کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صدور مجوزهای بی‌رویه نانوایی در قم مشکل ایجاد کرده است

خبرگزاری تسنیم , 29 شهريور 1398 ساعت 19:29

رئیس اتحادیه نانوایان قم با انتقاد از صدور مجوزهای تأسیس نانوایی،‌ گفت: دادن مجوزهای بی‌رویه برای احداث نانوایی سبب شده که از شهرهای دیگر به قم آمده و مجوز نانوایی بگیرند.


به گزارش قم نیوز علی‌اکبر زارعی با اشاره به جابه‌جایی آرد در برخی نانوایی‌ها و مصوبه اخیر شورای آرد و نان استان قم مبنی بر حمل آرد گندم از کارخانه تا نانوایی توسط اتحادیه نانوایان اظهار داشت: اگر اتحادیه دسترسی به سامانه فروش آرد کشور داشته باشد می‌توانیم بگوییم که چه کسی، چقدر آرد، از کجا گرفته است و انحصاری بودن این سامانه در اختیار شرکت غله سبب بروز برخی اتفاقات شده است.

وی خاطرنشان کرد: حمل‌ و نقل آرد نیمه‌دولتی تا پیش‌ از این مصوبه با نانوایی‌ها بود که شرکت غله جابه‌جایی آرد را به دوش نانوا می‌انداخت. البته شرکت غله گندم را از چند استان می‌آورد و می‌گویند نسبت به خرید از برخی استان‌ها مانند کردستان و مرکزی، اختیاری هم ندارند.

نظارت آن چنانی در خرید گندم از کشاورز وجود ندارد

رئیس اتحادیه نانوایان قم با بیان اینکه این گندم‌ها اصلاً کیفیت ندارد، اضافه کرد: گندم‌های واردشده به استان و گاها گندم‌های استانی کیفیت لازم را ندارند که باید به‌صورت تصادفی گندم‌ها را به آزمایشگاه ببریم و اخیراً که قدری کیفیت آرد پایین آمده،‌ می‌بینیم که گلوتنِ آن پایین است و دلیل این اتفاق، گندم جدید است.

وی یادآور شد: نظارت آن‌چنانی در بحث خرید از کشاورز وجود ندارد، هر گندمی با هر کیفیتی وارد سیلو می‌شود و این در شرایطی بوده که باید سیلو مدیریت کند که گندم با کیفیت هم وارد کند. باید دید که از گلستان چه مقدار گندم می‌آورند و آیا ترکیب گندم‌های مرغوب و با کیفیت پایین‌تر، به‌گونه‌ای است که کیفیت آرد به شرایط بهتری برسد یا خیر.

زارع با گلایه از تصمیمات دوگانه،‌ خاطرنشان کرد: یک کارخانه آرد را مجوز ندادند و گفتند که استان اشباع است، نانوایی هم بازار اشباع دارد، چرا در مورد نانوایی این اتفاق نمی‌افتد؟ در بحث نانوایی‌ها به این دلیل که تک‌محصولی هستند، رقابت جواب نمی‌دهد و فقط موجب کم شدن انگیزه می‌شود.

وی با انتقاد از صدور مجوزهای تأسیس نانوایی،‌ افزود: دادن مجوزهای بی‌رویه برای احداث نانوایی سبب شده که از شهرهای دیگر به قم آمده و مجوز نانوایی بگیرند، قم ادعای این را داشته که پایتخت نان سنگک ایران است و در همایش‌ها ثابت کردیم که این موضوع درست است ولی نباید به این اعتبار لطمه زد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 82177

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/82177/صدور-مجوزهای-بی-رویه-نانوایی-قم-مشکل-ایجاد-کرده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir