يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : 81213
منبع : خبرگزاری فارس

مبادا جشن های غدیر به بطالت کشیده شود/حوزه علمیه به شرح خطبه غدیر اهتمام داشته باشد

قم نيوز : استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: جشن‌های غدیرخم نباید به هرزگی و بطالت کشیده شود، بعضی می‌خواهند با فساد اخلاق و رقص و آوازه قداست جشن‌های مذهبی را بشکنند و رنگ تصوّف به مجالس دینی بدهند.
مبادا جشن های غدیر به بطالت کشیده شود/حوزه علمیه به شرح خطبه غدیر اهتمام داشته باشد
مبادا جشن های غدیر به بطالت کشیده شود/حوزه علمیه به شرح خطبه غدیر اهتمام داشته باشد
به گزارش قم نیوز بزرگداشت عید سعید غدیر سالروز اعلام ولایت امام علی(ع) به عنوان یکی از مهمترین اعیاد اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و علما و بزرگان دینی همواره بر پاسداشت این روز مهم، جشن گرفتن و عیدی دادن و تبیین ابعاد مختلف شخصیت پیشوای نخست شیعیان تاکید داشته اند.

ائمه اطهار نیز نسبت به بزرگداشت روز غدیر اهتمام داشتند و از جمله نقل شده امام رضا(ع) در این روز لباس نو و زیبا بر تن می کردند و همراه با خادمان خود در منزل میزبان شیعیان بودند و همچنین هدایایی نظیر لباس، انگشتر، کفش و... اهدا می کردند. ایشان همچنین بعضی از شیعیان را برای افطار دعوت می کردند.

در گفت وگو با آیت الله بحرالعلوم میردامادی استاد حوزه علمیه نجف با ابعاد مختلف این روز مهم و بزرگ نظیر ارتباط غدیر و عاشورا، ارتباط غدیر و ظهور، نحوه پاسداشت این عید بزرگ و... بیشتر آشنا می شویم.

بین روز عید غدیر و روز عاشورا چه ارتباطی وجود دارد؟

خطبه غدیر و دستورالعمل قبول ولایت و امامت معصومین (علیهم السلام)، نقشه مهندسی فکر و اندیشه در ساختن بِنای زندگی انسانی است. اگر این نقشه مهندسی الهی توسط مسلمانان اجرا نشود، تسلط بیگانگان بر مسلمین و به قول قرآن «معیشت ضنک» و فساد عقیده و عمل تا حد جنگ با اولیاء خدای متعال پیش می‌آید. عاشورا اثر دوری از مدلول غدیر و پاره نمودن نقشه مهندسی این دستورالعمل بزرگ است.

پیاده شدن پروتکل‌های یهود و مشرکین (احقاداً بدریةً و خیبریةً و....) و تسلط شاگردان کعب الاَحبار بر مسلمین و کفر و ارتداد جامعه تا حد قِتال با قرآن مجسم یعنی امام حسین (ع) عاملی جز غفلت از غدیر خم ندارد. پس غدیر میزان اسلام و محور خوشبختی انسان است. اگر این میزان و هندسه آسمانی فراموش شود، دشمنان دین می‌توانند به اهداف خود برسند و با تبلیغات سوء مردم را به وادی کفر و ضلالت و حتی جنگ با امام معصوم (ع) بکشانند و مصیبت بزرگی مثل عاشورا را ایجاد کنند. وقتی می‌گوییم امام حسین (ع) اقامه صلاة و زکات فرمود و به اسلام حیات بخشید، بدین معناست که آن حضرت علت مبقیه اسلام یعنی دروس ولایت را زنده فرمود و عملاً بزرگی غدیر را تذکر داد. در واقع عاشورا فریاد مظلومیت غدیرخم و اقامه کننده عقیده ولایت در فکر آزادگان و احرار جهان است.

«اَشْهَدُ اَنّکَ قَدْ اَقَمْتَ الصَلوة»، باطنش اقامه و تدریس عقیده ولایت است، وقتی انسان نظام ولایت الهی را بشناسد و معتقد گردد، می‌تواند صلوة صحیح و مقبول داشته باشد.



غفلت از غدیرخم آیا در شهادت دیگر معصومین (علیهم السلام) هم نقش داشته است؟

حضرت زهرا (س) به کسی که در مورد حقانیت علی (ع) توضیح بیشتری می‌خواست فرمودند: أنسیتم یوم غدیر؟

چند روز از غدیر گذشته بود که درب خانه منصوب غدیر را آتش زدند؟ و جالب است اگر خوب دقت کنید به نقش یهود در مبارزه با غدیر و شهادت معصومین (ع) آگاه می‌شوید.

بنده در آفاق الولایة توضیح داده‌ام که دشمنی یهود با اسلام راستین بیشتر از دشمنی دیگر مخالفین است، یهود چون با نهضت غدیر اهدافش تخریب گردید، شروع به تقویت مدارس و مدرّسین خودش کرد و بدین وسیله به نقشه خود در موضوع ترور شخص و شخصیت‌ها توان بخشید.

مگر یهود در جامعه اسلامی مدرسه و مدرّس داشته اند؟

یهود با تحریف کَلِم و نقشه مبارزه با حدیث و به اصطلاح جنگ فرهنگی (اِلا المَوَدَةِ فی القُرْبی) را تبدیل به (قُتِلَ مَنْ قُتِلْ و سُبیَ مَنْ سُبیَ و اُقْصیَ مَنْ اُقْصی) کرد و زمینه دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام) را فراهم کرد. شما ببینید این مدرسه عمروعاص، ابن ملجم و سندی بن شاهک پروراست. علی (ع) به ابن ملجم عنوان یابن الیهودیه می‌دهند (بحارالانوار ج42 ص281) و مگر عمروعاص شاگرد کعب الاحبار و سندی بن شاهک خود یهودی نبوده‌اند؟

بعضی از مردم یهودی نبودند ولی فکر و فرهنگ یهودی داشتند؛ فرهنگ یهود مبارزه با غدیر و مخالفت با عزاداری و نوحه و فریاد است و امروز هم از این نوع یهودی‌ها فراوان داریم که به نصب حضرت علی (ع) در روز غدیر و گریه و روضه عاشوراییان می‌تازند.

در روایات آمده است که کسی که با ما اهل بیت (علیهم السلام) بغض و کینه داشته باشد، خداوند اورا یهودی محشور می‌گرداند، یعنی روز حشر باطن دشمنان غدیر و مخالفین یاد بود عاشورا و تعظیم ظهور آشکار می‌شود، این‌ها چون شاگرد یهود و عامل نشر فرهنگ یهود بوده‌اند، مثل محبوبشان یهودی وارد محشر می‌گردند.



بعضی می‌گویند ما فقط قرآن را قبول داریم و از حدیث دوری می‌جوییم.

این بیچاره‌ها اگر چه خودشان ندانند ولی این فکر، از دستور پیروان یهود یعنی جبت و طاغوت در مبارزه با حدیث نشأت می‌گیرد. گویندگان این مطلب قرآن را هم قبول ندارند چرا؟ چون قرآن می‌فرماید «أطیعُوا الله وَ أطیعُوا الرَسول وَ اُولیِ الاَمرِ مِنکُم». وقتی اوامر رسول و امام را ندانید و از حدیث گریزان باشید به چه نسخه ای عمل می‌کنید؟ و ثانیاً این‌ها باید از حدیث گریزان باشند چون حدیثی مثل غدیرخم نقشه طراحان اسلام منهای ولایت و منهای مهدویت را در هم می‌کوبد و کتاب‌هایی مثل الغدیر و عبقات نقشه محرّفین و منافقین صدر اسلام را نقش بر آب می‌کند.

شک در مورد مدلول غدیرخم چه صورتی دارد؟

غدیرخم چون یک واقعه الهی است شک بردار نیست، «ذلِکَ الْکتابْ لا رَیْبَ فیه هدیً لِلْمُتَقینْ». اینکه فرمودند روی غدیرخم کار کرده و تبلیغ کنید برای همین است که اتمام حجت بشود و مسلمانان در مدلول غدیرخم که امامت معصومین (علیهم السلام) تا امام زمان (عج) است، شک نکنند، حالا اگر کسانی بعد از اینکه اتمام حجت برای آنان شد باز هم تبلیغ سوء کرده و خودشان را به شک بزنند، باید به آنان گفت: الا ای منحرفان کجا مثل علی (ع) در ولایت الهیه، عصمت، عدالت، عبودیت، سیادت، تقوا، حلم، شجاعت، سخاوت و دیگر سجایای اخلاقی و معنوی سراغ دارید؟

قرآن می‌فرماید: «اِنْ کُنْتُمْ فی رَیْبٍ مُمّا نَزَلْنا عَلی عَبْدِنا فَأتوا بِسورَةِ مِنْ مِثْلِه». مخالفین غدیرخم چه کسی را می‌توانند جای حضرت امیرالمؤمنین (ع) با این بزرگی‌های آسمانی بنشانند؟

غدیرخم چه ارتباطی با امام زمان (عج) و روز ظهور آن حضرت دارد؟

پاسخ این سوال مفصل است و مختصراً عرض می‌کنم اگر به مدلول غدیرخم توجه نشود و دانشگاه امامت و ولایت بوسیله اَیادی یهود تعطیل گردد، سرانجام (یَوم تَبرّکت به بنو اُمیّه...) پیش می‌آید، انسان اگر بدون چراغ غدیرخم حرکت کند به عاشورا می‌رسد و برای بردن ثواب جگر گوشه پیامبر خدا را به قتل می‌رساند و شقاوت ابدی را برای خود امضا می‌کند و یا امروز برای ثواب، عاشورائیان را مشرک می‌خواند و شیعه را به شهادت می‌رساند.

حالا عکس این مسئله را تصور کنید تا ظهور برایتان معلوم شود، وقتی مدلول غدیرخم، یعنی رهبری امام نور به طور مطلق حاکم گردد و خورشید تاریکی‌ها را کنار بزند «اَشرَقت الاَرْض بنور رَبِها» و«ماء معین» یعنی عقیده به ولایت امام زمان (عج) آلودگی‌ها را بشوید، دیگر بشر چه چیز کم دارد؟ این می‌شود پاسخ «اَیْنَ الطالب بِدَمِ المَقْتولِ بِکربلا» یعنی ظهور منتقم.

منافقین و شاگردانشان در عاشورا مخالف غدیر حرکت کردند، ولی روز ظهور که روز ظهور مبانی غدیر است مردم بصیر به پیشوای عدالت بله صادقانه می‌گویند و به پیروی از امام زمان (عج) بر محور دستورالعمل غدیرخم حرکت می‌نمایند.

سائلی گفت به من وقت ظهور

چه شود وضع بشر با آن نور؟

گفتمش وقت ظهور آن یار

دل شود منبع نورالأنوار

همه جا بوی گُل یاس رسد

روشنی بخش دل ناس رسد

همه جا نور علی نور بوَد

گویا منطقه طور بوَد

قاصدان حرمش یابنده

مؤمنان ره او پاینده، عشق مهدی به روان عُبّاد

گویا شمس بود در مرداد

عشق مهدی به خدا دینداری است

علّت اصلی سنگرداری است

عشق مهدی به خدا دین باشد

نسخه اصل ز تکوین باشد.



آیا خطبه غدیر فقط پیرامون امامت و ولایت حضرت علی (ع) است یا در مورد قبول امامت و ولایت ائمه دیگر هم دستورالعمل دارد؟

خطبه غدیر منشور آسمانی جامع و شاملی ست و در مورد نخستین حکم الله یعنی توحید، حاوی مطالب بالا و بلندی است و پیرامون شرط توحید یعنی قبول رهبری و ولایت همه ائمه (علیهم السلام) تا امام زمان (عج) نیز معارف بزرگی دارد. با تأسف بعضی چون موفّق به قرائت و دقت در خطبه غدیرخم نبوده اند خیال می‌کنند خطبه غدیرخم فقط پیرامون امامت و ولایت حضرت امیرالمؤمنین (ع) است درحالی که در این خطبه پیامبر خدا (ص) درباره همه ائمه (علیهم السلام) سخن گفته و خصوص حضرت مهدی (عج) و بلندی مقام ایشان مطالب ارزشمندی را بیان فرموده اند.

چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن جشن‌های غدیرخم دارید؟

عید غدیرخم اکبر و بزرگترین اعیاد اسلامی است و این مطلب را اولاً باید دولت‌ها و مسؤولان بدانند، وقتی معتقدیم این عید اکبر است و بزرگترین است، پس باید تلاشمان در تعظیم این عید از بزرگ داشت هر عید دیگری بیشتر باشد، با این حال می‌بینیم عید غدیرخم درکتب درسی ما ظهور و بروزی ندارد، شعر موسی و شبان که اصلا دروغ است و زمینه تسامح و بی تفاوتی است در کتب درسی هست، تبلیغ تصوّف و اباحی گری (تو برو خود را باش) که مخالف آیات امر به معروف و نهی از منکر است در این کتب موجود است ولی خطابه غدیر و شرح آن جایش خالی است، می‌دانید اگر غدیر نداشتیم آقایی نداشتیم، تمام افتخارات دیروز و امروز ما از حضرت علی (ع) و نهج البلاغه و عدالت ایشان است.

جشن‌های غدیرخم نباید به هرزگی و بطالت کشیده شود، بعضی می‌خواهند با فساد اخلاق و رقص و آوازه قداست جشن‌های مذهبی را بشکنند و رنگ تصوّف به مجالس دینی بدهند.

مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد با ادب و اخلاق جشن غدیر بگیرند و حافظین خطبه غدیر را جایزه بدهند و علما و مبلّغین بزرگوار، این خطبه بزرگ را شرح و تفسیر کنند. مطلب دیگری که باید عرض کنم مسئولیت طلاب عزیز و حوزه‌های علمیه است، آیا حوزه‌های علمیه به شرح خطبه غدیر یا شرح خطبه فدکیه و یا شقشقیه چه مقدار اهمیت می‌دهند، آیه صحیفه سجادیه در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود؟

در خاتمه از همه کسانی که در احیای این عید بزرگ تلاش می‌کنند، علما و طلاب عزیز، اساتید و دانشجویان محترم و هیئت‌های مذهبی تشکر فراوان دارم و در جوار امیرالمؤمنین (ع) برای خدمت گذاران ولایت و مدافعان حرم اهل بیت (علیهم السلام) دعا می‌کنم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcexw8v.jh8zzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما