کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:

مدیریت واحدی در حوزه توسعه روستایی وجود ندارد

خبرگزاری مهر , 3 شهريور 1398 ساعت 21:35

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: متأسفانه مدیریت واحدی در حوزه توسعه روستایی وجود ندارد و جایگاه خالی این موضوع در کشور احساس می‌شود.


به گزارش قم نیوز خلیل آقایی در دیدار با حجت الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در زمینه کشت گندم باید به خودکفایی برسیم، اظهار داشت: بیشتر کشاورزان اگر در زمین خود گندم کشت نکنند توانایی کشت محصولات دیگر را نیز ندارند.

وی با بیان اینکه گندم از نظر سیاسی و استراتژیک یک محصول کاملاً مفید است، عنوان کرد: پیشنهاد وارد کردن گندم به جای کشت آن به دلیل هزینه کم‌تر به هیچ وجه منطقی نیست چراکه هیچ تضمینی وجود ندارد که در سال آینده نیز قیمت جهانی گندم ثابت بماند.

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به لزوم حفظ مردم در روستاها، مطرح کرد: تخلیه روستاها هزینه بسیاری از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای دولت به همراه دارد و اگر نتوانیم گندم کشاورزان را بخریم حفظ آن‌ها در روستاها بسیار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها نوید یک سال پر بار برای کشور از نظر بارندگی را می‌دهند، خاطرنشان کرد: بحث ایجاد تعاون روستایی زیر نظر جهاد کشاورزی در مجلس قبلی با پیگیری‌های دکتر لاریجانی دنبال می‌شد ولی در مجلس فعلی پیگیری‌های گذشته وجود ندارد.

آقایی با اشاره به اینکه متأسفانه مدیریت واحدی در حوزه توسعه روستایی وجود ندارد، تصریح کرد: تعصبات خشک سازمانی در برخی از موارد موجب می‌شود تا به تصمیمات مناسب نرسیم. در گذشته جهاد سازندگی، توسعه روستایی را دنبال می‌کرد ولی امروزه بنیاد مسکن با یک دیدگاه، سازمان عشایر با یک دیدگاه و دیگر سازمان‌ها نیز هرکدام به یک شکل، نظر خود را دنبال می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانیم به خواسته‌هایمان در حوزه توسعه روستایی برسیم.

وی ادامه داد: معاونت توسعه روستایی که به دستور رئیس جمهور ایجاد شده نیز جایگاه اجرایی ندارد و متأسفانه در سیستم اداری کشور جایگاه خالی توسعه روستا احساس می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اعتقادی نداریم که جمعیت روستایی کم شده بلکه معتقدیم روستاها تبدیل به شهر شده‌اند، ابراز کرد: آلودگی سیمانی که بر اثر ساخت و ساز به وجود می‌آید از آلودگی خودروها بیشتر است متأسفانه در هزینه کردن و ساخت و ساز تلاش زیادی انجام می‌دهیم و به روستاییان نیز می‌گوییم دام‌های خود را به خارج از روستا منتقل کنند درحالی که در هیچ جای دنیا چنین اقدامی انجام نمی‌شود.

وی افزود: طبق توافقات انجام شده جهاد کشاورزی، کشاورز نیازمند تراکتور را به بانک معرفی می‌کند و بانک نیز هزینه تراکتور را به تراکتورسازی پرداخت و کشاورز آن هزینه را به صورت اقساط به بانک بازپرداخت می‌کند.

آقایی با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار نفر همیار طبیعت داریم که بدون هیچ گونه درآمدی در این حوزه فعالیت می‌کنند، بیان کرد: زمین‌های زراعی در سطح کشور طبقه‌بندی شده‌اند و محصولات پیشنهادی برای کشت نیز به کشاورزان گفته می‌شود ولی تا زمانی که مشکلات اقتصادی کشاورزان در این زمینه را برطرف نکنیم، نمی‌توانیم به دستاوردهای مطلوب برسیم.

لزوم راه‌اندازی سامانه جامع برای کشاورزان

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این دیدار اظهار کرد: عده‌ای پیشنهاد می‌دهند که هزینه وارد کردن گندم نسبت به کشت آن کمتر است درنتیجه بجای کشت باید گندم را وارد کنیم که این پیشنهاد اشتباه بوده و این افراد از روی ناآگاهی این سخنان را می‌فرمایند.

حجت الاسلام احمد واعظی با اشاره به لزوم راه‌اندازی سامانه جامع برای کشاورزان، خاطرنشان کرد: باید کشاورزان را مکلف کنیم، محصولات کشت خود را در سامانه مشخصی ثبت کنند و بدانند که میزان کشت این محصول در کشور به چه اندازه است تا بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کنند.

گفتنی است، در پایان این دیدار نیز نشان همیار طبیعت به حجت الاسلام واعظی تقدیم شد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 81453

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81453/مدیریت-واحدی-حوزه-توسعه-روستایی-وجود-ندارد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir