شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : 81851
منبع : خبرگزاری تسنیم

۲۷ هزار نفر در قم بی‌سوادند

قم نيوز : معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم به تعداد بی‌سوادان استان قم اشاره کرد و گفت: استان قم با کسب رتبه نخست در چهار سال پیاپی در کشور توانسته از سال ۹۵ تعداد بی‌سوادان استان را از ۳۳ هزار نفر به ۲۷ هزار نفر کاهش دهد.
۲۷ هزار نفر در قم بی‌سوادند
۲۷ هزار نفر در قم بی‌سوادند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ محمدرضا قاسمی نیا صبح امروز در نشست خبری که در سالن جلسات معاونت سوادآموزی استان برگزار شد، به اهمیت سوادآموزی از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخت و اظهار داشت: امروز به سوادآموزی در کشور ایران فراتر از دغدغه‌های یونسکو و در ردیف بهداشت و مسکن به آن نگاه می‌شود.

وی سوادآموزی از منظر رهبر انقلاب اسلامی را یک واجب دینی دانست و افزود: گسترش سوادآموزی یکی از زیرساخت‌های توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده و باید با نگاهی عادلانه به آن پرداخته شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، شعار امسال یونسکو را بیان کرد و گفت: یونسکو امسال با شعار سوادآموزی و چند زبانی، اهداف جدیدی را برای گسترش سواد در جهان مطرح کرده است که ایران روان‌خوانی و روخوانی قرآن را نیز به آن اضافه کرده است.
وی منظور از چند زبانی را تشریح و عنوان کرد: زبان ملی، زبان مادری، زبان مذهبی و زبان بین‌المللی شامل این بخش از شعار یونسکو می‌شود که در ایران زبان عربی به‌عنوان زبان مذهبی سال‌ها است جز دروس سوادآموزان است.

قاسمی نیا به تعداد بی‌سوادان استان قم اشاره و خاطرنشان کرد: استان قم با کسب رتبه نخست در چهار سال پیاپی در کشور توانسته از سال 95 تعداد بی‌سوادان استان را از 33 هزار نفر به 27 هزار نفر کاهش دهد.

وی طرح‌های ارائه‌شده برای سوادآموزان را بیان و ابراز کرد: خواندن و خانواده، مسابقه کتاب‌خوانی، آموزش مقدماتی کار با یارانه، خودآموز روستایی، طرح نماز، سوادآموزی اولیای دانش آموزان و طرح سوادآموزی اتباع ازجمله طرح‌هایی است که به‌صورت جدی در حال پیگیری است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش ‌و پرورش استان قم از ایجاد مراکز یادگیری محلی خبر داد و گفت: در این مراکز ضمن سوادآموزی به آموزش مهارت‌های زندگی، حرفه‌آموزی و آموزش حقوق شهروندی نیز پرداخته می‌شود.

وی با پیش‌بینی جذب بیش از 10 هزار نفر برای سوادآموزی در سال جاری افزود: سه دوره‌ای، سوادآموزی با بیش از 400 ساعت آموزش، دوره انتقال با بیش از 600 ساعت آموزش و دوره تحکیم سواد با بیش از 200 ساعت آموزش برای سوادآموزان 10 تا 49 سال برگزار می‌شود.

قاسمی نیا، استان قم را پیشتاز آموزش اتباع در کشور اعلام و بیان کرد: پارسال استان قم به‌عنوان نخستین استان به  آموزش 400 نفر از اتباع پرداخت و امسال این طرح به‌صورت سراسری در کشور آغازشده است.

وی از تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه با جامعه المصطفی العالمیه خبر داد و افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال جاری بیش از 1440 نفر از اتباع در دوره انتقال ثبت‌نام کرده و بر اساس این تفاهم‌نامه آموزش زبان فارسی به خانواده طلاب خارجی در قم نیز ارائه می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم درصد باسوادان شهر قم را 90 درصد بیان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه درصد باسوادی زنان استان قم در گروه سنی 6 سال به بالا 87 درصد، مردان 93 درصد و روستاهای استان 80 درصد است.

وی پرداخت حق‌الزحمه مربیان سوادآموز را به‌صورت نفر قبولی اعلام کرد و گفت: حق‌الزحمه قبولی هر نفر در دوره اول 830 هزار تومان، در دوره انتقال 930 هزار تومان و در دوره تحکیم 161 هزار تومان است.

قاسمی نیا ادامه داد: البته حق‌الزحمه مربیان در روستاها یک‌میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته‌شده و برای چند معلولیتی و ناشنوایان و نابینایان این مبلغ یک‌میلیون و 800 هزار تومان در سال 98  در نظر گرفته‌شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccs4q4.2bqsp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما