کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جستاری درآموزه های خطبه غدیرخم :

کلیدواژه های تربیتی بشر از نگاه انسان کامل

خبرگزاری حوزه نیوز , 27 مرداد 1398 ساعت 22:01

واقعه غدیر خم شرایطی را در خود جای داد که هر متفکر و اهل ایمان و یقینی را به آینده پژوهی پیرامون انسان کامل دعوت می کند.


به گزارش قم نیوز در اجتماع معاد محور حاجیان از راه رسیده در آن هوای گرم طاقت فرسا، ماجراهایی رخ نمود که امروز آثار انحراف از آن حقیقت بارور شده الهی به دلیل خبث باطنی برخی از استقبال کننده های ظاهری اما حسود امت، منشا پدیده شوم سلطه یهود برسرزمین های ظاهری و باطنی مسلمانان شد.

در فرازهای خطبه غدیر، کلید واژه های الگو و اسوه تربیتی بشر چشم نوازی می کند که در این مقال بر آنیم، شرایط  مربی تربیت انسان را در پرتو رفتار فردی و جمعی صاحب غدیر را تبیین نماییم.  

با توجه به ویژگی های انسان کامل که از باطن خطبه غدیر استخراج می شود، برخی از فراز های  توحیدی خطبه غدیر را در ذیل می خوانیم؛

* آراستن مقدمه خطبه به ظرافت های توحیدی

 وَاَحاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْماً وَ هُوَ فی مَکانِهِ وَ قَهَرَ جَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ، سلطنتش پرجلال و در ارکان آفرینش اش بزرگ است. بی آنکه مکان گیرد و جابه جا شود، بر همه چیز احاطه دارد و بر تمامی آفریدگان به قدرت و برهان خود چیره است.

پیامیراعظم صلی الله علیه وآله با آراستن مقدمه خطبه به ظرافت های توحیدی، همگان را توجه و تذکر می دهد بر اینکه خالق هستی هدایت بشر را به حال خود رها وآزاد نکرده است و بصورت التزامی اشاره دارند بر اینکه بعد از من اسلام و مسلمانان بی سرپرست نخواهند بود.

با این فراز توحیدی ،پرده خیال باطل بسیاری دریده شد تا درآینده انحرافات وجهه منطقی و آسمانی به خود نگیرد و اسلام بدون ولی معصوم بشریت را به نا کجا آباد گسیل ندهد.

* برگزاری مراسم جانشینی با حمایت مستقیم خداوند

لاإِلاهَ إِلاَّهُوَ - لاِنَّهُ قَدْأَعْلَمَنی أَنِّی إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إِلَی (فی حَقِّ عَلِی) فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَقَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَتَعالَی الْعِصْمَةَ (مِنَ النّاسِ) وَ هُوَالله الْکافِی الْکَریمُ- معبودی جز او نیست - چرا که اعلام فرموده ؛اگر آن چه درباره ی علی علیه السلام  نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالت را انجام نداده ام؛ و خداوند تبارک و تعالی امنیت از آزار مردم را برایم تضمین کرده و البته که او کفایت کننده و بخشنده است.

اگر معین کردن جانشین از درجه اهمیت بالا دستی برخوردار نبوده، پس چرا خداوند متعال به رسولش گوشزد می کند که اگر ولایت بر امت بعد از خود را اعلان و اعلام نکنی رسالت خویش را کامل نکرده و در دستگاه خدایی من نقص ارشاد و ابلاغ وجود ندارد.؟

*ویژگیهای جانشین انسان کامل

 َقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ. پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: «همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.

جانشین جامع رسولان بایدکسی باشد که در زمان حیات رسول خدا گوی سبقت را از همگان ربوده و دستورات پیامبر را کاملا گردن نهاده باشد که برای عظمت و اهمیت آن آیات وحی نازل شده  باشد، امروز یکی از دلائل زیر بنایی انحراف فکری بشر نداشتن اسوه برتر و انگیزه باطنی در تبعیت ازصاحبان تفکر و تئوری در هدایت بشر می باشد.

* انسان کامل و توان هدایت اصناف بشر

وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ.- ومن از جبرئیل درخواست کردم که خداوند مرا از این مأموریت معاف فرماید، زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسه ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: "به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است".

انسان هایی که کفر و نقاق بر گرد قلب های آنان خیمه زده وقادر نیستند از خدا و رسول و جانشین بر حق  ایشان پیروی کنند، چرا که جهان را تک وجهی دیده و از آخرت بی بهره اند، به همین سبب برای رسیدن به مطامع خویش جز ظلم بر خود و خدا و بشریت راه دیگری در مقابل دیده گان آنان نیست.

در نهایت آخرین پیامبر باید فردی را به جانشینی خویش منصوب کند که خداوند از او راضی بوده و در صحرای قیامت بر خداوند حجت اقامه نکند و بگوید تو که می دانستی ما به راهنمای کامل نیازمندیم، چرا بعد از رسول خاتم ما را از آن خبر نکردی و آدرس صریح برای چشم انتظاران هدایت جاری ساری ننمودی.

بنا براین جانشین رسول خدا باید شخصیتی باویژگی هایی چون؛ مخزن کمال طلبی بشر، درمانگرتبعیض نژادی در انسانها ،مجهز به سلاح یقین، محرم اسرار ظاهر و باطن آیات وحی ،تجلی کمال حق تعالی، آشکار کننده چهره بهشت و بهشتیان ،احاطه به اسرار درونی موجودات ،وارث تمام جلوه های توحیدی پیامیران و اولیای الهی، میزان حق و باطل و خلاصه منشور کرامت انسانی باشد که جز مولای متقیان حضرت علی علیه السلام احدی از یاران پیامبر را یاری این صفات نیست.

حجت الاسلام حسین درودی

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 81238

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81238/کلیدواژه-های-تربیتی-بشر-نگاه-انسان-کامل

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir