سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : 80824
منبع : خبرگزاری فارس

بازی‌محوری در بوستان‌ها برای تقویت روحیه ورزش و شادابی در جامعه

قم نيوز : از آنجا که تفریح و ورزش در پارک ها و بوستان‌ها هم جزو اولویت های جامعه امروزی و مردم است، و نیز از آن روی که غنی سازی اوقات فراغت با هداف علمی و تخصصی از وظایف ذاتی مدیریت شهری بوده، لذا طرحی با هدف غنی سازی اوقات فراغت شهروندان در جهت توسعه رشد حرکتی جامعه در دستور کار قرار گرفته است.
بازی‌محوری در بوستان‌ها برای تقویت روحیه ورزش و شادابی در جامعه
بازی‌محوری در بوستان‌ها برای تقویت روحیه ورزش و شادابی در جامعه
به گزارش قم نیوز اوقات فراغت فرصت مغتنمی است که می توان زمینه مناسبی برای رشد و بالندگی افراد را فراهم آورد و به گفته کارشناسان افرادی که اوقات فراغت مفید و مطلوبی دارند، هم از لحاظ اقتصادی بازده بهتری دارند و هم از طول عمر بیشتری بهره می برند.

همانگونه که استفاده صحیح از اوقات فراغت بر زندگی فرد و جامعه تاثیر مثبت خواهد گذاشت، استفاده نادرست از اوقات فراغت در هر دو سطح یاد شده می تواند باعث بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری شود؛ این مسئله به خصوص در مورد جوانان و نوجوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است. زیرا این قشر، آینده خود و نسل بعدی اجتماع را خواهند ساخت، بنابراین سرنوشت آنها با سرنوشت جامعه گره خورده است.

از آنجا که تفریح و ورزش در پارک ها و بوستان‌ها هم جزو اولویت های جامعه امروزی و مردم است، و نیز از آن روی که غنی سازی اوقات فراغت با هداف علمی و تخصصی از وظایف ذاتی مدیریت شهری بوده، لذا طرحی با هدف غنی سازی اوقات فراغت شهروندان در جهت توسعه رشد حرکتی جامعه در دستور کار قرار گرفته است.

این طرح با هدف کاهش فقر حرکتی در بین همشهریان، افزایش شناخت حسی و اداری در جهت توسعه کیفی رشد حرکتی، اصلاح ساختار رشدی در بین نونهالان و نوجوانان کاهش میزان استرس و اضطراب، افزایش سلامت روانی شهروندی، ایجاد نشاط و شادابی اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت، کاهش آسیب‌های اجتماعی، شناسایی استعداد های ورزشی، افزایش مشارکت شهروندان و جوانان اجرایی شده است.

در این طرح ابتدا بوستان ها، پارک ها، فضاها و زمین های ورزشی مناسب در مناطق هشتگانه احصا شده و بسترسازی مناسب جهت انجام پروژه صورت می گیرد؛ سپس کارشناسان شهرداری به همراه نماینده سازمان پارک ها و فضای سبز جهت طرح اولیه و بازدید میدانی اقدام خواهند کرد و در مرحله بعد پیمانکار و کارگاه تولید تجهیزات مشخص گردیده و لوازم مورد نیاز تهیه، ابتیاع و اجرا می گردد و در نهایت تجهیزات تولیدی توسط پیمانکار در محل مشخص شده نصب می گردد تا عموم مردم از آن بهره مند شوند.

سازمان‌های فرهنگی هنری ورزشی، پارک‌ها و فضای سبز، معاونت خدمات شهری، اداره کل طراحی و مناطق هشتگانه‌ شهرداری مشارکت‌کننده در اجرای این طرح خواهند بود و نیازهای احصاشده برای آن شامل تخصیص بودجه جهت تولید، خرید و نصب تجهیزات، نیروی انسانی متخصص جهت نظارت و تبلیغات رسانه است.

آیینه روی زمین، طراحی و نقاشی مهارت‌های حرکتی روی زمین، سرسره سه منظوره، صخره‌نوردی و طناب، مسیر تعادلی، ایستگاه‌های ژیمناستیکی روی زمین، تاب نردبانی متحرک، غلتک تعادلی، پازل اعداد ایستاده، ابزارهای تعادل استفاده از لاستیک‌های رنگی، طراحی مار و پله و… روی زمین با تاس ثابت، آلاچیق بازی‌های فکری، آلاچیق فوتبال دستی، فوتبال دستی انسانی، دیوار پنالتی هدفدار، گل کوچک ثابت با تور فلزی، زیپ‌لاین حرکتی سرعتی، تاب خانوادگی، منظومه سلامتی، فوتبال کوچک مهره ای، نردبان سلامتی و زیگ، پرش ارتفاع و… از جمله بازی‌های طراحی شده در این طرح است که در تمام پارک‌ها و فضاهای بازی شهری قابلیت اجرا دارد.

سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در این راستا گام نخست را برداشته و طرح تجهیزات تفریحی فرهنگی بوستان‌ها را تهیه کرده است تا بتوان در این قالب ضمن استفاده از فضای تفریحی بوستان‌ها برای بازی و پرکردن اوقات فراغت، تغذیه فرهنگی جوان را نیز در دستور کار داشت.

همچنین طی سال‌های اخیر با محوریت این سازمان فعالیت‌های گسترده فرهنگی بوستان‌محور و محله محور شکل گرفته است؛ جشن‌های مردمی سروستان، نمایشگاه‌های غذا و محصولات محلی و بومی، تشکیل غرفه‌های فرهنگی و بازی و… از جمله این اقدامات بوده است که توانسته در کنار تفریح و بازی و پرکردن اوقات فراغت جوانان، جلوه فرهنگی فعالیت را نیز حفظ نماید.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbawbw.rhbg5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما