کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آموزش 360 مصلح و حکم قرآنی برای جلوگیری از طلاق

خبرگزاری فارس , 23 مرداد 1398 ساعت 6:26

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم از آموزش 360 نفر به‌عنوان مصلح و حَکَم قرآنی برای رفع تعارض بین زوجین خبر داد.


به گزارش قم نیوز در مسیر تغییر و تحولات بنیادین عصر حاضر، نهاد اجتماعی خانواده با برخی چالش‌های جدی مواجه شده است. نابسامانی‌های خانوادگی و طلاق ابعاد، تبعات و اثرات وسیعی در جامعه به خصوص فرزندان طلاق دارد.

در روند پرشتاب این واقعه دردناک، طرح مهر، سامانه تصمیم و مصلحان قرآنی، فرصتی برای زوجین برای درنگ و تفکر و تلاشی برای احیای دوباره زندگی و کاهش و کنترل طلاق است.

برای آشنایی با اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از طلاق و مراحل صدور حکم طلاق با ابوالفضل مجدد، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

 

* برای زوجینی که تصمیم نهایی برای خاتمه زندگی مشترک خود گرفتند چه برنامه‌ای دارید؟

 در حال حاضر در استان قم زوجینی که تصمیم نهایی برای خاتمه زندگی مشترک به صورت توافقی گرفته‌اند،‌ باید با در دست داشتن شناسنامه به ساختمان بعثت در خیابان دورشهر نبش کوچه 28، طبقه پنجم مراجعه کرده و یا با شماره 37739199 تماس حاصل کنند تا در دوره آموزشی طرح مهر، ثبت‌نام کنند. هر یک از زوجین می‌توانند جداگانه یا با هم برای این کار اقدام کنند.

طرح مهر از سال 95 در استان قم و سایر استان‌ها آغاز شد و در سال 97 در استان قم،‌ 247 دوره با همکاری تعدادی از دستگاه‌های استانی مانند اداره‌کل بهزیستی، اداره‌کل ورزش و جوانان، دفتر تبلیغات و با نظارت معاونت اجتماعی دادگستری قم برگزار شد.

هر یک از دوره‌ها هفت ساعت و در دو تا سه روز اجرا می‌شود. پس از گذراندن دوره، به هر یک از زوجین گواهینامه شرکت در دوره ارائه می‌شود.

 

* پس از اخذ گواهینامه دوره آموزشی چه مرحله‌ای تعیین شده است؟

زوجین پس از اخذ گواهینامه گذراندن دوره آموزشی باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و یا به ‌صورت غیرحضوری از طریق سایت http://zaman.behzisti.net/ ، وارد سامانه تصمیم شوند و مشخصات خود را برای ارجاع به مراکز مشاوره بهزیستی وارد کنند تا از مشاوره رایگان در زمینه اختلافات خانوادگی بهره‌مند شوند.

سامانه تصمیم از سال 97 در استان با هدف مداخله در فرآیند طلاق و کاهش آسیب­های طلاق با همکاری قوه قضاییه و بهزیستی راه‌اندازی شد. در حال حاضر در استان قم مشاوره از طریق سامانه تصمیم برای طلاق توافقی اجباری و برای سایر طلاق‌ها اختیاری است.

این طرح در ارجاع مناسب افراد به مراکز مشاوره مورد تأیید مؤثر است و نظارت دقیق‌تر بر کار مراکز مداخله را به همراه دارد و از دیگر مزایای این طرح می‌توان به عدم ورود خانواده‌ها در بدو امر به دادگاه، ایجاد دسترسی عادلانه به مشاوره، رصد مشکلات موجود در خانواده و علل و عوامل و عوارض طلاق‌های فعلی با امکان گزارش‌گیری کلان از سامانه و کاهش طلاق و ورودی پرونده به دستگاه قضایی اشاره کرد.

 

* اگر نتیجه مشاوره روانشناسی مبنی بر عدم سازگاری زوجین باشد، چه اقدامی صورت می‌گیرد؟

پس از آنکه دفاتر خدمات قضایی دادخواست را ثبت کردند و مشاوره انجام شد و نتیجه مشاوره روانشناسی مبنی بر عدم سازگاری زوجین اعلام شد، پرونده تعیین شعبه می‌شود و پیامی حاوی اعلام شعبه رسیدگی و تعیین زمان جلسه رسیدگی برای طرفین ارسال می‌شود.

زن و شوهر هر دو باهم باید در تاریخ مقرر به شعبه مراجعه کنند و در جلسه رسیدگی حاضر شوند و خواسته‌ خود مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش یا طلاق توافقی را مطرح کنند.

در طلاق‌های غیرتوافقی به درخواست زوج یا زوجه، هر یک از زوجین باید یک داور مشخص کنند تا بین آنها حکم شود و برای اصلاح ذات ­البین تلاش کند. اگر زوجین حکمی نداشتند و نمی‌شناختند، دادگاه از میان مصلحین و حکمین قرآنی خود، افرادی را برای آنها معرفی و تعیین می‌کند.

 

* چه طرح‌هایی برای پیشگیری از طلاق در حال اجرا است؟

طرح مصلحین و حَکَم قرآنی از سال 96 در معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم آغاز شد و تاکنون 360 نفر به‌ عنوان مصلح و حکم قرآنی برای رفع تعارض بین زوجین آموزش‌های لازم را فراگرفتند؛ هدف از اجرای این طرح پیشگیری از طلاق، برقراری صلح و سازش بین زوجین از طریق آموزش مهارت‌های حل تعارض و استفاده از ظرفیت بزرگان و حلقه‌های ریش­ سفیدان در اختلافات خانوادگی و معتمدان محله، ائمه جماعات، بزرگان، بسیجیان و منتخبان صنف و محیط کار بوده است.

از آنجا که در هر دعوای خانوادگی بین 6 تا 10 پرونده دیگر مانند مهریه‌ زن، نفقه زن، اجرت‌المثل زن، حضانت فرزند مشترک، قرار ملاقات فرزند مشترک و سایر توافقات شکل می‌­گیرد، فعالیت حلقه مصلحین و اقدامات پیشگیرانه آنها اهمیت خود را آشکارتر می‌سازد.

 

* اعتبار گواهی عدم سازش چه مدت است؟

در نهایت پس از آنکه نتیجه تمامی منزلگاه‌های تعیین شده برای توقف طلاق و رفع تعارض زوجین به صلح و سازش منجر نش، دادگاه در این مرحله گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند. این گواهی سه ماه اعتبار دارد و طرفین فقط تا سه ماه فرصت دارند که با مدارک لازم به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند و اگر این مدت سپری شود اعتبار این گواهی و تمام‌ توافقات از بین خواهد رفت.

در طلاق توافقی طرفین از یکدیگر اعلام کراهت می‌کنند و به طور معمول خانم از تمام یا بخشی از حقوق مالی خود صرف ‌نظر می‌کند به همین خاطر طلاق توافقی از نوع «بائن» محسوب می‌شود «رجعی» نیست.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 81069

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81069/آموزش-360-مصلح-حکم-قرآنی-جلوگیری-طلاق

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir