کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جمع مبلّغان محرّم مطرح شد:

پاسخ استاد پیشوایی به چند شبهه عاشورایی

خبرگزاری حوزه نیوز , 3 شهريور 1398 ساعت 23:09

امروز شاهد شبهات زیادی در محور عاشورا و محرم هستیم که در فضای مجازی نشر داده شده و بعضا مردم هم سوالاتی را می پرسند و به همین دلیل باید با مطالعه دقیق پاسخ متقن به آن داد.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام مهدی پیشوایی  پیش از ظهر امروز در سلسله پیش نشست  اعزام ماه محرم که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در قم برگزار شد، گفت: امروز هر کسی برای موفقیت نیازمند به علم آموزی است و مبلغ هم از این قضیه مستثناء نیست.

این پژوهشگر افزود: امروز شاهد این قضیه هستیم شبهات زیادی در محور عاشورا و محرم ایجاد شده و در فضای مجازی نشر داده شده و بعضا مردم هم سوالاتی  می پرسند که از جمله آن تعداد شهدای کربلا است.

این محقق بیان داشت: در پاسخ به این سؤال باید گفت، اقوالی مطرح است ولی قول صحیح همان قول 72 نفر است، دلیل آن هم نقل قدمای مورخین و نوع ارائه سند آنها است و دلیل دیگر قرینه ای که در مورد این قول مطرح شده و آن هم مقتل نویسانی هستند که حادثه کربلا را نوشتند و آنها سرهای شهدا را که به شام آورده شده است 72 نفر ذکر کرده اند.

وی اظهار داشت: سوال دیگر در مورد روز و زمان حادثه عاشورا از نظر قمری بودن است، پاسخ این است که شهادت حضرت در 21 مهر ماه و روز دوشنبه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی گفت: شبهه دیگر در مورد آب فرات است، آیا این آب مهریه حضرت زهرا(س) بوده است، پاسخ این است، براساس قرائن موجود و روایات موجود این مسئله درست است و دلیل آن تشریفاتی و ولایی بودن این مسئله است.

این پژوهشگر افزود: در مورد حضرت عباس(ع) شبهاتی مطرح است که این که آیا ایشان فرزندی داشتند، پاسخ این است ایشان فرزندی داشته و آن هم عبدالله و در مدینه بود و ازدواج کرده بود.

این محقق بیان داشت: از میان همه شبهات، معروف ترین آن این است که صبح عاشورا حضرت در آب غسل کردند، اگر آب بود پس قضیه تشنگی را چطور می شود حل کرد و حتی نقل شده ایشان نوره کشیدند و غسل کردند در پاسخ به این سؤال دوم باید گفت آن نوره و گرفتن موی بدن نبود، بلکه توره بوده که به اشتباه نوره خوانده شده است و توره غیر از نوره است، یعنی کاسهای بزرگ و اساسا اینجا مشک بوده نه آب تا سخن از عطش و رفع آن باشد.

وی اظهار داشت: شبهه دیگر در ارتباط با محمد حنفیه و عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس است که چطور حضرت را همراهی نکرد، در پاسخ باید گفت، فرد سوم براساس منابع تاریخی در آن زمان نابینا بوده است و نفر اولی هم نه این که بنی امیه را حق می دانست و راه حضرت را باطل می دانست، بلکه تاکتیک و راه حضرت را قبول نداشت. اگر چه محمد درمدینه بوده است و یا در مکه هم با حضرت دیدار کرد و به حضرت گفت به کربلا نرو به یمن بروید این نشان از این است راه حضرت را قبول نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی گفت: محمد نماینده حضرت در مدینه نبود و ایشان چون دیدند محمد آمادگی حضور را ندارند با حضورشان در مدینه موافقت کردند. در ارتباط با عبدالله بن جعفر همین مسئله است که راه حضرت را قبول نداشت، چون می دانست حضرت نهایتا کشته می شود. عبد الله دنبال این بود برای حضرت امان نامه بگیرد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 81462

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81462/پاسخ-استاد-پیشوایی-چند-شبهه-عاشورایی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir