کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحلیلی بر بیانات مراجع تقلید در سالروز فاجعه منا

خبرگزاری فارس , 22 مرداد 1398 ساعت 6:46

در سالگرد فاجعه منا، بحث بی کفایتی آل سعود و ضرورت «ارائه پیش نویس اساسنامه مدیریت جدید حرمین شریفین به علمای جهان اسلام»، بیش از پیش از زبان علمای اسلام و بویژه مراجع عظام تقلید قم شنیده می شود.


به گزارش قم نیوز دهم ذیحجه سال 1436 هجری قمری، فاجعه ای در منا رخ داد که تاریخ هیچگاه آن را فراموش نخواهد کرد؛ فاجعه ای که حاجیان استان قم هم 8 شهید یعنی شهیدان مسلم عارف، علی گمارلو، حسن فهیمی، مهدی خادم دزفولی، ناصر قربان نیا، نصرت الله واحدی، محمدرضا مؤیّدزاده و علی زرگریان را در آن تقدیم کردند.

اکنون که در چهارمین سالروز این فاجعه و شهادت مظلومانه جمع زیادی از مسلمانان قرار داریم شایسته است تا دوباره‌ پیام‌ها و بیانیه‌های شدیداللحن و البته راهگشای مراجع معظم تقلید درباره این فاجعه بازخوانی شود؛ پیام‌هایی که به تشریح مواضع در قبال مسائل گوناگون جهان اسلام پرداخته است.

مرور این بیانات و بیانیه‌ها نشان می‌دهد که اکثر مراجع معظم تقلید در قم، این سه نکته را به عنوان مهمترین موارد مد نظر خود برشمرده و بر آن تاکید کرده اند:

1. سکوت خفّت بار مجامع بین المللی درباره فاجعه منا، لکه ننگی است که بالاخره دامان خود آنان را خواهد گرفت.

2. خون مظلومان شهدای منا و مسجدالحرام، دامان آل سعود را خواهد گرفت و باعث سرنگونی آنان می‌شود.

3. شهادت شهدای فاجعه منا، نشان از بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود در اداره مراسم حج دارد.

درباره نکته نخست، یعنی «سکوت مرگ» مجامع بین المللی و بویژه نهادهای بین المللی حقوق بشر باید گفت که با توجه به اتخاذ این رویکرد وقیحانه در نظام بین الملل، لازم است تا ایران عزیز اسلامی با همه توان و ظرفیت تبلیغی، فرهنگی، حقوقی و دیپلماتیک، برای فعال سازی نهادهای حقوق بشری جهان اسلام تلاش کند تا بحث تحقیق و تفحص درباره وقوع این رویداد هتاکانه، با جدیت پیگیری شود و همچنین با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و منطقه ای، بتوان حداقل بخشی از نهادهای حقوق بشری و یا نهادهای مشابه و از جمله دستگاه‌های قضایی بین المللی را – که کمتر به جریانات سیاسی وصل هستند - به سمت و سوی وقوع تحقیق و تفحص و یا حداقل، عکس العمل جدی در برابر این جنایت بزرگ کشاند.

اکنون به بیانی درباره نکته دوم مراجع معظم یا همان دامنگیری خون شهدای مظلوم می‌پردازیم.

در این باره لازم است تا این مفهوم در قالب آثار متعدد فرهنگی هنری و همچنین در قالب سخنرانی‌های موجز و کاربردی، در مجامع مختلف منطقه ای و بین المللی مطرح و ارائه شود.

در عین حال باید به این نکته هم اشاره کرد که توجه آیت الله مکارم شیرازی در این موضوع به یکی از روایات روشنگرانه معصومین (ع)، خود درسِ جامعی برای همگان بود؛ آن جا که این مرجع تقلید در بیانیه خود چهار مفهوم همراه با هم، یعنی «پایان پذیر بودن عمر»، «پاداش دادن خداوند بر اساس عمل»، «لزوم ترک امور دوست داشتنی در هنگام مرگ» و همچنین «ننگ بودن وابستگی» را مورد توجه قرار داد تا به عنوان نمونه‌ای برای تداوم این حرکت، مورد توجه خطبا و واعظان قرار گیرد.

همچنین بیان تلگراف گونه و هدفمند این متون در کنار هم، می‌تواند به عنوان تلنگری برای خود حکام ظلم و جور هم قلمداد شود و حداقل برخی از آنان را از خواب غفلت بیرون آورد.

اما نکته سوم که فاجعه منا و فجایع مشابه در مراسمات حج سال‌های مختلف، نشان از بی کفایتی آل سعود دارد امری است که در بیان اکثر مراجع معظم تقلید دیده شد

در این باره آیت الله جوادی آملی به این نکته اشاره فرمود که بیت عتیق، از روز ازل، عتیق بود و از سُلطه هر سلطنتی آزاد است و همچنین تا روز قیامت هم به ملکیّت احدی در نخواهد آمد.

بدیهی است این مفهوم دقیق هم نیاز به بیان مُکرّر و روشنگری از سوی وعاظ و علمای دین دارد تا تبلیغ‌های بین المللی حتما شامل این مفاهیم نیز باشد و البته با بیان راهکارهای دقیق، مانند راهکار آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر ضرورت ارائه پیش نویس اساسنامه اداره جدید حرمین شریفین به علمای جهان اسلام، همراه شود تا اذهان افراد مختلف و بویژه نخبگان و همچنین افکار عمومی، به این سمت و سو متمایل و این خواسته، آرام آرام به مطالبه ای منطقه ای و بین المللی تبدیل شود.

نباید از یاد بُرد که خواسته «اداره حج توسط همه مسلمانان»، خواسته ای به حق و مشروع است که می‌توان با تکرار مکرر آن و بیان روشنگرانه دلایل عقلی و نقلی، این خواسته مشروع را صاحب مقبولیت هم کرد.

همچنین نباید فراموش کرد که امروزه آل سعود با درانداختن خود در باتلاق یمن، عملا به سرنگونی خود کمک می‌کند و لازم است تا با استفاده از این قرائن و شواهد آشکار در ظلم و ستم به مسلمانان بی دفاع و استفاده از این قرینه در بیان احتمال قطعیت نسبی فرضیه عمدی بودن فاجعه منا، بیش از پیش آنان را رسوا ساخت و آنگاه به بیان خواسته‌های روشن جهان اسلام در اداره و مدیریت واحد، همه جانبه و عادلانه جهان اسلام پرداخت.

لازم به ذکر است که علاوه بر این نکات کلیدی در بیانات و پیام‌های مراجع معظم تقلید قم، آیات عظام به این نکته هم اشاره داشتند که بازماندگان فاجعه منا باید بدانند که خداوند، عنایتی ویژه به آنان کرده است و عزیز و یا عزیزان آنان با حالتی منحصر به فرد، به دیدار معبود نائل آمده اند که از این رو باید شُکرگزار ذات اقدس الهی بود.

در عین حال این نکته هم مورد توجه مراجع معظم قرار گرفت که دعا برای سرنگونی شجره ملعونه و نفرین به این دودمان پلید، یکی از وظایف عمومی مسلمانان است که نباید از آن غفلت کنند تا ان شاء الله این ادعیه خاضعانه و مُخلصانه، بویژه در مانند این ایام نورانی، در مَظانّ اجابت الهی قرار گیرد و بلاد اسلامی از شر گرگ‌هایِ در لباس گوسفند، رهایی یابند.

کوتاه سخن آنکه به تعبیر آیت الله مکارم شیرازی، فاجعه منا قطعا با گذشت زمان فراموش نخواهد شد و فتواهای عجیب و غریب مفتیان خودفروخته سعودی، به عنوان بردگان سیاسی در خدمت آل سعود، در معرفی خودِ شهدا به عنوان مقصّران این حادثه یا ربط دادن این فاجعه به قضا و قدر الهی ، روزی بر ملا خواهد شد و آنان را رسوای خاص و عام خواهد ساخت.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 81024

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81024/تحلیلی-بیانات-مراجع-تقلید-سالروز-فاجعه-منا

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir