کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جرائم ماده 100 منجر به افزایش تخلفات ساختمانی در قم شده است

خبرگزاری تسنیم , 22 مرداد 1398 ساعت 15:47

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم گفت: جرائم ماده ۱۰۰ باید از بین برود چرا که وقتی ماده ۱۰۰ منبع درآمد می‌شود ناخواسته تخلفات ساختمانی نیز افزایش پیدا می‌کند.


به گزارش قم نیوز امین مقومی با اشاره به عدم تناسب بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی با بازار کار اظهار داشت: موضوع فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و اشتغال آن‌ها از مسائل مهمی است که باید تدابیری در سطح کلان و ملی برای این امر اندیشید.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم اضافه کرد: کشور ما بر اساس آنچه در آمار آمده سومین کشور در زمینه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی است و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد که کمتر از 20 درصد ظرفیت اشتغال مهندسان در سال‌های اخیر تکمیل‌ شده که باید برای برنامه‌ریزی و در این زمینه اقدامات اصولی انجام داد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی قم در حوزه طراحی و نظارت، کنترل‌ها و نظارت‌های خود را تشدید کرده است افزود: در حوزه اجرا همچنان ضعف‌هایی داریم که این امر ممکن است به دلیل ناهماهنگی‌های موجود بین دستگاه‌های مختلف و یا سازندگان باشد.

مقومی با تأکید بر لزوم استفاده از مجریان ذیصلاح در ساخت‌وسازها گفت: بهره‌گیری از حضور مجریان ذیصلاح در پروژه‌ها، هزینه ساخت را افزایش نمی‌دهد و برخی اظهار نظرها در موضوعات مختلف حوزه نظام‌مهندسی از جمله این بخش ناصحیح است و در برخی موارد حتی خلاف نص صریح قانون است و انتظار داریم مسئولان امر به صورت کارشناسی و بر اساس آنچه در قانون آمده اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه مجریان ذیصلاح در استان قم اقدامات خوبی شده است افزود: در ماه‌های گذشته دادستانی قم و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه ورود مناسبی داشتند که چندین پروژه فاقد مجری ذیصلاح متوقف شد و ما معتقدیم اگر شخص دارای صلاحیت در حوزه ساخت‌وساز فعالیت نداشته باشد در این صورت ممکن است تبعاتی را به دنبال داشته باشد و مشکلات پیش‌آمده از نظر قانونی نیز قابل‌پیگیری نباشد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه در ماه‌های گذشته دولت در زمینه ورود به اصلاح قانون ماده 100 قدم‌های خوبی برداشته است افزود: بر اساس آنچه که در این طرح آمده جرائم از ماده 100 حذف خواهد شد و حکم‌های این کمیسیون تنها تخریب و یا رعایت ضوابط شهرسازی که این امر موجب افزایش کیفیت ساخت‌وسازها و کاهش چشمگیر تخلفات ساختمانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم جرائم ماده 100 باید از بین برود، چراکه وقتی ماده 100 منبع درآمد می‌شود ناخواسته تخلفات ساختمانی نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 81045

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81045/جرائم-ماده-100-منجر-افزایش-تخلفات-ساختمانی-قم-شده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir