پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 81099
منبع : خبرگزاری تسنیم

آتشِ بی‌توجهی به میراث قم

قم نيوز : حادثه حریق بازارچه درودگران در بازار کهنه قم در کنار آسیب رساندن به ۷ آتش‌نشان و بیکار کردن ده‌ها نفر آن‌ هم در سال رونق تولید، نشان از بی‌توجهی اداره کل میراث فرهنگی به اماکن تاریخی قم دارد.
آتشِ بی‌توجهی به میراث قم؛ میراثی که دل می‌سوزاند ولی متولی هوشیاری ندارد
آتشِ بی‌توجهی به میراث قم؛ میراثی که دل می‌سوزاند ولی متولی هوشیاری ندارد
به گزارش قم نیوز «میراث فرهنگی هیچ رسیدگی نمی‌کند و فقط تابلو می‌زند که میراث فرهنگی است» این شاه‌بیت تمام حرف‌های کسبه‌ای است که در بازار کهنه به دلیل حریق دو روز قبل دچار خسارت جدی شدند و کسب‌ و کار خود را از دست دادند.

بازار کهنه قم با بیش از 700 سال قدمت، بارها با بحث‌های مختلفی پیرامون ایمنی، حفاظت و کاربری روبه‌رو بوده که از فرمانداری تا شورای شهر جلسات گوناگونی برای برطرف کردن مشکلات آن ترتیب داده‌ شد اما حداقل تا امروز بی‌نتیجه مانده است و همچنان اقدام مؤثری برای تغییر وضعیت خطرناک و اسفناک آن به وجود نیامده است.

رضا سلطانی از کسبه این بازارچه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه چند سال پیش همین‌جا آتش گرفت اما بعد از آن هم کسی برای ایمنی و تجهیز این مکان به امکانات اطفاء حریق سراغ ما نیامد اظهار داشت: 12 حجره و کارگاه سوخته که 40 نفر بیکار شدند و میراث فرهنگی تا پیش‌ از این حادثه اجازه نمی‌داد ما دست به یک خشت اینجا برای ترمیم بزنیم، اما الآن بیاید پاسخ دهد که هزینه این خسارت سنگین و از بین رفتن اثری تاریخی که متعلق به مردم قم بود را چگونه می‌خواهد جبران کند؟

میراث فرهنگی قم رسیدگی نمی‌کند

مرتضی ملاحسینی از کسبه این بازارچه با اشاره به اینکه کسبه این بازارچه ضعیف هستند و سرمایه‌ای ندارند که به کاسه گران بروند، گفت: میراث فرهنگی هیچ رسیدگی ندارد و فقط تابلو می‌زند که میراث فرهنگی است. آثار باستانی را با لودر خراب کردند و قبل از آن کسی حتی برای حفظ میراث کشور هم به فکر نبود، اما از دیروز همه نگران تاریخ قم شدند ولی متأسفانه نگران بیکاری ده‌ها نفر و آسیب دیدن چندین خانوار نیستند.

عده‌ای در حال آواربرداری هستند و عده‌ای دیگر برای خروج دستگاه‌های چوب‌بری و تجهیزات باقی‌مانده در کارگاه‌ها دنبال راه‌حل می‌گردند و برخی نیز مات و مبهوت شاهد صحنه دردناکی هستند که تا دیروز تمام سرمایه‌شان بود و به امید آن دل‌خوش داشتند اما امروز مخروبه و خاکستری از آن را پیش چشم دارند که معلوم نیست عاقبتشان به کجا ختم شود.

مرتضی حیدری فرماندار قم در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه بازار کهنه در یک تیمچه قدیمی متروکه و مخروبه است که به دلیل قدمت زیاد، میراث فرهنگی اجازه تغییر در آن را نداده و شهرداری نیز همین موضوع را دنبال کرده است،‌ تصریح کرد: به دلایل مختلف کسبه اصرار داشتند که در این محل بمانند و برق این تیمچه هم که احتمالاً از استاندارد کافی برخوردار نبوده، اتصالی کرده و منجر به آتش‌سوزی شده که چون روز تعطیل بوده و کسبه حضور نداشتند،‌ حریق گسترش پیدا کرده است.

مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای انتقال درودگران

وی از حریق 7 واحد خبر داد و افزود: علی‌رغم حجم آتش، فرسودگی هم به تخریب این محل و مهیب شدن آتش کمک کرده و این مکان هرگز برای ادامه هیچ‌گونه فعالیتی با شرایط فعلی امن و ایمن نیست که شهرداری هم برابر مقررات اجازه ادامه فعالیت در آن را نخواهد داد.

فرماندار قم با بیان اینکه روز گذشته در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که مختص درودگران بوده حضور داشته و کسبه از قیمت بالا برای حضور در این شهرک اعتراض داشتند،‌ خاطرنشان کرد: به دلیل بالا بودن متراژ واحدهای شهرک، مصوب شد قیمت واحدهایِ تا 300 متر کاهش پیدا کند؛ چون شهر قم کشش این قبیل کسب‌ و کار را ندارد و باید قبول کنند از شهر خارج شوند.

پیگیری و هماهنگی دستگاه‌ها وظیفه فرمانداری است

حیدری با تأکید بر اینکه کسب‌ و کارهای سنتی، کهنه و بازسازی نشده باید با استان همراه شوند، عنوان کرد: وسط بازار و در دل میراث، جای زغال‌فروشی نیست. شهرداری اجازه ادامه این روند را نخواهد داد و ممکن است در آینده این محل را تبدیل به محل عرضه محصولات صنایع‌دستی کنیم.

وی یادآور شد: قبل از ما هم این جلسات بوده اما نمی‌دانم چرا تعطیل‌شده و ما پیگیری می‌کنیم و هماهنگی این دستگاه‌ها وظیفه ماست و نتایج آن را اعلام خواهیم کرد. از رسانه‌ها هم می‌خواهیم به مشکلات نور بتابانند تا مسئولان پیگیری کنند.

محمود مسگری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ورود شورای شهر قم به موضوع بازار کهنه در سال‌های گذشته گفت: اگر در گذشته ما در بحث ساماندهی میدان کهنه ورود نکرده بودیم، ابعاد این حادثه بیش از این‌ها بود. در حال حاضر هم باز عوامل شهرداری در اطفاء حریق این حادثه آسیب دیدند و آن را مهار کردند اما باید استاندار قم به این موضوع ورود پیدا کند و همه را پای میز بیاورد و جوابگو باشند.

فریادِ وا میراثا بلند است ولی در حفاظت از ابنیه اقدامی نمی‌کنند

مسگری تأکید کرد: اگر هر اقدامی قرار باشد در این مکان انجام شود، فریادِ وا میراثا بلند می‌شود ولی در حفاظت از ابنیه، دستگاه‌های مسئول و استان،‌ اقدامی را انجام نمی‌دهند. باید این ماجرا جمع شود و میراث فرهنگی احساس مسئولیت کند.

وی تصریح کرد: ما هم در پی ایجاد راسته فرهنگی شامل بازار و میدان کهنه و مسجد جامع بودیم که میراث فرهنگی باید به‌عنوان متولی اصلی ورود پیدا کند و مدیریت شهری آمادگی دارد تا هر کاری لازم است انجام دهد.

به نظر می‌رسد نه تنها در استان قم که در کشور نیز این نتیجه حاصل‌ شده است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از کارایی و پاسخگویی لازم برخوردار نیست و به همین دلیل شورای نگهبان در 14 مرداد امسال با لایحه تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موافقت کرد که باید دید نتیجه این بازنگری می‌تواند به حفظ و حراست از میراث کشور و رونق گردشگری کمک کند یا خیر؟

اما نباید فراموش کرد که ایجاد و رونق اشتغال و توسعه کسب‌ و کارهای بومی و محلی در سال رونق تولید، از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و تمامی مسئولان کشور است و استان قم نیز در درودگری و صنایع چوبی یکی از قطب‌های کشور محسوب می‌شود و خوشه این کسب‌ و کار نیز در سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تشکیل‌ شده است که به توجه و جدیت بیشتر مسئولان استان نیازمند است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgyz97.ak9qy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما