شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب : 81381
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
جهانگیر الماسی:

خانواده در برنامه‌های نمایشی، مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست

قم نيوز : یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: آن چیزی که به عنوان خانواده در فیلم ها یا سریال‌های سینما و تلویزیون می‌بینیم برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی نیست.
خانواده در برنامه‌های نمایشی، مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست
خانواده در برنامه‌های نمایشی، مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست
به گزارش قم نیوز جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون، درباره جایگاه و اهمیت خانواده در رشد و شکوفایی جامعه اظهار کرد: سینما محصول قرن بیستم و مدرنیته است. این رسانه را می‌توان به عنوان ابزاری برای ساخت زندگی و هم وسیله‌ای برای بیان اعتراض‌ها در نظر گرفت، زیرا امروزه بسیاری از روابط زندگی بر پایه تکنولوژی بنا شده است که بخشی از آن به سینما مربوط می‌شود. هنر هفتم قادر است جامعه را به هم نزدیک یا از هم دور کند، اما باید توجه داشت این صنعت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه فعالیت کند، بلکه این سیاست‌گذاران فرهنگی، هنرمندان و مردم هستند که قادرند مسیر آن را مشخص و معین کنند.

وی افزود: اینکه بگوییم تمام وجوه شخصیت انسان در خانواده شکل می‌گیرد، مسئله جدیدی نیست که بخواهیم روی آن صحه بگذاریم، زیرا اکثر کارشناسان بر این امر تأکید کرده‌اند. به همین جهت اکثر خانواده‌هایی که در آن قوام و انسجام کافی نیست و روابط بین افراد بر پایه دوستی و مهربانی بنا نشده است، نوعی ناهنجاری تمام خانواده را درگیر خود کرده است. در قرن بیستم کشورهایی وجود داشتند که تصور می‌کردند آموزش و پرورش می‌تواند با مبنای حکومتی انجام شود. برای همین نقش خانواده‌ها را کمرنگ کردند و در ادامه دولت‌ها موظف به تربیت کودکان شدند. این روش در بلندمدت به هیچ وجه قابل انجام نیست، چون امکانات آموزشی تنها بخشی از تربیت است، ولی قسمت اعظم‌ آن به خانواده مربوط می‌شود.

این بازیگر ادامه داد: «ماکارنکو» در کتاب ارزشمند «پداگوژیکی» این مطلب را تأیید کرده و می‌گوید که وقتی بهترین ابزار برای تربیت کودکان و نوجوانان خیابانی است که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، در موارد معدودی این کودکان تربیت مناسبی خواهند داشت، زیرا پایه‌های اولیه این افراد در نهاد خانواده شکل گرفته که اخلاق در آن جایی ندارد. برای همین این ویژگی‌ها به یک باره ظهور و بروز پیدا کرده است. در ضمن خانواده این امکان را به افراد می‌دهد تا در مواجهه با مشکلات کارآزموده‌تر شوند و بتوانند مشکلات را حل کنند و وقتی خانواده را از کودک می‌گیریم و به او تنها اصول تربیتی را آموزش می‌دهیم، این رویکرد به ندرت به نتیجه مطلوب منجر خواهد شد.

بازیگر فیلم «شبح گژدم» تأکید کرد: خانواده می‌تواند برخی مشکلات اجتماعی را کمرنگ کند زیرا وقتی افراد مشکلات خود را در خانواده مطرح می‌کنند، بخشی از آن را تلطیف کرده و راهکار پشت سر گذاشتن آن را فرامی‌گیرند. رسانه‌های غربی امروزه به اهمیت خانواده کاملاً واقف‌اند، اما در گذشته نه چندان دور نگاه آموزشی فارغ از توجه به نقش خانواده بر جوامع غربی حاکم بود. اکنون آن‌ها هم دریافته‌اند که سیر رشد انسان از خانواده آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه شیوه‌ای باعث ایجاد سعادت و آرامش در خانواده می‌شود چنین توضیح داد: متفکران برجسته دنیا نظیر «رنه گنون»، که در موضوع روابط اجتماعی تحقیق می‌کردند، بر این موضوع تأکید دارند که سبک زندگی ایده‌آل برگرفته از هویت تاریخی و اجتماعی هر جامعه است و هرچه در ایران طی چندهزار سال گذشته در زندگی طبیعی انسان‌ها جریان داشته است می‌تواند به عنوان سبک زندگی مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.

این بازیگر تأکید کرد: در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ظواهر مورد توجه نیست، زیرا برخی مواقع سطحی‌ترین برداشت از این سبک زندگی بیان می‌شود، در صورتی‌که به نظرم این حوزه بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که برای ما تبیین شده و در این شکل زندگی می‌آموزیم چگونه شادی‌ها با غم‌ها پیوند می‌خورد، بدون اینکه به زندگی خدشه‌ای وارد شود. ایرانیان به خوبی به این امر توجه کرده‌اند، برای مثال ایام گوناگون دینی و ملی همانند نوروز و ماه محرم و صفر برای همه ایرانیان قابل احترام است.

الماسی متذکر شد: رنه گنون می‌گوید: «چشمه زلال سنت همیشه در حال جوشش است». یعنی پیروی از سنت به معنای عقب‌ماندگی نیست که برخی به اشتباه منادی آن‌اند. سنت همانند چشمه‌ای است که دائم در حال جوشیدن است و هیچ گاه کهنه نمی‌شود. ایرانیان یک تاریخ ۲۰۰۰ ساله نوشتاری دارند که به پیش از اسلام بازمی‌گردد و یک تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلامی نیز وجود دارد که می‌تواند الگوهای فراوانی در اختیار ما قرار دهد. زندگی ائمه و پیامبران یکی از شیوه‌هایی است که می‌توان الگوهای گوناگونی را از آن استخراج کرد.

وی در پایان تأکید کرد: پرداختن به تمامی ابعاد خانواده باید به عنوان یکی از اولویت‌های رسانه ملی مطرح شود و اگر این مهم در صداوسیما مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از معضلات اجتماعی از میان خواهد رفت.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdca6ena.49n6a15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما