يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 80748
منبع : خبرگزاری فارس

ازدواج هراسی در شبکه‌های اجتماعی

قم نيوز : متاسفانه این روزها در بستر شبکه‌های اجتماعی در رابطه با سنت ازدواج، بعضاً رویکرد مقابله‌ای و یا استهزا و تمسخر ازدواج مشاهده می‌شود که از آن به «ازدواج هراسی» تعبیر می‌گردد.
ازدواج هراسی در شبکه‌های اجتماعی
ازدواج هراسی در شبکه‌های اجتماعی
به گزارش قم نیوز حضرت باریتعالی در سوره مبارکه روم فرمود: «از نشانه‌های قدرت خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد. یقیناً در این کار شگفت‌انگیز نشانه‌هایی است برای مردمی که می‌اندیشند.»

آنچه برای ما قطعی و مبرهن است این که پروردگار عالم و دین مبین اسلام به ازدواج و مسأله تشکیل خانواده توجه و عنایت ویژه ای دارد، تا بدانجا که در آیات بسیاری همچون این آیه مبارکه و نیز روایات متعدد از ناحیه اهل بیت(ع) ، انسان‌ها به انجام این سنت مؤکد، توصیه شده‌اند.

اساساً ازدواج از نگاه آموزه‌های اسلامی، تنها روش ارضای طبیعی تمایل و غریزه جنسی است، کما اینکه به تاخیر انداختن آن براى کسانی که آمادگی و شرایط انجام آن را دارند، زمینه ساز بروز مشکلاتى در فرد و جامعه می‌شود.

با همه این‌ها، متاسفانه این روزها در بستر شبکه‌های اجتماعی در رابطه با این سنت نبوی، بعضاً رویکرد مقابله‌ای و یا استهزا و تمسخر ازدواج مشاهده می‌شود که از آن به «ازدواج هراسی» تعبیر می‌گردد.

البته به نظر بعضی از جامعه شناسان، این مساله، یک پدیده جهانی است و به جامعه ما هم محدود نمی‌شود، با این حال محتوای ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص بازنشر آن‌ها در مسیری خلاف ترویج ازدواج است چه برسد به این که رواج دهنده ازدواج آسان و به موقع باشد که این خود ، مطالبه و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان است.

در این میان، جای بسی تأسف است که سلبریتی‌ها به جای دعوت مردم و خانواده‌ها و جوانان به مقدس ازدواج، از آن که برخی از آن‌ها خود ازدواج‌های موفقی نداشته اند یا به هر دلیلی تمایل به این کار ندارند، به شکل مستقیم و عموماً غیرمستقیم، تجرد و دوام آن را تبلیغ و ترویج می‌کنند که این مساله در نوع پست گذاشتن‌ها و لایک کردن‌هایشان نیز به نوعی مشهود است.

از آن سو، تبلیغ ازدواج‌های گران و لاکچری در فضای مجازی موجب شده بسیاری از جوان‌ها که چنین توانایی مالی ندارند از انجام این مساله نااُمید و یا هراسان شوند و احساس کنند که در صورت برگزاری ازدواجی آسان و کم هزینه تر نسبت به آن چه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، فردی شکست خورده و ناکام تلقی خواهند شد.

به هر صورت باید توجه داشت که تاکید بر روابط متعهدانه، قانونمند در برابر روابط آزاد و به دور از چارچوب‌های شرعی و عرفی، یکی از الزامات امروز جامعه ماست که متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان کمتر به این مسایل پرداخته می‌شود و برعکس پدیده‌های شومی چون ازدواج سفید تبلیغ می‌شود که به هیچ وجه با اقتضائات و باورهای جامعه ما چه به لحاظ دینی و چه عرفی همخوانی و سازگاری ندارد.

نکته حایز اهمیت دیگر این که برخی از جوان‌ها که تعدادشان هم کم نیست در شرایط کنونی به سمت فردگرایی بیشتر سوق پیدا کرده‌اند و در عین حال با هراس پسرها از ازدواج و قبول مسؤولیت و از آن سو توقعات روز افزون و سخت گیری بیش از حد دختر‌ها مشاهده می‌کنیم که عملاً سن ازدواج بالا رفته و جمعیت چند میلیونی در سن ازدواج قرار دارند که متاسفانه برخی از آن‌ها به سن تجرد قطعی نزدیک شده یا رسیده اند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcg7u97.ak9zt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما