پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80874
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیرکل محیط ‌زیست:

فعالیت‌های صنعتی در قم بیش از توان اکولوژیک استان است

قم نيوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت:‌ با انجام فعالیت‌های صنعتی در قم مخالف نیستیم اما اکنون حجم این فعالیت‌ها گسترش‌یافته و بیش از توان اکولوژیک استان است.
فعالیت‌های صنعتی در قم بیش از توان اکولوژیک استان است
فعالیت‌های صنعتی در قم بیش از توان اکولوژیک استان است
به گزارش قم نیوز سید رضا موسوی بیان کرد: فعالیت‌های صنعتی در قم باید به‌اندازه ظرفیت‌های زیست‌محیطی استان باشد اما اکنون بیش‌ازحد مجاز منطقه بارگذاری صنعتی صورت گرفته است و این موضوع طبیعت شکننده قم را دچار آسیب می‌کند.

وی با اشاره به این‌که قم در منطقه گرم و خشک کشور واقع‌شده و محیط‌زیست آن بسیار آسیب‌پذیر است، افزود: در شرایطی که استان برای تأمین آب شرب موردنیاز مردم با مشکل روبه‌روست،‌ افزایش روزافزون واحدهای صنعتی چگونه قابل توجیه است.

وی ادامه داد: ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی تنها آسیب گسترش فعالیت‌های صنعتی در استان نیست که بخواهیم با استفاده از تجهیزات فیلتراسیون و کنترل آلودگی هوا،‌ از بروز آن جلوگیری کنیم.

موسوی گفت:‌ زمانی که از توان اکولوژیک منطقه صحبت به میان می‌آید بحث تنها در حجم آلودگی هوا و پسماند نیست بلکه به موضوع‌های مهم دیگری همچون میزان مصرف آب و انرژی،‌ قابلیت بازسازی محیط و تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی نیز توجه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در سال‌های آینده قم را به‌عنوان شهری پویا که دارای محیط زیستی پاک است معرفی کنیم،‌ باید از همین امروز به توان اکولوژیک منطقه در بخش‌های مختلف ازجمله در بحث بارگذاری واحدهای صنعتی، توجه داشته باشیم.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین حدود ۵۴ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خور آباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

حدود ۳۵ درصد مساحت قم تحت نظارت اداره کل محیط زیست استان قرار دارد که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است.

استان قم با مساحت حدود ۱۱ هزار و ۲۳۸ کیلومترمربع در شمال غرب مرکز جغرافیایی کشور قرار دارد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgt797.ak9zu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما