کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس جهاد کشاورزی:

کشت‌های پاییزه در قم افزایش می‌یابد

خبرگزاری ايرنا , 20 شهريور 1398 ساعت 9:30

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ بر اساس راهبردهای تعیین‌شده برای توسعه کشاورزی استان، کشت‌های پاییزه در قم افزایش و کشت‌های تابستانه کاهش می‌یابد.


به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی بیان کرد: حجم قابل‌توجهی از استان قم در منطقه گرم و خشک کشور قرارگرفته و به همین دلیل کمبود منابع آبی و تنش‌های شدید محیطی به‌خصوص در فصل تابستان، مزارع و باغات این استان را تهدید می‌کند.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم طی سال‌های اخیر بر اساس طرح تغییر الگوی کشت به دنبال استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی همچون آب‌وخاک است و به همین منظور تلاش داریم به‌مرور کشت تابستانه استان را کم و کشت پاییزه را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: سطح بارندگی‌ها در فصل پاییز بالاتر از سایر ایام سال است و به همین خاطر اگر فرآیند کشت محصولات کشاورزی در این ایام انجام شود،‌ کشاورزان با آسودگی بیشتری به منابع آبی دسترسی خواهند داشت،‌ همچنین دمای هوا در این فصل برای بسیاری از کشت‌ها مناسب است و محصولات با خسارات کمتری ازنظر تنش‌های محیطی مواجه می‌شود.

پورمیدانی گفت: اما برخلاف فصل پاییز، به‌طورمعمول در ایام فصل تابستان بارندگی در قم رخ نمی‌دهد و دمای هوا بسیار افزایش می‌یابد که این ۲ عامل یعنی محدودیت شدید منابع آبی و گرمای شدید هوا،‌ شرایط نامناسبی را برای کشت‌های تابستانه به وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: انجام فعالیت‌های ترویجی برای همراه ساختن کشاورزان استان با این راهبرد در حال انجام است و امیدواریم به‌زودی شاهد افزایش سطح کشت‌های پاییزه استان در مقایسه با سال‌های قبل باشیم.

وی ادامه داد:‌ با اجرای طرح تغییر الگوی کشت،‌ تحول در کشاورزی قم آغازشده است و این روند به‌منظور ارتقا سطح سبز استان در آینده نزدیک با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 81944

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81944/کشت-های-پاییزه-قم-افزایش-می-یابد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir