کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت‌الاسلام نواب در مراسم آغاز دوره ایران‌شناسی:

ایران جزء ده تمدن برتر دنیا است

خبرگزاری حوزه نیوز , 27 مرداد 1398 ساعت 20:51

ایرانیان در مسئله دین هم تاریخ گسترده‌ و عمیقی دارند. نقش گسترش سه دین بزرگ در جهان معاصر بر عهده حکومت‌های ایران بوده است.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسم آغاز نخستین دوره بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم گفت: ایران یکی  از ده تمدن شناخته‌شده جهان است؛  ده تمدن در دنیا شناخته‌شده است و  برای آن‌ها اجلاس می‌گذارند و وزرای خارجه این ده کشور در آن شرکت می‌کنند. تمدن چین، هند، ایران و عراق در آسیا. و تمدن‌هایی مثل مصر در آفریقا شناخته شده هستند؛  تمدن یونان  در اروپا شناخته شده است. و تمدن‌هایی که در آمریکای جنوبی به رسمیت شناخته شده‌اند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: این سابقه تمدنی ما بسیار باارزش است. و پل ارتباطی او بین شرق و غرب هم شناخته شده است. مثال آن هم جاده ابریشم است. جاده ابریشم در تاریخ شناخته‌شده است. و نقش جاده ابریشم و ایران هم در جاده ابریشم شناخته‌شده است. در تاریخ ما یک نکته بسیار بزرگ هم حائز اهمیت است. ایران همیشه بزرگ‌تر از آنی بوده که الان هست و نه کوچک‌تر. ایران، سیصد سال بر بخشی از یونان حکومت کرده است.

وی ادامه داد: مصر سرزمین  و بخشی از عراق سرزمین  و بخش زیادی از افغانستان سرزمین ایران بوده است. آسیای میانه بخشی از سرزمین ما بوده است. پس ما جنگ‌طلب نبوده‌ایم که سرزمین دیگران را به خود ملحق کنیم و خود را گسترده کنیم. بلکه همیشه مظلوم بوده‌ایم و مورد تهاجم. حتی در جنگ اخیر هم صدام می‌خواست باز بخشی از سرزمین ما را بگیرد. اما خداوند به ما توفیق داد و از خودمان دفاع کردیم. نکاتی را از ایران گفتم که در تاریخ، مکتوب و مشهود است. اما امروز ما یک واقعیت شناخته‌شده در جهان هستیم؛ یک کشور باتمدن، یک کشور پرارتباط، یک کشور غیرمهاجم و غیرجنگ‌طلب. همیشه در حال دفاع از خود بوده‌ایم ولی در دفاع محکم می‌ایستیم.

حجت الاسلام والمسلمین نواب  گفت: این واقعیت پیش روی شما به نام ایران در جهان مورد توجه است و نقش حیاتی مهمی ایفا می‌کند. دومین منابع گاز جهان و سومین منابع نفت جهان را دارد. به آب‌های سرد و گرم شمال و جنوب دسترسی دارد. بیش از ده همسایه دارد و با همه این‌ها ارتباط دارد. ارتباطی از سنخ ارتباطات اروپایی. همان‌طور که اروپا با کشورهای همسایه خودش مرز سختی ندارد، در ایران نیز این‌گونه است و رفت‌وآمد، سخت نیست. رفت‌وآمد با این کشورهای همسایه در سال نزدیک به ده میلیون نفر است. رفت‌وآمد در جریان است. زندگی در جریان است و مردم ایران مردمی زنده هستند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: چهار و نیم میلیون دانشجو داریم و سومین تعداد مهندس در جهان را بعد از آمریکا و روسیه داریم. نیروی انسانی جوان، کارآمد داریم. در حالی که در گذشته عقب نگه داشته شدیم؛  ولی امروز توانایی‌های زیادی داریم. جزو ده کشور هسته‌ای جهان هستیم. جزو ده کشور صاحب تکنولوژی نانو می باشیم. جزو ده کشور اول بیوتکنولوژی هستیم که توانسته‌اند حیواناتی را شبیه‌سازی کنند. در پزشکی در بسیاری اعمال پزشکی جزو ده کشور اول جهان هستیم. به گونه‌ای که برای هیچ عمل جراحی به خارج از ایران احتیاجی نداریم ولی از کشورهای دیگر برای اعمال جراحی سخت مثل تعویض کبد، تعویض قلب و کلیه به ایران می‌آیند. اینها برای پزشکان ایرانی اعمال ساده‌ای است. سالانه صدها نفر از کشورهای مجاور برای اعمال جراحی به ایران سفرمی کنند.

وی هم‌چنین گفت: از حیث جغرافیا، چهار فصل هستیم. مناطق بسیار سرد و مناطق بسیار گرم داریم. گرم‌ترین نقطه جهان در کشور ما در کویر است. و مناطق بسیار بسیار سرد هم داریم. تنوع قومیتی هم در ایران بسیار گسترده است. ایرانیان در مسئله دین هم تاریخ گسترده‌ و عمیقی دارند. نقش گسترش سه دین بزرگ در جهان معاصر بر عهده حکومت‌های ایران بوده است. بودا را ایرانیان گسترش دادند. مجسمه‌ای بودا که امروز در افغانستان هست متعلق به تمدن ایران در آن دوره در افغانستان است.

رئیس دانشگاه ادیان افزود: دین زرتشت را پادشاهان ایران گسترش دادند. زرتشت یک دین ایرانی است که امروز در سراسر جهان، گسترده است. اسلام توسط ایرانیان گسترش پیدا کرد و مؤلفات و کتب و تفاسیری که امروز در اسلام هست، میراث ایرانیان است. چهار صحیح از صحاح سته اهل‌سنت را ایرانیان نوشته‌اند. کتب اربعه شیعیان هم توسط ایرانیان نوشته شده است. بزرگ‌ترین کتاب یهود در بابل ایران در دوران گذشته نوشته شده است. اصلاً به تلمود، تلمود بابلی گفته می‌شود. تلمود مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کتاب یهود است و به تلمود بابلی معروف است. نسبت به شیعه از بعد از دوران ائمه تا کنون 34 عالم بزرگ در طول تاریخ تشیع داشته‌ایم. 24 نفر از آنان، ایرانی بوده‌اند. نمونه بسیار روشن آن، آیت‌الله العظمی سیستانی در عراق است که وی ایرانی است.  ایشان رهبر روحی و معنوی مردم عراق است. خانواده بزرگ حکیم در عراق هم اصالتاً ایرانی هستند.

وی در پایان گفت: این ایران به صورت خلاصه شامل تمدن و تاریخ و جغرافیا و فرهنگ آن بود. شعرای بزرگ ما مثل فردوسی، خیام، سعدی، حافظ و مولوی، جهانی هستند. این تاریخ و این فرهنگ و این جغرافیا اقتضائاتی دارد. این مردم صلح‌طلب و آرام، و مثل همه ملت‌های دیگر، تسلیم نشدنی هستند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 81237

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81237/ایران-جزء-ده-تمدن-برتر-دنیا

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir