کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام رجبی:

موقوفات حوزه های علمیه باید احیا شود

خبرگزاری حوزه نیوز , 23 شهريور 1398 ساعت 22:14

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که احیای موقوفات حوزوی می‌تواند استقلال حوزه‌های علمیه را در پی داشته باشد، گفت: احیای موقوفات حوزوی باید عملی شود.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ محمود رجبی بابیان این‌که وقف یک صدقه جاریه است، اظهار داشت: وقف یک طراحی بسیار حساب‌شده و حکیمانه‌ای است که اسلام آن را در نظر گرفته است و البته در مکتب‌های دیگر هم کم‌وبیش وجود دارد.

وی در ادامه بابیان این‌که وقف تدبیر حکیمانه اسلام برای کارهای خیر است، افزود: در وقف انسان‌ها بودجه‌ای را که می‌خواهند هزینه کنند آن را به‌گونه‌ای هزینه می‌کنند که پایدار باشد و هم اشراف فرد صالحی بر آن باشد که به‌هیچ‌وجه قابل دستبرد در شرایط عادی نباشد و از بین هم نرود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجبی به اهمیت وقف در استقلال حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: درگذشته این سنت حسنه در زمینهٔ فرهنگ دینی و حوزه‌های علمیه خیلی رواج داشت.

وی ادامه داد: یک روایتی را آیت‌الله بهجت می‌فرمودند که فردی به دنبال جایی بود که آن را خریداری کرده و برای کارهای دینی وقف کند اما هرجایی که می‌رفت زمینی پیدا نشد تا به نقطه بیابانی می‌رسد تا در آنجا زمین بخرد وقتی علت این‌که اینجا را برای وقف انتخاب کرده از او می‌پرسند می‌گوید که هرجایی رفتم زمین نبود که نشان‌دهنده توجه مردم در آن زمان به وقف بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجبی بیان داشت: همین موقوفاتی که درگذشته برای حوزه‌های علمیه و فرهنگ دینی وقف‌شده است،  اگر احیاء شده و درست بهره‌برداری و دقیق مصرف شود یکی از زمینه‌های استقلال مالی حوزه، است.

وی ادامه داد: این‌گونه وقف‌ها متعلق به خود حوزه است و وابستگی نیز برای حوزه ایجاد نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: هم اصل فرهنگ وقف یک برنامه‌ای حکیمانه است که باید ترویج شود و هم برای حوزه علمیه بهترین شیوه است.

وی افزود: در گام اول باید موقوفاتی که تصرف‌شده است بازگردانده شود و در مرحله‌ای بعد استفاده بهینه از وقف‌هایی که برای حوزه‌های علمیه صورت گرفته بشود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 82052

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/82052/موقوفات-حوزه-های-علمیه-باید-احیا-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir