کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت کانون‌های بیماری تب برفکی در قم بهبود یافت

خبرگزاری ايرنا , 27 مرداد 1398 ساعت 12:00

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: وضعیت کانون های بیماری تب برفکی نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشت و در سه ماه امسال ۷۵۰ هزار راس انواع واکسن های دامی تزریق شده است.


به گزازش قم نیوز مهدی رفیعی محمدی افزود: در سه ماه نخست  امسال هفت هزار راس دام سنگین تست سل و بروسلولز شده و کانون های بیماری ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گفته وی، واکسن به میزان کافی در قم تامین شده است و تمام واکسن ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می شود.

وی گفت: دراین مدت  ۷۲۰ هزار مترمربع سم پاشی جایگاه دامداری صورت گرفت که نسبت به پارسال ۷۰ درصد افزایش عملیات بوده است.

رفیعی محمدی افزود: حدود ۴۲۸ هزار مترمربع نیز اماکن دامی و واحدهایی که درگیر بیماری می شوند، ضدعفونی شد که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است.

وی گفت: امسال ۶۶ هزار راس دام سبک و یک هزار و ۷۰۰ راس دام سنگین در قم کشتار شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد کاهش کشتار نشان می دهد.

به گفته وی، یک هزار و ۸۰۰ مرکز عرضه فرآورده های خام دامی از جمله مرغ فروشی، رستوران و قصابی در سطح استان فعال است و در سه ماه گذشته ۲۹ تُن انواع فرآورده های فاسد دامی از این مراکز کشف و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم ادامه داد: حدود ۴۵ تُن نیز انواع لاشه، گوشت و آلایش غیرقابل مصرف در کشتارگاه های دام ضبط شده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید در دام سبک و سنگین، بیان کرد: ۲۱۵ هزار راس گوسفند داشتی مولد، ۳۵ هزار راس بز داشتی مولد، ۲۵ هزار راس گوساله اصیل پرورای، ۳۰ هزار راس گوساله بومی پرواری و ۱۹ هزار راس گاو شیری اصیل در استان قم وجود دارد.

وی افزود: ۶۰ هزار راس گوساله دو رگ پرواری، ۹۰ هزار راس بره پرواری، ۲۵ هزار راس بز پرواری و سه هزار راس گاو دو رگ شیری مولد در دامداری های قم نگهداری می شود.

رفیعی با بیان این که سالانه  ۱۳۰ هزار تُن شیر تولید می شود، گفت: میزان تولید گوشت دام سبک سالانه حدود هفت هزار و ۹۱۰ تُن و میزان تولید گوشت دام سنگین نیز ۳۵ هزار و ۵۸۳ تُن می باشد.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 81208

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81208/وضعیت-کانون-های-بیماری-تب-برفکی-قم-بهبود-یافت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir