سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 81737
منبع : خبرگزاری ايرنا

کاهش سه‌درصدی مراجعه برای اهدای خون در قم هشداردهنده است

قم نيوز : مدیرکل انتقال خون قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، میزان اهدای خون در قم حدود یک درصد رشد و تعداد مراجعه‌کنندگان سه درصد کاهش داشته است که کاهش مراجعین هشداردهنده است.
کاهش سه‌درصدی مراجعه برای اهدای خون در قم هشداردهنده است
کاهش سه‌درصدی مراجعه برای اهدای خون در قم هشداردهنده است
به گزارش قم نیوز مرتضی نوریان افزود: در این مدت بیش از ۱۷ هزار تن در قم موفق به اهدای خون شدند که سهم بانوان در اهدای خون حدود ۴ درصد و سهم آقایان ۹۶ درصد است.

وی بابیان اینکه سهم بانوان استان در اهدای خون از میانگین کشوری و جهانی پایین‌تر است، ‌ادامه داد: میانگین سهم بانوان کشور در اهدای خون پنج درصد است و این در حالی است که این میانگین برای بانوان در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۵۰ درصد می‌باشد.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: در این مدت حدود ۲۳ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی استان توزیع‌شده است.

نوریان با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی تعداد پلاکت‌های تولیدی استان در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در این مدت ۱۷۰ واحد پلاکت فرزیس توسط مردم نوع‌دوست قم اهداشده است که این فرآورده خونی ارزش علمی و درمانی بالایی برای بیماران سرطان خون دارد.

مدیرکل انتقال خون قم بابیان اینکه امکان اهدای خون برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال وجود دارد،‌ ادامه داد: آقایان هر سه ماه و بانوان هر ۴ ماه یک‌بار می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند.

وی اظهار داشت: درمجموع این استان ازنظر تامین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های آن مشکلی ندارد ولی با توجه به اینکه هر فرآورده زمان نگهداشت محدودی دارد،‌ نیازمند اهدای مستمر خون در این زمینه هستیم.

نوریان ادامه داد: میزان نگهداشت گلبول قرمز متراکم یک ماه، پلاکت فرزیس بین سه تا پنج روز و پلاسما که در تولید دارو برای بیماری‌های خاص بسیار مهم است در دمای منفی ۴۰ درجه تا ۲ سال قابل نگهداری است.

شهروندان برای دریافت زمان نوبت جهت اهدای خون می‌توانند به سامانه www.IBTO.ir مراجعه تا در زمان اعلام‌شده به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

قم دارای ۲ پایگاه انتقال خون واقع در خیابان ۱۵ خرداد و همچنین میدان روح‌الله است که این مراکز میزبان اهداکنندگان خون هستند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcfeedc.w6dymagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما