کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نویسنده و پژوهشگر حوزوی مطرح کرد:

حرکت تمدنی عاشورا تهدید عظیم جهانی علیه تکثرگرایی غربی

خبرگزاری حوزه نیوز , 19 شهريور 1398 ساعت 23:47

پژوهشگر حوزوی حرکت تمدنی عاشورا را حرکتی نوین و غلبه گر بر نظام تمدنی غربی مروج پلورالیسم در سطح جهان دانست.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمدرضا فوادیان گفت: اگر بخواهیم به تحلیل عاشورا بپردازیم قطعا در یک گفت وگوی خبری نمی توانیم به ابعاد آن بپردازیم.

وی افزود: در این مقال می توانیم به یکی از ابعاد فرهنگ عاشورا اشاره کنیم که بعد الگودهی برای حرکت تمدنی است؛ در این رویکرد است که می توانیم به ابعاد مختلف فرهنگ عاشورایی در سطح ملی و بین المللی برسیم.

استاد حوزه بیان کرد: یکی از دلایلی که امام حسین(ع) را واداشت که علیه دستگاه ظلم و جور اموی قیام کند، آن بود که حرکت تمدنی نظام اسلامی دچار انحراف عمیق شده بود و ایشان برای جراحی این جراحت عمیق نیاز داشتند که جراحی سنگینی روی این جامعه داشته باشند.

وی با ذکر این مطلب که این جراحی، با جراحت های سنگینی نیز همراه بود، گفت: برخی بیان می کنند که شیعه از عاشورا به عنوان یک عنصر پوپولیستی و عامه پسندانه استفاده کرده و سعی می کند ضعف معرفتی خود را در قالب این ماجرا پوشانده و مردم را با استفاده از احساساتی که در این ماجرا تحریک می شود، به تشیع متمایل کند.

وی افزود: متاسفانه این شبهه در سالهای اخیر به خصوص از سوی شبکه های معاند وهابی ترویج می شود؛ به همین دلیل با ایجاد تشکیک در حرکت و نیت امام حسین(ع) و حتی شخصیت های بزرگواری چون حضرت علی اصغر(ع) و حضرت رقیه (س) و... سعی دارند که این حرکت را داستانی ساخته شده برای ترویج شیعه گری معرفی کنند.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام و مهدویت بیان کرد: درست است که شور حسینی با گریه بر مصایب آل الله و به خصوص شهادت امام حسین(ع) جوشیده شده است ولی قطعا هر حرکت انقلابی و مکتب سازی در کنار، شعور، باید از عناصر شورانگیز نیز بهره ببرد؛ یکی از این عناصر شور انگیز سینه زنی برای امام حسین(ع) و حرکت تمدنی اربعین است.

وی با ذکر این مطلب که انحراف جامعه اسلامی صدر اسلام از ریل تمدنی، زمانی رخ داد که مساله غصب در خلافت پیش آمد، گفت: بسیاری از شرق شناسان به نادرستی و یا از عمد بیان می کنند که در زمان سه خلیفه راشد ،ممالک اسلامی گسترش یافت و اگر علی(ع) در ابتدا به خلافت می رسید این حجم از کشورگشایی رخ نمی داد.

این پژوهشگر افزود: این درحالی است که مدل مدیریت امامت و ولایت با کشورگشایی های مرسوم کاملا تفاوت داشت و این حضرات بر دل ها حکومت می کردند که حکومتی ماندگارتر و عمیق تر و حقیقی تر است؛ به همین دلیل است که ایران به دست خلیفه دوم تصرف شد ولی مردم آن از موالیان امیرمومنان بودند و یک ایرانی قاتل خلیفه دوم شد و در زمان ائمه نیز بیشترین شیعیان، از ایران بودند.

وی تصریح کرد: ایرانی ها از همان ابتدا نظام تمدنی اسلامی که برگرفته از معارف رسول الله و امام علی(ع) بود را دریافتند و به دنبال این مدل بودند و به همین دلیل است که در روایات ما اهل قم و اهل ری و اهل خراسان و فارسیان جایگاه خاصی در توصیفات حضرات معصومین (ع) دارند.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که مدل تمدنی اهل بیت(ع) به حدی جامع بود که ایرانیان با تمدن را برآن داشت که از این مدل تبعیت کنند، گفت: ایرانیان از متمدن ترین ملل جهان بودند ولی پس از اسلام به شدت به نظام معرفتی اسلام علاقه مند شدند و هیچ نظام تمدنی را بر نظام تمدنی که اهل بیت(ع) به آنها معرفی کردند ترجیح ندادند.

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) با همین نگاه به قیام دست زدند تا مدل معرفتی حقیقی اسلام که دستخوش تحریفات گسترده شده بود را به مردم معرفی کنند؛ زیرا در زمان امام اجازه نقل احادیث داده نمی شود و به همین دلیل بود که مردم و به خصوص قشر جوان در ممالکت دور از مکه و مدینه با این معارف آشنا نبودند.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که عاشورا حلقه اتصال نظام تمدنی اسلام است، بیان کرد: این حلقه وصل تمدنی است که همه ارکان این نظام تمدنی را در کنار هم جمع می کند و به عنوان آیینه تمام نمای ارزش های اسلام، این مدل ناب را برای استفاده جهانیان، در اختیار آنها قرار می دهد.

وی گفت: به همین دلیل است که این دستگاه 1400 سال است که به رغم تمام تلاشی که برای محو آثار آن شد، به تربیت قاسم ها و عباس ها و اکبرها(علیهم السلام) را می پردازد و نمونه کامل آن را در دفاع مقدس و مدافعین حرم و حزب الله لبنان می بینیم.

این پژوهشگر افزود: انقلاب اسلامی ما با هوشمندی و نگاه حکیمانه امام راحل در بستر همین نظام عاشورایی شکل گرفت و باعث شد جلوات و شعاع ودایره نورافشانی این معارف امروز مرزهای ایران را درنوردیده و در تمام جهان گسترانیده شود.

وی تصریح کرد: امروز جوانان بسیاری در کشورهای مختلف جهان در سدد حرکت به سمت کربلا هستند تا در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در اربعین حضور یابند؛ این حرکت عظیم که با حضور بیش از 4میلیون ایرانی و بیش از 25 میلیون نفر در مسیر نجف و کربلا برپا است، هر ساله عظیم تر خواهد شد تا اولین پایه نظام تمدنی مهدوی که بر اساس حرکت تمدنی امام حسین(ع) در سال 61 شکل گرفت را بنیان نهد.

وی با ذکر این مطلب که تمدن عاشورایی و مهدوی در یک مسیر قرار دارند ،گفت: اجتماع عاشورایی هر ساله گسترده تر می شود و امروز در سراسرعالم پراکنده شده است؛ این درحالی است که وقتی امرای عباسی قبر امام حسین(ع) را به آب می بستند و مردم برای زیارت حضرت دست و پا می دادند و صدامی که آنها را در گورهای دسته جمعی خاک می کرد همه کار کردند که این مجالس فراگیر نشود ولی این نور، نوری است که هیچگاه به خاموشی نخواهد رسید.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: وقتی پایه های نظام تمدنی که از اولین آن وجود رهبران دینی عادل و جامعه الشرایط و دومین آن وجود مردمی است که این نظام را به درستی فهم کنند ودر جبهه های خود متمرکز شوند شکل گیرد قطعا دلهای نا امید شده از ایسم ها و مدیریت استکباری شیاطین امروز جهان را با خود همراه خواهد کرد.

وی با اشاره به ترس استکبار از جهانی شدن نهضت اربعین یادآورشد: دشمنان در این سالها سعی کردند که نگاه حسینی و جهادی شیعی را در کنار حرکت خشن داعش معرفی کنند ولی روح ریحان انسانیت و خدامحوری و عشق محوری در اربعین و مراسم حسینی همه این توطئه ها را خنثی کرد و به همین دلیل است که کمترین بازتاب ها را در رسانه های جهان از این مراسم شاهد هستیم.

حجت الاسلام فوادیان یادآورشد: عدم پوشش رسانه ای مراسم عاشورا و اربعین دقیقا به سان همان آب بستن های بی حاصل و خفه کردن شیعیان در نقاط مختلف است که قطعا جوشش حسینی را به همراه خواهد داشت ودر آینده دشمنان خواهند دید که مردم کشورهای خود نیز حسین(ع) را فریاد خواهند زد.

وی با اشاره به حضور مردمی از ادیان دیگر در عزاداری امام حسین(ع) بیان کرد: آنچه رسانه های وهابی از آن ترس داشتند همین عامل بود که به رغم همه شبهه پراکنی هایی که می کنند مردم اهل سنت، مسیحیان و ارامنه نیز در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می کنند زیرا ویژگی یک حرکت تمدن سازانه نیز همین است که در یک ظرف مذهبی جا نمی گیرد و یک حرکت فرامذهبی و جهانی است.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان شیعه را یک مذهب در کنار مذاهب دیگر ندانست و گفت: اگر شیعه را یک مذهب در کنار مذاهب دیگر بدانیم ظلم و یک اشتباه بزرگ است زیرا این مذهب به حدی ظرفیت داشته که دیگران را درگیر خود کند و مردمی از ادیان دیگر با افتخار در مناسک آن شرکت کنند زیرا با فطرت انسانی هماهنگ است.

وی افزود: تمدن غربی امروز به شد به سمت کثرت گرایی در حرکت است و پلورالیسم را به عنوان آخرین یافته چشمه و نگاه تمدنی خود پذیرفته و معایر و ملاک پذیرش همه نظام ها و تعالیم را در پذیرش اصل پلورالیسم خلاصه کرده است ولی امام حسین(ع) و نظام تمدنی عاشورا و مهدوی همه کثرت ها را به وحدت برای رسیدن به قرب امام مبدل می کند.

این استاد حوزه تصریح کرد: اینکه مدعی هستیم آخرالزمان، عهد ولایت مهدوی و پس از آن در رجعت، عهد ولایت حضرات معصومین(ع) است به این دلیل است که همه عقول به سطحی از کمال می رسند که خود برای حضور در این جایگاه تمدنی بر هم سبقت می گیرند؛ روزی فراخواهد رسید که مردم از اینکه آبا و اجداد آنها به واسط ظلمی که دشمنان در حق مکتب اهل بیت(ع) روا داشتند در خیل یاران حضرات قرار نگرفتند بر خاندان و گذشتگان خود افسوس می خورند.

وی در پاسخ به شبهه استفاده عاشورا از تحریک احساسات تصریح کرد: این اصل به تنهایی یک حسن نیز محسوب می شود؛ از دیگر سوی در طول تاریخ جنایات بسیاری در حق بشریت رواداشته شده است که جنایات داعش در عصر ما یکی از آنها و ملموس ترین آنها است که شاید بدتر از حادثه کربلا است ؛امروز در یمن کودکانی کشته می شوند که شهادت آنها بسیار دردناک است ولی هیچکدام از آنها در تاریخ ماندگار نمی شوند و نشده اند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 81933

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81933/حرکت-تمدنی-عاشورا-تهدید-عظیم-جهانی-علیه-تکثرگرایی-غربی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir