کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طراحی مدل بومی تحول دیجیتال در شهرداری قم

خبرگزاری فارس , 24 شهريور 1398 ساعت 17:49

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: دلیل تحول دیجیتال در شهرداری قم آغاز شد و مدل بومی متناسب با شرایط شهر در این راستا در حال طراحی است.


به گزارش قم نیوز همایون یزدان پناه ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به مبحث هوشمندسازی اظهار کرد: این مبحث در تمام شهرهای کشور دچار چالش است و متولی قانونی برای ایجاد شهر هوشمند وجود ندارد و ساختاری برای ایجاد شهر هوشمند ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها به عنوان بزرگ ترین نهاد شهری، مساله هوشمندسازی را دنبال می‌کنند، اما شهر هوشمند به سادگی ایجاد نمی‌شود و برای ایجاد چنین شهری باید نهادهای مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم افزود: زمانی که به شاخصه‌های شهر هوشمند توجه می‌کنیم، می‌بینیم که کار زیادی در این زمینه در کشورمان صورت نگرفته است، سازمان هوشمند سازمانی است که نه تنها فرآیند آن الکترونیک شده است، بلکه داده‌های دیجیتال آن تحلیل می‌شود و براساس این تحلیل، تصمیم سازی صورت می‌گیرد.

یزدان پناه با اشاره به راه رسیدن شهر هوشمند اظهار کرد: برای رسیدن به چنین شهری باید اطلاعات دیجیتال برای تصمیم سازی در دسترس نهادها، بخش خصوصی و مردم باشد و برای این کار باید همه وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: فرآیند صدور پروانه در شهرداری از بیش از 10 سال پیش الکترونیکی شده، اما هنوز این فرآیند هوشمندسازی نشده است.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم افزود: برای ایجاد شهر هوشمند نیاز به ساختار است و در این راستا ستادی به صورت موقت زیرنظر شهردار قم به وجود آمد، عمده وظیفه ستاد، برنامه ریزی کلان و ایجاد تعامل بین حوزه‌های مختلف شهرداری  با سایر دستگاه‌های خدماتی است و سازمان فناوری اطلاعات مجری پروژه‌های هوشمندسازی در شهرداری است.

یزدان پناه هدف از ایجاد شهر هوشمند را کاهش مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: با هوشمندسازی با هزینه کمتر و سریع تر به راهکار حل مشکلات خواهیم رسید، شهر قم از نخستین شهرهایی است که ساختار هوشمندسازی را در این شهر ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در هوشمندسازی مباحث فنی بین 25 درصد تا 30 درصد است و مابقی مباحث هوشمندسازی مباحث غیرفنی همچون مباحث فرهنگی یا ضوابط است، به همین دلیل تحول دیجیتال در شهرداری قم آغاز شد و مدل بومی متناسب با شرایط شهر در این راستا در حال طراحی است.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با بیان اینکه تاکنون نظریه شهر در الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی وجود نداشته است افزود: زیرساخت‌های نرم افزاری برای شهر هوشمند در طول دو سال گذشته طراحی و اجرا شد، اولویت ما شهرداری هوشمند است و انتظار داریم که با همکاری استانداری، هوشمندسازی را در نهادهای دیگر شاهد باشیم.

یزدان پناه همه گیر شدن خدمات الکترونیک به شهروندان را نیازمند فرهنگ سازی دانست و تصریح کرد: تبلیغات و اطلاع رسانی در این زمینه اهمیت زیادی دارد، پرداخت الکترونیکی عوارض از چند سال پیش در شهرداری قم ممکن شد، اما این مساله همه گیر نشد.

وی خاطرنشان کرد: مخالف ایجاد مانع جلوی بخش خصوصی در زمینه خدمات هوشمندی در حوزه شهری هستیم، در این راستا با محدود کردن اسنپ از جایگاه ستاد شهر هوشمند مخالفت داریم، البته شهرداری چالش‌هایی را به لحاظ حقوقی با این شرکت دارد، بخش خصوصی مجریان خوبی به لحاظ اجرای برنامه‌های هوشمندسازی هستند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 82069

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/82069/طراحی-مدل-بومی-تحول-دیجیتال-شهرداری-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir