانه، در بخش کهک نسبت به بخش‌های دیگر استان بیشتر بوده و باید تعداد نظارت و بازدیدهای میدانی باقدرت بیشتری نسبت به گذشته انجام شود.

فعالیت ورزشی ۲۱ درصد جمعیت قم 

 مدیرکل ورزش و جوانان قم گفت: ۲۱ درصد از جمعیت کل استان معادل ۲۳۰ هزار تن فعالیت ورزشی انجام می دهند.رسول منعم  هفته گذشته  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تدوین سند توسعه ورزش همگانی در قم ادامه داد: بر اساس این سند، جمعیت فعال در حوزه فعالیت های ورزش در قم از ۲۱ درصد کنونی به ۳۵ درصد تا افق سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.وی ادامه داد: بر اساس این سند، جمعیت فعال در حوزه فعالیت های ورزشی در این استان به بیش از ۴۵۰ هزار تن افزایش می یابد.

غرق شدگی ۱۹ تن درقم 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم هفته گذشته گفت: از ابتدای امسال تاکنون،‌ ۱۹ تَن به دلیل حادثه غرق‌شدگی دراین استان جان خود را ازدست‌داده‌اند. محمد شهیدی افزود: همه موارد منجر به فوت غرق‌شدگی‌ها در سال جاری در فضاهای غیر مناسب برای شنا و یا در سدها، رودخانه‌ها و استخرهای خانگی و کشاورزی رخ‌داده است.وی با اشاره به افزایش آمار ماموریت های مرتبط با غرق‌شدگی نسبت به بازه زمانی در سال گذشته، اضافه کرد: در پاره‌ای موارد افرادی برای کمک به فرد غرق‌شده خود را به آب می‌زنند که متاسفانه به دلیل آشنا نبودن به فنون نجات‌غریق خود نیز قربانی می‌شوند.وی ادامه داد: ۱۰ تَن از قربانیان حادثه غرق‌شدگی، کودکان زیر ۱۰ سال بوده‌اند و عمده حوادث در خارج از محدوده شهر بوده است.

حذف دخانیات در شهرهای مکه ، مدینه ، مشهد و قم 

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: این سازمان برای مقابله با دخانیات در شهرهای مذهبی، چهار شهر مکه، مدینه ،مشهد و قم را به‌عنوان نمونه و الگو مورد توجه قرار داده و به دنبال حذف دخانیات از این شهرهاست.  "فاطیما الآوا "   هفته گذشته  در دیدار با آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس ، با اشاره به انعقاد یک معاهده جهانی با عضویت ۱۸۲ کشور در راستای مبارزه با دخانیات اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران رهبری این معاهده را در خاورمیانه بر عهده گرفته و به عنوان رئیس نهمین کنفرانس کنوانسیون جهانی مقابله با دخانیات انتخاب شده است.
 

عدم تمایل سرمایه گذاران برای ورود به تکمیل فرودگاه قم 

شهردار قم گفت: بخش خصوصی علاقه ای برای ورود و سرمایه گذاری در پروژه تکمیل فرودگاه قم ندارد.مرتضی سقائیان نژاد  هفته گذشته در گفت وگویی اظهار داشت: برای تعیین تکلیف ساخت فرودگاه در شهر قم جلسات مختلفی با حضور نمایندگان دولت، قوه قضائیه و مجلس تشکیل‌شده و تصمیم‌گیری‌های مهمی نیز در این زمینه صورت گرفته است.وی با اشاره به واگذاری ۳۰۰ هکتار از اراضی مجتمع گردشگری فرودگاه به شهرداری قم، گفت: ااین واگذاری با نظر و موافقت دولت و قوه قضائیه بوده است و هیچ مشکل قانونی در این زمینه وجود ندارد.سقائیان نژاد افزود: در واقع با پیگیری‌های صورت گرفته ۳۰۰ هکتار به‌عنوان پشتوانه و امتیاز به شهرداری قم داده‌شده است.

نشاط قمی ها با جاری شدن آب در قمرود

استاندار قم گفت: جاری شدن آب در قمرود موجب شادابی و نشاط شهروندان و افزایش نشاط اجتماعی در قم شده است.بهرام سرمست هفته گذشته در بیست و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: شرکت آب منطقه‌ای در این زمینه خوب عمل کرد و آبی که در قمرود جاری است، نه‌تنها باعث استفاده شهروندان در جوار رودخانه شده، بلکه منافعی برای کشاورزان نیز در پی داشته است.وی اضافه کرد: آبی که در قمرود جاری است، حقابه محیط‌زیست است و باعث بهره‌مندی انسان‌ها، گیاهان و حیوانات در مسیر آب شده است. وی ادامه داد: از ابتدا تاکید کردم زمان و دبی رهاسازی آب به نحوی انجام شود که تا پایان شهریور در داخل قمرود آب در جریان باشد که این وعده عملی خواهد شد.

کاهش ثبت واقعه ولادت درقم 

مدیرکل ثبت احوال قم گفت: ثبت واقعه ولادت در این استان در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۱۵ واقعه کاهش داشته است. خلیل مرادی هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در چهار ماه سال ۹۷، هفت هزار و ۹۴۴ ولادت و در سال ۹۸، ۶ هزار و ۷۲۹ واقعه ولادت ثبت شده است. وی با بیان این که در چهار ماه گذشته ، ماهیانه یک هزار و ۶۸۲ و روزانه حدود ۵۴ واقعه ولادت در قم ثبت شده است، اضافه کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد، تا پایان سال تعداد ولادت ها کاهش چشمگیری خواهد داشت. وی بیان کرد: از سوی دیگر در سال ۹۶، ۲۵ هزار و ۱۷۸ واقعه ولادت و سال ۹۷، ۲۳ هزار و ۲۲۶ واقعه ولادت شده و نشان دهنده کاهش یک هزار و ۹۵۲ واقعه ولادت است که این میزان برابر با ولادت یک ماهه در قم است.

پیگیری آیین نامه عفاف وحجاب 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: اجرای آیین نامه عفاف و حجاب در شهر مقدس قم با جدیت در حال پیگیری است.سید موسی حسینی کاشانی هفته گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی قم افزود: روند اجرای آیین نامه عفاف و حجاب و برنامه ها و اقدامات نهادها و دستگاههای مسئول در این رابطه، کاملا تحت نظارت قرار دارد.وی خاطرنشان کرد: دستگاههای اجرایی استان قم و نهادهای متولی عفاف و حجاب باید گزارش های خود را جهت جمع بندی به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارسال کنند تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت برنامه ها را جهت اجرای درست آنها شناسایی کنیم.

اتنهابی پیام/138
https://qomnews.ir/vdcfxedc.w6dxyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما