يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 81209
منبع : خبرگزاری ايرنا
کارشناس جهاد کشاورزی قم:

شترداری جز مشاغل سنتی مردم بخش مرکزی استان است

قم نيوز : کارشناس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ شترداری جز مشاغل سنتی مردم بخش مرکزی استان است و هم اکنون بیش از هفت هزار نفر شتر در این منطقه پرورش می‌یابد.
شترداری جز مشاغل سنتی مردم بخش مرکزی استان است
شترداری جز مشاغل سنتی مردم بخش مرکزی استان است
به گزارش قم نیوز نور محمد سوری بیان کرد:‌ هم اکنون ۲۱۰ شتردار در دهستان های قمرود و قنوات بخش مرکزی قم در حال پرورش شتر هستند و این کار به صورت سنتی در میان آنان رواج داشته است.

وی با اشاره به این که شترداری یکی از مشاغل سود ده بخش کشاورزی استان است،‌ افزود: شتر حیوان بابرکتی است که حدود ۴۰ سال عمر می‌کند و گوشت، شیر و پشم آن متقاضیان زیادی در بازار دارد،‌ همچنین شترسواری در بخش مرکزی قم یکی از جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می آید که می تواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ دوره های آموزشی برای تقویت مهارت شترداران استان به صورت مستمر در بخش مرکزی برگزار می‌شود و آنان در جریان آخرین تحقیقات انجام شده پیرامون مزایای استفاده از گوشت،‌ شیر و پشم شتر برای مصارف خوراکی و صنعتی قرار می‌گیرند.

سوری گفت:‌ پرورش شتر در استان قم علاوه بر روش های سنتی به صورت صنعتی نیز انجام می‌شود و در این زمینه حمایت های مورد نیاز از بهره برداران به عمل می‌آید.

وی با اشاره به ریشه تاریخی شتر داری در قم،‌ بیان کرد: بیشتر شترهای موجود در قم از نژاد کلکویی هستند که در بیابان های حاشیه دهستان قمرود و قنوات بخش مرکزی استان پرورش می‌یابند.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان می‌باشد؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjh8eo.uqevyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما