يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 81215
منبع : خبرگزاری ايرنا
آیت الله یزدی:

جناح بندی‌های سیاسی نباید دلیل واگذاری مسئولیت‌ها باشد

قم نيوز : رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه با شک و تردید نمی‌توان مسئولیت را به عهده افراد سپرد گفت: جناح بندی‌های سیاسی نباید دلیل واگذاری مسئولیت‌ها باشد و اگر نتوان اهلیت افراد را برای سپردن مسئولیت احراز کرد نباید سرنوشت مردم را به دست چنین کسانی سپرد.
جناح بندی‌های سیاسی نباید دلیل واگذاری مسئولیت‌ها باشد
جناح بندی‌های سیاسی نباید دلیل واگذاری مسئولیت‌ها باشد
به گزارش قم نیوز آیت الله محمد یزدی در آئین تودیع و معارفه رئیسان پیشین و جدید دادگستری قم در مرکز آموزش قوه قضائیه این استان، با اشاره به آیه ای از قرآن افزود:  امانت هیچ حد معینی ندارد و به مادیات محدود نیست بلکه مسئول نیز به دلیل اینکه عهده دار منصب و مسئولیتی است، باید امانت دار باشد.

وی  با بیان اینکه از نظر شرعی قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد گفت: حتی کسانی که در مساله ولایت فقیه اختلاف دارند، بر قضاوت فقیه بین مسلمانان هیچ اختلاف نظری وجود ندارند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،با اشاره به اینکه  امانت داری مسئولان به بزرگی و کوچکی مسئولیت ارتباط ندارد، اظهار داشت: مسئولیت امانتی است به عهده مسئولان به همین دلیل باید در نصب افراد به عنوان مسئول باید اهلیت آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اختیارات مسئول نیز از جمله امانت‌هایی است که باید هر مسئول در حوزه کار خود بر اساس قوانین مصوب و معین از این اختیارات در راستای خدمت به مردم و تفویض این اختیارات به افراد صاحب صلاحیت واگذار کند.

آیت الله یزدی، با بیان اینکه قرآن همه را به ادای امانت امر کرده است، افزود: امانت تنها به مسائل مادی نیست بلکه برخی موضوعات از جمله برخی حرف ها نیز ممکن است به امانت به فردی سپرده شود که باید از این صحبت نیز امانت داری شود.

وی گفت:‌ در انتخاب و انتصاب رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس، ریاست جمهوری و یا هر سمتی دیگر باید اهلیت آن فرد مورد توجه قرار گیرد تا افرادی انتخاب و یا منصوب شوند که دارای اهلیت آن سمت باشند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: تشخیص اهلیت در برخی موارد به شورای نگهبان واگذار شده است که وقتی چند فقیه نسبت به صلاحیت و اهلیت افراد اظهار نظر می کنند، این نظر می تواند قابل قبول و قابل اتکا باشد.

آیت الله یزدی تاکید کرد: باید مسئولان در انتصاب افراد به مسئولیت ها، در محدودیت اختیارات خود عمل کرده و این اختیارات را به عنوان امانتی مهم به اهل آن واگذار نمایند.

وی با بیان اینکه هر کس که دو حدیث، روایت و یا فلسفه داشت نمی توان آن را اهل علم و فلسفه دانست، ادامه داد: منصب و اختیارات امانت در دست مسئولان هستند که باید همه نسبت به این امور توجه کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه ممکن است از من سئوال شود که چرا برخی مسئولیت ها به افرادی سپرده شده است که اهلیت آن را نداشته است، اظهار داشت:  پاسخ ما این است که ما هم انسان هستیم ممکن است در تشخیص اهلیت افراد نیز دچار اشتباه شویم ولی آنچه اهمیت دارد احراز اهلیت افراد در هنگام انتصاب و تایید صلاحیت آنان است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مسئولیتی همیشگی نیست گفت: خوشا به حال قضاتی که عمر خود را در دستگاه قضایی برای رضای خدا و تثبیت نظام از همه چیز گذشتند و به وظیفه شرعی خود عمل کردند.

وی تاکید کرد: آقایی که امانت در اختیار تو است در پیشگاه الهی مسئول هستید و واجب است که این امانت را به اهل آن بدهید و اگر در انتخاب افراد ملاحظات حزبی و جناحی بر صلاحیت افراد مقدم داشتید، مطمئن باشید که روزی در پیشگاه عدل الهی باید پاسخگو باشید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ادامه داد: صدور احکام که ناشی از اختیارات مسئولان است، باید در راستای عدل الهی و جلب رضایت الهی به کار گرفته شود.

آیت الله یزدی افرود: مسئولان حق بالاتر رفتن از حدود اختیارات خود را ندارند و باید بر اساس محدودیت اختیارات خود و بر اساس عدالت عمل کنند.

وی گفت: این عادلانه نیست که تا فردی که دیروز نمی توانست سوار پژو شود امروز سوار ماشین چند صد میلیونی می شود، این عادلانه نیست که کس پس از مسئولیت صاحب خانه آن چنانی می شود و این در حالی است که پیش از مسئولیت دارای چنین توانی نبود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: در برخی شرایط خاص که نظر فقهای شورای نگهبان در برابر نظر رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، اگر نظری داشتیم که خلاف نظر ایشان بود، فقهای شورای نگهبان در این امور احتیاط می کنند و شکستن مرز حاکمیت را به مصلحت نمی داند و در این امور سکوت می کنند تا روند قانونی آن پیش رود.

آیت الله یزدی با تقدیر از تلاش های رئیس کل سابق دادگستری قم گفت: حجت الاسلام خلیلی فردی متعهد و پر تلاش است که در دوران مسئولیت خود توانست خدمات خوبی ارائه کند.

در این مراسم که  با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در مرکز آموزش قوه قضاییه قم ترتیب یافت، از خدمات خلیلی قدردانی و حجت الاسلام علی مظفری به عنوان رئیس کل جدید دادگستری قم معرفی شد.

 خلیلی روز گذشته در آئینی به عنوان مدیرکل دادگستری گیلان معرفی شد.

مظفری نیز پیش از این سابقه ریاست کل دادگستری خراسان رضوی را در کارنامه مدیریتی خود داشته است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgnx97.ak9qq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما