يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 81870
منبع : خبرگزاری فارس

پروردگار نخستین درودفرستنده بر گریه کنان بر سیدالشهداء (ع) است

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم، نخستین درودفرستنده بر گریه کنندگان بر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را بر اساس حدیث نبوی، خود پروردگار عالَم معرفی کرد.
پروردگار نخستین درودفرستنده بر گریه کنان بر سیدالشهداء (ع) است
پروردگار نخستین درودفرستنده بر گریه کنان بر سیدالشهداء (ع) است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی شنبه شب در مسجد جمکران قم و در جمع عزاداران حضرت حسین بن علی (ع) با اشاره به روایت نبوی «ألا و صلّی الله علی الباکین علی الحسین» تصریح کرد: اگر این روایت را در کنار آیه مبارکه سوره احزاب قرار دهیم می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که اگر خداوند به مؤمنی درود فرستد، او را از هر ظلمتی می‌رهانَد و به سوی نور می‌کشاند.

وی در ادامه، دوران غیبت حضرت بقیت الله الاعظم (عج) را از مهم ترین امتحانات انسان دانست و اضافه کرد: موضوع غیبت حضرت صاحب الامر (عج) یک پدیده نوظهور نیست که تنها مرتبط با مذهب شیعه باشد، بلکه این امر امتحانی برای همه بشریت است تا رفتار و مسؤولیت پذیری آنان در برابر حجت خدا سنجیده شود.

این استاد حوزه های علمیه همچنین به بیان روایاتی درباره نسل آخر الزمانیِ مهدی باور و مهدی یاور پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از این روایات از زبان حضرت سلمان فارسی (س) است که روزی ایشان از زبان رسول الله (ص) شنید که حضرتش فرمود خدایا مرا به ملاقات برادرانم برسان. اینجا بود که سلمان پرسید مگر ما إخوان و برادران شما نیستیم؟ و حضرت فرمودند که شما اصحاب من هستید و برادرانم آن هایی هستند که بدون این که مرا و علی (ع) را دیده باشند، به امامت مهدی من اعتقاد دارند.

وی افزود: روایت دیگر درباره نسل مهدی باور و مهدی یاور، حدیث قُدسی است که خداوند با تعبیر «اولئک رُفَقائی»، این نسل را رُفَقای خود خوانده است.

این روایتگر سیره شهدا سپس در ادامه و در این موضوع به تعبیر علامه شهید مطهری اشاره کرد و گفت: ما باید معنای دوران غیبت ولی الله الاعظم (عج) را به خوبی تبیین کنیم تا به تعبیر شهید مطهری، انتظار ما افضل اعمال و معنادار باشد و این «انتظار فعّال» خدای نکرده به «إحتضار مُنفعل» تبدیل نشود.

حجت الاسلام میرزامحمدی سپس به بیان تشرّف علی ابن مهزیار به محضر امام زمان (عج) پرداخت و بیان داشت: نقل است که علی ابن مهزیار 19 بار به حج مشرّف شد اما امام زمان (عج) را ندید. این بود که  به خود گفت با توجه به روایت «حج با لقای امام معصوم (ع) کامل و تمام می‌شود» من باید امام زمان (عج) خود را در حج بعدی زیارت کنم. این بود که توبه نصوح کرد و با مراقبت های زیاد، چنین تقدیر شد که فرستاده حضرت مهدی (عج) به سراغ او برود. آن جا بود که ابن مهزیار در پاسخ سوال قاصد امام (ع) که پرسید چه می‌خواهی گفت می‌خواهم امامِ در حجاب رفته را زیارت کنم. همین جا بود که قاصد امام (عج) عقیده وی را تصحیح کرد و گفت امام (ع) در حجاب و پشت پرده نیست، بلکه این بدی اعمال و گناهان شماست که مانع رسیدن شما به ایشان است.

وی افزود: از این حکایت می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که غیبت امام معصوم (عج) به معنای عدم حضور ایشان یا پرده افکنده شدن بین ما و حضرت نیست، بلکه دلیل این غیبت از ناحیه ماست و به تعبیر روایت امام امیرالمؤمنین (ع)، مهدی امت (عج) در همین راه های ما و شما قدم می‌زند و بارها در مجالس و منازل رفت و آمد داشته و بارها به شما سلام کرده است. او شما را می‌بیند اما شما او را نمی شناسید.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه ادعای تشرّف به محضر حضرت ولی عصر (عج) را ممنوع خواند و گفت: این گونه ادعاها را برای ما ممنوع کرده اند تا امکان بازار و دکان درست کردن برای سوءاستفاده کنندگان فراهم نشود.

وی آن گاه اضافه کرد: شیعه باید بداند امام زمان (عج) طبق فرموده خودشان همیشه به ما توجه دارند و حتی به جای ما استغفار می‌فرمایند تا بلاها از ما دفع و رفع شود، چراکه شیعه، عائله آن حضرت است و حضرت همیشه به عائله خود توجه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزامحمدی همچنین به حکایت منقول از زبان مرحوم آیت الله نائینی پرداخت و گفت: نقل است آن مرجع عالیقدر در زمان جنگ جهانی اول که وضعیت اقتصادی و معیشت مردم ایران به خطر افتاده بود به محضر حضرت صاحب الزمان (عج) واصل شد و این چند جمله را از حضرتش شنید که فرمودند هر برکاتی که در ایران می‌بینید از ناحیه ما اهل بیت است، در عین حال که ایران کشور ماست، ممکن است دچار خطر و فتنه شود، اما ما آن را از ریزش حفظ می‌کنیم.

این استاد حوزه‌های علمیه در پایان سخنان خود با تذکر اهمیت تشرف به مشاهد نورانی منتسب به ائمه معصومین (ع) مانند مسجد مقدس جمکران قم بیان کرد: جوانان ما باید بدانند که حتی در صورت گناهکار بودن باید به دامان پروردگار و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) پناه ببرند، چراکه آنان همیشه منتظر گناهکاران هستند تا توبه گناهکار محقق شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdzj0j.yt0f56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما