کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

استفاده کشاورزان از حقابه رودخانه قمرود قم به نفع محیط زیست است

خبرگزاری ايرنا , 31 شهريور 1398 ساعت 10:30

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استفاده کشاورزان از حقابه زیست محیطی رها شده در رودخانه قمرود قم ، باعث استفاده بسیار کمتر از آبهای زیرزمینی و کاهش مصرف برق بوده و در مجموع به نفع محیط زیست است.


به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی افزود: حقابه زیست محیطی باید در محیط زیست تأثیرگذار باشد و آبی که از سد خارج می شود، از همان ابتدا و در مسیر رودخانه، تأثیر مثبت و مؤثری در عرصه های زیست محیطی، گیاهان و حیات وحش و تغذیه منابع آب زیرزمینی دارد و نباید تأثیر آن را فقط در انتهای حوزه دنبال کنیم.

وی با اشاره به استفاده کشاورزان از آب رها شده در رودخانه قمرود در فصل تابستان، از خاموش شدن ۲۵۰ چاه در بیشتر اوقات در این فصل خبر داد و گفت: میزان آب مصرفی کشاورزان طی این مدت به جای چاه ها از این حقابه تأمین شده است و به نظر کارشناسان، وجود آب در زیرزمین اثرات زیست محیطی بیشتری نسبت به جاری شدن آب در روی زمین دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم همچنین تصریح کرد: گیاهانی که با خشکی و کم آبی سازگار شده اند، زمان رشد آنها اواسط پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار است و اگر حقابه زیست محیطی رها شده در رودخانه قمرود در دشت های پایین دست توزیع شود، گیاهان را از خواب تابستانی بیرون آورده و باعث صدمه زدن به آنها می شود.

وی با بیان اینکه محیط زیست یک عرصه پیوسته است و هرکجا آب بتواند آبادانی ایجاد کند، تأثیرهای زیست محیطی به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به تبخیر سطحی بسیار زیاد در تابستان، توزیع آب در دشت هایی که اصلا شیب ندارند، به دلیل عمق بسیار کم، باعث افزایش تبخیر شده و برای محیط زیست تأثیر آنچنانی ندارد.

پورمیدانی در پایان با بیان اینکه ما کشاورزی را در بستر محیط زیست سالم و پایدار می خواهیم، اظهار داشت: حقابه زیست محیطی در رودخانه های فصلی، بیشتر مربوط به سیلاب ها بوده و آبی که در رودخانه ها جاری می شود، بیشتر برای کشاورزی تعریف شده است.  

بنابر اعلام شرکت سهامی آب منطقه ای قم از روز ۱۳ خردادماه سال جاری رهاسازی حقابه زیست محیطی از سد ۱۵ خرداد آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد و در صورت تحقق ورودی های پیش بینی شده ۴۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی و ۵ میلیون مترمکعب جهت مصرف کشاورزی خواهد بود.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می شود. 

انتهای پیام/ 110


کد مطلب: 82206

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/82206/استفاده-کشاورزان-حقابه-رودخانه-قمرود-قم-نفع-محیط-زیست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir