يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : 81217
منبع : خبرگزاری فارس

آیت الله یزدی: انتصابات بدون ملاحظات جناحی و سیاسی باشد

قم نيوز : رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نباید در اهلیت سنجی افراد برای دادن مناصب ملاحظات سیاسی، جناحی و قومیتی در نظر گرفته شود.
انتصابات بدون ملاحظات جناحی و سیاسی باشد
انتصابات بدون ملاحظات جناحی و سیاسی باشد
به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمد یزدی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان قم در مرکز آموزش قوه قضائیه با اشاره به امانت بودن مناصب اظهار کرد: مناصب مسؤولیت‌هایی هستند که با نصب محقق می‌شود، از جمله این مناصب، قضاوت است، البته قاضی باید فقیه جامع الشرایط باشد و علمای اسلام اتفاق نظر دارند که یکی از مسؤولیت‌های فقیه جامع الشرایط، قضاوت است.

وی ادامه داد: مناصب امانت هستند و باید مناصب به کسانی واگذار شود که اهلیت داشته باشند، اختیار اشخاص مسوول هم جزو امانت است و هر مسوولی در حوزه کار خود اختیاراتی دارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در قرآن کریم آمده است که خداوند امانت را به بقیه موجودات عرضه کرد، ولی نپذیرفتند، اما انسان امانت را پذیرفت در حالی که نمی‌دانست که امانت الهی به چه اندازه سنگین است و انسان باید به ادای امانت به اهل خود بپردازد.

آیت‌الله یزدی وجوب ادای امانت را براساس قرآن مطلق دانست و تصریح کرد: امانت در هر جایی که صدق کرد، باید به اهلش داده شود، البته تشخیص آن همیشه راحت نیست و باید توجه داشته باشیم که مسؤولیت را به کسی واگذار کنیم که اهلیت داشته باشند، بخشی از این مسؤولیت براساس قانون بر عهده شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: هم مناصب و هم اختیارات جزو امانات هستند و هرقدر که در زمینه اهلیت داشتن بررسی صورت بگیرد، جا دارد و در زمان انتصاب باید اهلیت احراز شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از قضات به وظیفه شرعی خود عمل کردند و برای تثبیت نظام اسلامی از همه چیز خود گذشتند.

آیت‌الله یزدی با اشاره به تجربه ریاست خود در دستگاه قضایی اظهار کرد: یک برگه ای به مدت 10 سال در دوره ریاست قوه قضائیه زیر میزم بود با این مضمون که اگر سمت همیشگی بود، به تو نمی‌رسید، پس باید توجه داشته باشیم که روزی این سمت از ما گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: نباید در اهلیت سنجی افراد برای دادن مناصب ملاحظات سیاسی، جناحی و قومیتی در نظر گرفته شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: عدل یعنی هر چیزی به جای خود است و عدل به معنای مساوات نیست، البته در عدل باید عرف نیز در نظر گرفته شود، باید از عرف پرسید که فردی تا دیروز نمی‌توانست که ماشینی را بخرد، اما اکنون ماشین 100 میلیونی سوار می‌شود، این عادلانه است یا خیر.

آیت‌الله یزدی با اشاره به عملکرد شورای نگهبان اظهار کرد: نظر فقها در این شورا، نه نظر مراجع، بلکه نظر خود فقهای شورای نگهبان است و امکان دارد که نظر فقهای شورای نگهبان، خلاف فتاوای مشهور است، البته در قبال نظر ولی فقیه، احتیاط می‌کنند.

وی ادامه داد: مهم ترین کار قضات، حکم نوشتن است و قدرت فنی و علمی قضات و به کارگیری واژگان حقوقی در حکم نوشتن متجلی می‌شود، البته الزاما حکم‌های طولانی قوی تر از حکم‌های کوتاه نیستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید اهلیت قضات احراز شود و آن‌ها براساس عدل قضاوت و حکم کنند، امانت و قضاوت قضایای عرفی هستند.  

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciyrav.t1azz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما