کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل حج و زیارت:

۲۴۵۲ تن از قم در حج تمتع حضور داشتند

خبرگزاری ايرنا , 28 شهريور 1398 ساعت 13:01

مدیرکل حج و زیارت قم گفت: ۲ هزار ۴۵۲ تن در قالب ۱۵ کاروان از این استان درحج تمتع امسال حضور داشتند.


به گزارش قم نیوز مهدی صالحی ضمن تشریح عملیات حج امسال،‌ بیان کرد: در این میان ۲هزار و ۲۶۹ تن زائر و ۱۸۳ تن نیز به‌عنوان مدیر و عوامل اجرایی در سرزمین وحی حاضر بودند.

وی با اشاره به این‌که ۱۰ کاروان استان مدینه‌قبل و پنج کاروان نیز مدینه‌بعد بودند،‌ افزود: پرواز کاروان‌های استان برای حضور در حج تمتع سال جاری از ۲۲ تیرماه آغاز شد و آخرین کاروان استان نیز در ۱۷ شهریورماه به کشور بازگشت.

وی بابیان این‌که تمام عملیات پروازی حج توسط شرکت هواپیمایی هما انجام شد، ادامه داد:‌ سفر کاروان‌های اعزامی قم به حج تمتع ۹۸، بین ۳۰ تا ۴۵ روزبه طول انجامید که پنج روز آن در مدینه منوره و بقیه در مکه مکرمه سپری شد.

صالحی گفت: ۵۱ درصد زائران قمی در حج سال جاری را مردان و ۴۹ درصد را زنان تشکیل می‌دادند، همچنین ۳۸ درصد زائران زیر ۵۰ سال سن داشتند، جوان‌ترین زائر قمی ۱۲ و کهن‌سال‌ترین زائر نیز ۸۷ سال داشته است.

وی ادامه داد:‌ هزینه سفر زائران قمی به حج تمتع سال جاری به نسبت نوع هتلی که در مدینه منوره و مکه مکرمه در آن اقامت داشتند بین ۲۴۰ تا ۲۸۵ میلیون ریال برای هر نفر تعیین‌شده بود.

مدیرکل حج و زیارت قم گفت: از همه شهروندان گرامی که در سال‌های گذشته برای حضور در حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند،‌ می‌خواهیم جهت تکمیل و به‌روزرسانی مدارک خود به سامانه الکترونیکی https://reserve.haj.ir مراجعه کنند.

وی بیان کرد: سهمیه‌بندی کاروان‌های حج استان‌ها، تنها بر اساس تکمیل و ثبت نهایی اطلاعات در این سامانه انجام می‌شود و هرچه افراد بیشتری مدارک خود را در این سامانه به‌روز کنند، سهمیه استان قم برای اعزام به حج تمتع در سال‌های آینده،‌ افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: روند فعالیت‌های اداره کل حج و زیارت استان در خصوص عملیات اجرایی حج تمتع،‌ مدت‌ها قبل از زمان آغاز این سفر معنوی و اعزام کاروان‌ها به مکه مکرمه و مدینه منوره، با انجام اقداماتی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی و معاینات پزشکی آغاز می‌شود و این روند در ایام حج علاوه بر مباحث مرتبط با اسکان و پذیرایی با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی همچون برگزاری زیارت دوره و قرائت جمعی ادعیه برای زائران ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 82155

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/82155/۲۴۵۲-تن-قم-حج-تمتع-حضور

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir