جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب : 81822
منبع : خبرگزاری تسنیم

آیت‌الله نوری همدانی: احیای امربه‌معروف و نهی از منکر در کشور وظیفه‌ای همگانی است

قم نيوز : مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه همه مردم و مسئولان در برابر فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر مسئول هستند،گفت: همه افراد جامعه وظیفه‌دارند در راستای احیای امربه‌معروف ونهی از منکر گام بردارند.
آیت‌الله نوری همدانی: احیای امربه‌معروف و نهی از منکر در کشور وظیفه‌ای همگانی است
آیت‌الله نوری همدانی: احیای امربه‌معروف و نهی از منکر در کشور وظیفه‌ای همگانی است
به گزارش قم نیوز آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در دیدار با اعضا و دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، یکی از موضوعات بسیار مهم در قرآن کریم و اسلام را مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کرد و اظهار داشت: قرآن کریم تأکید کرده باید در میان مردم امتی باشد که آنان را به خیر و ارزش‌های دینی دعوت کند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در اسلام ساختن فضای زندگی بر عهده مردم است، تأکید کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر فریضه مهمی است که واجب کفایی بوده و گاهی نیز واجب عینی می‌شود.

وی با تأکید بر سکوت نکردن در برابر منکر و احیای این فریضه مهم با قلب، زبان و عمل خاطرنشان کرد: اگر انسان منکری را دید باید قلباً از آن منکر متنفر باشد، سپس با زبان و منطق و استدلال نهی از منکر کرده و درنهایت در عمل این فریضه مهم را احیاء کند.

آیت‌الله نوری همدانی بیان کرد: هرکسی منکر را ببیند اما نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و متنفر از آن نباشد و سکوت کند، این شخص درواقع مرده‌ای است که تنها حیات جسمانی دارد.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه قم تأکید کرد: ما هیچ موضوعی را درآیات و روایات به‌اندازه امربه‌معروف و نهی از منکر مهم نمی‌بینیم، تمام‌کارهای خوب درگرو انجام امربه‌معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) گفت: آن حضرت در این حدیث فرموده‌اند؛ امربه‌معروف و نهی از منکر فریضه بسیار مهمی است که تمام واجبات در کنار این فریضه برقرار می‌شود، امنیت و آرامش جهان اسلام و مردم در سایه امربه‌معروف و نهی از منکر است، همچنین کسب‌وکارها درنتیجه این فریضه مهم حلال شده و حقوق در سایه عمل به آن عملی می‌شود و درنهایت آبادی زمین و انتقام از دشمن درنتیجه احیای این فریضه مهم است.

آیت‌الله نوری همدانی نخستین وظیفه حکومت اسلامی را احیای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: دو سه سالی است درباره حجاب و بدحجابی صحبت می‌شود، اعتراض می‌شد که چرا علما و مراجع عظام تقلید حرفی نمی‌زنند، ما می‌گوییم اما اثری نمی‌بینیم، رعایت حجاب باید ابتدا از دولت و ارگان‌های دولتی شروع شود.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر حرام بودن دریافت دیرکرد از سوی بانک‌ها یادآور شد: ما چندین سال است می‌گوییم دریافت دیرکرد حرم بوده و دریافت آن‌یک نوع ربا است نباید گرفته شود اما این پول از سوی بانک‌ها گرفته می‌شود.

وی وجود حتی یک منکر در شهر مقدس قم را زیبنده این مکان مقدس ندانست و گفت: این شهر باید یک شهر نمونه‌ در میان سایر شهرها باشد، حتی شنیده‌ام عده‌ای از شهرهای دیگر به این شهر فرستاده می‌شوند که منکری را انجام دهند و اسم قم را بدنام و انقلاب را تضعیف کنند.

آیت‌الله نوری همدانی با نقل حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: آن حضرت فرموده‌اند؛ امت من تا زمانی که در کار خیر مشارکت و امربه‌معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهند خیروبرکت در میان امتم برقرار است.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه قم با تأکید بر اینکه همه مردم و مسئولان در برابر فریضه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر مسئول هستند، افزود: همه افراد جامعه وظیفه‌دارند در راستای احیای امربه‌معروف ونهی از منکر گام بردارند.

وی در پایان با اشاره به توصیه حضرت علی(ع) در آخر عمرشان درباره لزوم ترک نکردن امربه‌معروف ونهی از منکر گفت: آن حضرت در وصیت خود فرموده‌اند؛ امربه‌معروف ونهی از منکر را ترک نکنید زیرا در صورت ترک آن اشرار بر اخیار مسلط شده و اخیار دعایشان مستجاب نمی‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcauana.49n6u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما