کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارائه ۳۲ خدمت شهرسازی به صورت الکترونیکی تا پایان سال

خبرگزاری فارس , 25 مرداد 1398 ساعت 9:30

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم از ارائه 32 خدمت شهرداری در حوزه شهرسازی به صورت الکترونیکی در میز خدمت الکترونیکی شهرداری خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کلان ما به صورتی است که همه فرآیندها در حوزه شهرسازی تا پایان سال الکترونیکی شود.


به گزارش قم نیوز کوروش محمدحسینی از راه‌اندازی میز خدمت الکترونیک شهرداری قم با عنوان قم‌یار یاد و تصریح کرد: اکنون این میز خدمت به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و قابل بهره‌برداری است و اگر مردم به دنبال استفاده از این میز هستند باید به پرتال شهرداری مراجعه و به بخش سامانه میز خدمت ورود کنند و در راستای استفاده از خدمات باید یک بار اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به خدماتی که در میز خدمت الکترونیک شهرداری قم ارائه می‌شود، اضافه کرد: در این میز خدمت الکترونیکی به دنبال این هستیم تا همه خدمات الکترونیکی شهرداری به صورت یکپارچه به شهروندان ارائه شود.

محمدحسینی از وجود خدمات پراکنده الکترونیک در شهرداری قم یاد کرد و گفت: اکنون سرویس‌ها درحال تجمیع است و در کنار آن نیز برخی از خدمات از جمله سرویس‌های شهرداری در حوزه شهرسازی در حال الکترونیکی شدن است.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۳۰ خدمت در حوزه شهرسازی به مردم ارائه می‌شود که تاکنون ۱۸ مورد از این خدمات به صورت الکترونیکی در آمده است و از طرفی این کار به صورت نمونه و آزمایشی در منطقه پنج در حال انجام است و بعد از دوره آزمایشی در تمام مناطق اجرایی می شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم خاطرنشان کرد: اکنون خدمات ۱۸ گانه و سه مورد خدمت در حوزه آرامستان‌های خدمات شهری، ثبت درخواست ۱۳۷ و ثبت امتیاز کارت‌های طلایی پسماند به صورت آزمایشی در منطقه پنج به صورت الکترونیک در حال ارائه است و اکنون آمادگی ارائه خدمت در میان نیروهای شهرداری منطقه پنج وجود دارد.

محمدحسینی با اشاره به اینکه فرآیندهای شهرسازی از ثبت تا بازدید و صدور پروانه طولانی و زمان‌بر است، عنوان کرد: اکنون در گام نخست موضوع ثبت درخواست را دنبال می‌کنیم و در ادامه دیگر فرآیندها را به میز خدمت اضافه خواهیم کرد.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی کلان ما به صورتی است که همه فرآیندها در حوزه شهرسازی تا پایان سال الکترونیکی شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همه مردم امکان استفاده از سرویس‌های الکترونیکی را ندارند با کانون دفاتر پیشخوان استان قم تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده و برای اجرای نمونه کار در منطقه پنج هماهنگی لازم با سه دفتر پیشخوان دولت انجام شده تا مردم در صورت نیاز به این دفاتر مراجعه و درخواست‌های خود را ثبت کنند.

محمدحسینی ادامه داد: بر اساس هماهنگی با کانون دفاتر پیخشوان همه دفاتر منطقه پنج و بعد از آن دفاتر پیشخوان شهر تا پایان سال جاری به ظرفیتی خواهند رسید که خدمات الکترونیکی را در بستر میز خدمت به مردم ارائه دهند.

وی با بیان اینکه تا اواخر آذرماه ۱۸ خدمت الکترونیکی در تمام سطح شهر ارائه می‌شود، گفت: ارائه دیگر خدمات الکترونیکی نیز در منطقه پنج بعد از آذرماه دنبال خواهد شد و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به فعال بودن خدمات میز خدمت در دفاتر پیشخوان دولت، عنوان کرد: در راستای اجرای پروژه‌ها در حوزه زیرساخت و دسترسی‌ها به صورت کلی از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های بومی استان استفاده و فرآیندهای مختلف نیز از روند برون‌سپاری در حوزه فناوری اطلاعات استان انجام شده است و طی مراحل مختلف اجرا، پنج شرکت در حوزه فناوری و اطلاعات در این طرح مشارکت داشته‌اند.

محمدحسینی از راه‌اندازی شبکه الکترونیک خدمات هوشمند با واژه اختصاصی شاخه یاد کرد و گفت: بعد از راه‌اندازی و طراحی میز خدمت در برنامه‌ریزی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که خدمات شهرداری به دو بخش فرد و گروه تقسیم‌بندی می‌شود که در بخش نخست نیازهای فردی افراد رفع و در در بخش دوم نیز نیازهای شهر با مخاطبان گسترده‌تر از یک فرد دنبال می‌شود.

وی هدف از ایجاد شبکه الکترونیکی خدمات را ایجاد زیرساخت و بسترهای مورد نیاز برای مشارکت مردم در اداره امور شهر دانست و عنوان کرد: شهرداری در این بستر می‌تواند خدمات مورد نیاز مردم را به صورت گروهی ارائه دهد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با بیان اینکه شبکه الکترونیک خدمات هوشمند با استفاده از پرتال شهرداری درحال دسترس است، گفت: برخی از خدمات از جمله خدمت همیاران بازیافت در این سامانه بارگزاری شده است، مباحث فرهنگی و اجتماعی مرتبط با شهر نیز در این بستر به اشتراک‌گزاری می‌شود به عنوان نمونه هیأت‌های مذهبی می‌توانند در این فضا کانال‌های اطلاع‌رسانی را ایجاد کنند که این بستر ظرفیت بالاتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی دارد و مجموعه‌های مختلف می‌توانند در حوزه مباحث مرتبط با شهر در این حوزه ورود کنند.

محمدحسینی افزود: اتحادیه‌های مختلف صنفی می‌توانند در این شبکه حضور یافته و در گروه‌های رسمی خود اقدام به اطلاع‌رسانی کنند و در این راستا نیز آموزش‌های شهروندی با استفاده از این بستر دنبال می‌شود و می‌توان برای سایر دستگاه‌ها و نهاد نیز از این بستر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه “شاخه” تنها شبکه اجتماعی بومی کشور است، گفت: دیگر به اصطلاح شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های داخلی هستند و ما در مقابل شبکه‌هایی همانند توییتر، اینستاگرام و فیس‌بوک ظرفیتی نداشتیم اما امروزه شاخه به دنبال استفاده از شبکه اجتماعی برای ارائه خدمات الکترونیکی است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به اینکه پیاده‌سازی و طراحی شاخه از مهرماه سال گذشته دنبال شده است، عنوان کرد: از اردیبهشت‌ماه امسال نیز به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و امروز نیز آماده خدمات‌رسانی به شهروندان است که در هفته دولت این مجموعه به رونمایی خواهد رسید.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 81143

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81143/ارائه-۳۲-خدمت-شهرسازی-صورت-الکترونیکی-پایان-سال

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir