شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 82026
منبع : خبرگزاری ايرنا
قم درهفته ای که گذشت

از کاهش بی‌سوادی تا احداث ۵۰ کلاس درس درقم

قم نيوز : کاهش بی‌سوادی درقم ، ساخت ۵۰ کلاس درس در منطقه پردیسان استان ، پرداخت ۵۴۳ میلیارد ریال وام ازدواج به زوج های جوان و اختصاص وام مسکن به ساکنان بافت فرسوده از اخبار هفته گذشته قم بود.
از کاهش بی‌سوادی تا احداث ۵۰ کلاس درس درقم
از کاهش بی‌سوادی تا احداث ۵۰ کلاس درس درقم
به گزارش قم نیوز دیدار مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم با معاون جدید سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ، افزایش کشت پاییزه درقم ، اعزام راهداران قم به مرز مهران در آستانه سفرهای اربعین حسینی به منظور آماده‌سازی منطقه عمومی این مرز برای ارائه خدمات به زائران از دیگر اخبار هفته گذشته این استان بود.


کاهش بی سوادی درقم 

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم بابیان اینکه در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۳۳ هزار تن از مردم این استان بی‌سوادی خود را اعلام کردند، گفت: بر اساس عملکرد سوادآموزی قم طی سه سال گذشته این آمار به ۲۷ هزار تن کاهش پیداکرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آمار ۸۷ درصدی آمار باسوادی زنان ۶ سال به بالا در قم، اظهار داشت: ۹۳ درصد مردان قمی باسواد هستند و در سطح شهر ۹۰ درصد و در روستاها نیز ۸۰ درصد افراد این سن باسواد می‌باشند.

وی یادآور شد: در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی در همین گروه سنی، ۳۴ درصد زنان، ۶۴ درصد مردان و همچنین ۵۳ درصد افراد شهر و ۳۰ درصد روستاییان باسواد بودند.

وی اذعان داشت: به‌رغم همه موفقیت‌های صورت گرفته برای ارتقای آمار باسوادان جامعه، ولی همچنان برای رسیدن به نقطه مطلوب در سن ۶ سال به بالا و ۱۰ تا ۴۹ سال تلاش بیشتری باید صورت گیرد.


دفاع مقدس گنجینه ای تمام نشدنی است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: مزار شهدا باید قطبی برای فعالیت‌های انقلابی، فرهنگی، اجتماعی و غیره محسوب شود، چراکه حضور شهید باعث بیدارتر شدن مردم می‌شود و بسیاری افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

 بیژن سلیمان پور هفته گذشته در دیدار مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان افزود: دفاع مقدس بخش مهم و قابل‌توجهی از تاریخ و هویت ملت بزرگ ایران است و نباید در ثبت و حفظ آن غفلت شود.

وی اظهار داشت: دفاع مقدس گنجینه‌ای تمام‌نشدنی است و لذا در دوران کنونی جنگ نرم دشمن از طریق ماهواره‌ها و فضای مجازی، می‌توان از هر ساعت و رویداد فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس، آثار مکتوب و نمایشی قابل‌توجهی در برابر حملات دشمن تولید کرد.

وی افزود: نباید از ترویج و انتقال آن حماسه فراموش‌نشدنی به نسل‌های آینده غفلت و قصور نمود و در این راستا جمع‌آوری اسناد و آثار آن دوران، مسئولیتی پیوسته و فراگیر است.


افزایش کشت پاییزه درقم 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ بر اساس راهبردهای تعیین‌شده برای توسعه کشاورزی استان، کشت‌های پاییزه در قم افزایش و کشت‌های تابستانه کاهش می‌یابد.

عباس پورمیدانی  هفته گذشته  درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: حجم قابل‌توجهی از استان قم در منطقه گرم و خشک کشور قرارگرفته و به همین دلیل کمبود منابع آبی و تنش‌های شدید محیطی به‌خصوص در فصل تابستان، مزارع و باغات این استان را تهدید می‌کند.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم طی سال‌های اخیر بر اساس طرح تغییر الگوی کشت به دنبال استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی همچون آب‌وخاک است و به همین منظور تلاش داریم به‌مرور کشت تابستانه استان را کم و کشت پاییزه را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: سطح بارندگی‌ها در فصل پاییز بالاتر از سایر ایام سال است و به همین خاطر اگر فرآیند کشت محصولات کشاورزی در این ایام انجام شود،‌ کشاورزان با آسودگی بیشتری به منابع آبی دسترسی خواهند داشت،‌ همچنین دمای هوا در این فصل برای بسیاری از کشت‌ها مناسب است و محصولات با خسارات کمتری ازنظر تنش‌های محیطی مواجه می‌شود.


افزایش ۵۰ کلاس درس 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های آموزشی در پردیسان قم در مهرماه امسال، ۵۰ کلاس درس به ظرفیت آموزشی این منطقه افزوده می‌شود.

محسن پورگلیان هفته گذشته  درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نیاز مبرم منطقه پردیسان به فضاهای گوناگون آموزشی، ۴ سالن ورزشی نیز در مدارس این منطقه در مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع‌شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. 

وی از احداث و افتتاح ۱۷ طرح شامل مدرسه، سالن ورزشی، کارگاه آموزشی و دیگر فضاهای آموزشی در ابتدای سال تحصیلی جدید در قم خبر داد و گفت: ۵ مدرسه نیز مقاوم‌سازی و برای حضور هرچه بهتر دانش آموزان در مدارس تجهیز و بهسازی شده است.

وی مجموع طرح‌های آموزشی مهرماه امسال را ۱۳۰ کلاس درس و دیگر فضاهای آموزشی با مساحت ۴۴ هزار مترمربع دانست و گفت: این طرح‌ها از محل اعتبارات دولتی و کمک‌های خیرین در مناطق مختلف شهری و روستایی آماده بهره‌برداری شده است.


پرداخت ۵۴۳ میلیارد ریال وام ازدواج درقم 

رئیس اداره امور شعب بانک ملی قم با اشاره به پرداخت ۵۴۳ میلیارد ریال وام ازدواج طی پنج ماه گذشته دراین استان گفت:‌ در بخش پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج به زوج های جوان قم، بانک ملی رتبه نخست و بالاترین سهم را از نظر تعداد و مبلغ در اختیار دارد.

غلامرضا صادق زاده خویی هفته گذشته  در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد:‌ در همین رابطه سال گذشته ۳ هزار و ۹۰۱ فقره وام ازدواج به مبلغ ۶۱۶ میلیارد ریال در قم پرداخت شد،‌ امسال نیز تا پایان مردادماه یک هزار و ۷۵۲ فقره وام ازدواج در اختیار متقاضیان قرارگرفته است.

وی بیان کرد: فعالیت‌های بانک ملی، طی سال‌های اخیر برای تقویت جایگاه تولید استان بسیار چشمگیر است و این بانک می‌کوشد با تأمین منابع موردنیاز فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی،‌ کشاورزی و خدماتی در قالب پرداخت تسهیلات رونق تولید و سایر تسهیلات مرتبط،‌ روند توسعه اقتصادی قم را شتاب بخشد.


اختصاص وام مسکن به ساکنان بافت فرسوده 

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: افراد ساکن دربافت فرسوده این استان از وام مسکن با کارمزد ۹ درصد برخوردارند.

 داوود طلوعی هفته گذشته  اظهار داشت: پس از ابلاغ شیوه‌نامه تسهیلات بازآفرینی بافت فرسوده از اردیبهشت امسال تاکنون  ۴۲ فقره متقاضی درقالب اشخاص حقیقی، خودمالک و انبوه‌سازان با مراجعه به تارنمای مربوط ثبت‌نام کرده اند.

وی ادامه داد: این افراد برای ساخت ۱۲۰ واحد مسکونی به مدیریت امور شعب بانک مسکن استان قم معرفی شده‌اند که به جز تعداد اندکی که در حال طی کردن مراحل تکمیلی پرونده در بانک عامل هستند، بقیه معرفی‌شدگان موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند.

وی گفت: این تسهیلات شامل یک وام ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۹ درصد برای کلیه واحدها و در صورت درخواست متقاضی با توجه به تعداد واحدها و اینکه وی مالک حقیقی یا انبوه‌ساز است، تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال به صورت وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد قابل افزایش و به صورت ترکیبی توسط بانک قابل پرداخت می‌باشد.


اعزام راهداران به مرز مهران 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: در آستانه سفرهای اربعین حسینی(ع) به منظور آماده‌سازی منطقه عمومی مرز مهران برای ارائه خدمات به زائران، گروهی از عوامل و ماشین‌آلات راهداری قم به مرز مهران در استان ایلام اعزام شدند.

 ابوالفضل جمالی هفته گذشته  اظهار داشت: این گروه شامل ۱۰ تَن از عوامل راهدار و هفت دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین است.    

وی افزود: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده و تقسیمات صورت گرفته برای تنظیم امور و تسریع در اجرا، قم به عنوان استان معین ایلام معرفی و موظف به ارائه خدمات موضوعه برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر راهپیمایی اربعین حسینی است.

جمالی به نحوه ارائه خدمات گروه اعزامی به مرز مهران اشاره و اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، مقرر شد؛ این گروه ضمن استقرار در منطقه مرزی مهران، نسبت به ساخت و تسطیح پارکینگ، احداث و اصلاح دوربرگردان و دیگر خدمات مرتبط برای پارک خودروهای زائران اقدام کند.

ماشین آلات اعزامی این اداره کل به منطقه مرزی مهران شامل لودر، گریدر (هر کدام یک دستگاه)، غلطک (۲ دستگاه)، کامیون کمپرسی (۲ دستگاه)، خودرو پیکاپ (یک دستگاه) می‌باشد و نیز ۲ دستگاه تریلی برای حمل ماشین‌آلات سنگین به منطقه اعزام شده است.   

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdch-vn6.23niidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما