کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش تسنیم از دهه محرم بدون حادثه در شهر قم

خبرگزاری تسنیم , 20 شهريور 1398 ساعت 18:43

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم از عدم وجود حادثه‌ای و بروز مشکلی در دهه نخست محرم امسال در اماکن مذهبی، مساجد و تکایا خبر داد.


به گزارش قم نیوز هرساله با نزدیک شدن به ماه محرم، اماکن مذهبی، مساجد و تکایا با میزبانی عزاداران سید و سالار شهیدان فعالیت بیشتری دارند و افراد زیادی از ساعات اولیه روز تا ساعات پایانی شب در این اماکن حضور پیدا می‌کنند.

در همین راستا تأمین ایمنی و جلوگیری از حوادث در عزاداری‌ها توسط سازمان آتش‌نشانی شهر قم و با همکاری مسئولان هیئت‌ها،‌ مساجد،‌ تکایا صورت می‌گیرد که در یک بازه زمانی کوتاه مجموعه اماکن برگزاری جلسات عزاداری توسط کارشناسان سازمان آتش‌نشانی مورد بازدید و بررسی‌های لازم در موضوع ایمنی و اطفاء حریق قرار می‌گیرند و نکات ایمنی را گوشزد کرده و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

افزایش چشمگیر رعایت نکات ایمنی توسط هیئت‌های مذهبی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه در بازدید ایمنی از 188 مسجد، تکیه و حسینیه، در قالب 349 نفر ساعت، به هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری توصیه‌های لازم قبل از شروع ماه محرم صورت گرفت، اظهار داشت: تلاش کردیم تا از چادرهای برزنتی کمتر استفاده شود و در صورت استفاده نیز رعایت نکات ایمنی لازم صورت گیرد، همچنین در سیم‌کشی‌ها و استفاده از لامپ‌های پرمصرف که احتمال آتش‌سوزی داشته هشدارهایی داده شد و خوشبختانه امسال هیئت‌های مذهبی و مساجد، نکات ایمنی را بیشتر رعایت کرده بودند و این موضوع چشمگیر بود.

عباس جعفری در ادامه به فرآیند بازدید و استمرار آن اشاره و تصریح کرد: شارژ بودن کپسول‌های آتش‌نشانی، سیستم برق‌کشی، درب‌های خروج اضطراری، سیستم گازرسانی و لوازم پخت‌وپز در آشپزخانه‌های تکایا و کلیه موارد ایمنی از موارد بازدید نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی بود که با رعایت این موارد، امسال در دهه عاشورا هیچ حادثه‌ای نداشتیم و جزو معدود دفعاتی بود که در هیئت‌ها و مجتمع‌ها و غیره با هیچ حادثه‌ای مواجه نشدیم.

اهدای کپسول اطفاء حریق به تمامی مساجد شهر قم

وی با تصریح بر اینکه پنج مانور ایستگاهی را در کنار طرحی برای تحویل کپسول به مساجد و حسینیه‌ها قبل از  شروع ماه محرم داشتیم،‌ عنوان کرد: با مصوبه هیئت‌مدیره، تعداد باقی‌مانده این مساجد و حسینیه‌ها،‌ قبل از محرم بازدید شدند و تحویل کپسول‌های اطفاء حریق همراه با آموزش و نحوه استفاده از آن‌ها صورت گرفت که خوشبختانه در هیچ‌یک از این اماکن مورداستفاده نیز قرار نگرفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ادامه داد: فاز دوم طرح ایمنی ماه محرم،‌ همزمان با دهه عاشورا اجرا شد که ایستگاه‌های آتش‌نشانی و خودروهای امدادی در نزدیکی هیئت‌ها و تکایا مستقر شدند و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ساعات و تعداد ایستگاه‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

استقرار 131 تیم با 638 نفر آتش‌نشان در دهه نخست محرم

جعفری با اشاره به اینکه در طول دهه نخست محرم، 270 ایستگاه صلواتی در سطح شهر قم برپا بود، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه هرشب تمام ایستگاه‌های ما فعال بودند،‌ واحدهای استقراری در ایام این دهه نیز 131 مورد با 638 نفر آتش‌نشان و در قالب 9 هزار و 200 نفر ساعت انجام شد.

به گفته وی، خودروهای عملیاتی آتش‌نشانی و اکیپ‌های موتوری در اطراف حرم مطهر، خیابان آستانه، پارکینگ شرقی، چهار راه بازار، میدان مطهری، میدان سعیدی، میدان جانبازان، تقاطع آذر و عمار یاسر، پل حجتیه، درب باب الجواد، بیت رهبری، جمکران و عوارضی قم- تهران مستقر شدند.

نصب شیرهای هیدران در نزدیکی اماکن پرجمعیت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اضافه کرد: فاز سوم این طرح نیز همزمان با دهه دوم ماه محرم و استقرار ایستگاه‌ها با درخواست مسئولان هیئت‌ها انجام می‌شود، اما موضوع در شهر قم که به اقدامی تثبیتی و با دوام در اطفاء حریق منجر خواهد شد،‌ نصب شیرهای هیدارن در سطح شهر و به‌ویژه نزدیک‌ترین نقطه به اماکن پرجمعیت از جمله مساجد است.

به نظر می‌رسد تلاش در جهت آسیب‌شناسی، نظارت بر ایمنی اماکن پرجمعیت، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و جلب مشارکت شهروندان و مسئولان هیئت‌های مذهبی و مساجد در قالب آموزش‌های شهروندی و تأمین تجهیزات مورد نیاز در سال‌های اخیر،‌ مؤثر واقع شده است و نتیجه درخشان آن در دهه اول ماه محرم امسال قابل مشاهده بود که هیچ حادثه ای رخ نداد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 81967

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/81967/گزارش-تسنیم-دهه-محرم-بدون-حادثه-شهر-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir