چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 81954
منبع : خبرگزاری ايرنا

افتخار خوشنویسی قم نقش بستن بر ضریح امام حسین(ع) است

قم نيوز : رئیس انجمن خوشنویسی قم،‌ با بیان اینکه افتخار خوشنویسی قم نقش بستن بر ضریح و حرم امام حسین(ع) است گفت: کتیبه های ضریح و بخش زیادی از کتیبه های حرم اباعبدالله(ع) توسط اساتید خوشنویسی استان نگاشته شده است که این افتخاری برای قم است.
افتخار خوشنویسی قم نقش بستن بر ضریح امام حسین(ع) است
افتخار خوشنویسی قم نقش بستن بر ضریح امام حسین(ع) است
به گزارش قم نیوز علی اصغر نظری حائل با اشاره به روند طراحی و ساخت ضریح حضرت اباعبدالله(ع) در قم اظهار داشت: ساخت ضریح جدید مرقد امام حسین(ع) که از سال ۱۳۸۷ در قم آغاز و پس از قریب به ۵ سال در مهرماه ۱۳۹۱ به اتمام رسید، اوج هنر و ارادت هنرمندان استان به سیدالشهدا(ع) را به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه استاد محمود فرشچیان وظیفه طراحی و استاد سید محمد حسینی موحد وظیفه خطاطی و کتیبه نویسی این ضریح را به عهده داشتند،‌ادامه داد:  خطاطی سوره‌های قرآن، احادیث درباره سیدالشهدا(ع)، اسماء جلاله و نام‌های معصومین(ع) در طراحی این ضریح بر عهده استاد حسینی موحد از اساتید برجسته قمی بوده است.

نظری، خوشنویسی را هنری مقدس دانست و افزود: علاوه بر ضریح، در بازسازی و توسعه صحن های حرم سیدالشهدا(ع) ‌بخش زیادی از کتیبه های این حرم به دست خوشنویسان توانمند قم نگاشته شده است که این موضوع از افتخارات هنر استان است.

رئیس انجمن خوشنویسی قم گفت: با توجه به فعالیت های مذهبی و حوزوی در قم، گرایش هنرمندان به هنرهای اسلامی از جمله معماری و خوشنویسی از گذشته وجود داشته و به همین دلیل هنرمندان استان نقش مهمی در توسعه اماکن مذهبی در ایران و کشورهای دیگر داشته اند.

وی قم را پایگاه خطوط نسخ و ثلث دانست و ادامه داد: آثاری از هنرمندان استان در حوزه معماری و خوشنویسی در اعتاب مقدس از جمله حرم اما رضا(ع) و همچنین بقاع امامزادگان شاخص کشور وجود دارد که این موضوع نشان از ظرفیت های مهم قم در هنر اسلامی است.

رئیس انجمن خوشنویسی قم،‌ افزود: علاوه بر ظرفیت های دینی و هنری استان، ‌همراهی و مشارکت مردم و مسئولان قم برای ساخت ضریح موجب شده تا قم همواره یکی از شهرهای اصلی در طراحی و ساخت ضریح اعتاب و بقاع مقدس باشد.

نظری، وجود هنرمندان مجرب،‌ متعهد با اعتقادات مذهبی را از جمله افتخارات هنر خوشنویسی استان دانست و تاکید کرد: آثار متعددی از اساتید خوشنویس استان در بناهای اسلامی وجود دارد ضمن اینکه خوشنویسان این استان در کتابت قرآن کریم و تولید آثار دینی بسیا موفق عمل کرده و این موضوع سلسله وار از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

وی ادامه داد: امروز نام استادان برجسته خوشنویسی قم به ویژه در خطوط نسخ و ثلث افتخاری برای قم و کشور است، به گونه ای که سراسر کشور از استادان قم برای نگارش خطوط آیینی و مطالب مذهبی بهره می برند. 

بیش از ۲۲۰ خوشنویس استان فارغ التحصیل مدرک ممتاز و بالاتر را کسب کرده اند. از کل فارغ التحصیلان خوشنویس قم تعداد ۱۱۰ هنرجو عضو اصلی انجمن خوشنویسیان قم بوده و از این تعداد نیز ۳۶ نفر فوق ممتاز و ۱۰ نفر هم دارنده مدارک استادی و درجه یک هنری هستند. 

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgty97.ak9qn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما