کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری ششمین سوگواره ملی «سفر تا صفر» به همت دانشگاه قم

خبرگزاری فارس , 1 مهر 1398 ساعت 19:19

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم از برگزاری ششمین دوره سوگواره ملی عاشورایی سفر تا صفر با 11 رشته مختلف در راستای تولید آثار هنری، ادبی و چند رسانه‌ای خبرداد و گفت: در دوره پنجم این سوگواره دو هزار و 197 نفر شرکت کردند.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام رضا نوروزی ظهر امروز طی نشست خبری که در سالن جلسات دفتر نهاد رهبری در دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری ششمین سوگواره ملی عاشورایی سفر تا صفر با همکاری وزارت علوم در سطح دانشگاه‌ها و عموم مردم اظهار کرد: دوره نخست این سوگواره در سال 92 با چهار رشته در استان قم دنبال شد که در ابتدای کار 45 اثر به دبیرخانه رسید و در دوره دوم این تعداد به 103 اثر افزایش یافت.

وی اضافه کرد: دوره سوم سوگواره در منطقه چهار وزارت علوم و با هفت رشته دنبال شد که 906 اثر نیز در این محدوده به دبیرخانه ارسال شد و دوره چهارم نیز در سطح ملی با هشت رشته برگزار شد که دو هزار و 868 اثر به دبیرخانه رسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم از برگزاری دوره پنجم با 11 رشته در سطح ملی یاد کرد و گفت: دو هزار و 197 اثر دریافت شد که این کاهش به علت محدودیت‌های محورهای موضوعی سوگواره بوده است اما در دوره پنجم آثار ملی و بین‌المللی در این سوگواره جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه دوره ششم سوگواره ملی عاشورایی سفر تا صفر در محرم امسال با 11 رشته دنبال می‌شود، تصریح کرد: هدف از برگزاری سوگواره این است که حادثه بزرگی که در نگاه تاریخی در قرن‌ها گذشته اتفاق افتاده اما در نگاه مذهب شیعه آغازی برای ظهور امام زمان(عج) است بیشتر مورد توجه قرار گیرد و نقش عموم مخاطبان هنری، ادبی و پژوهشی راستای معرفی این حادثه محقق شود.

نوروزی با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط میان سوگواره ملی عاشورایی سفر تا صفر با حماسه اربعین حسینی رنگ و بوی بین‌المللی داده است، عنوان کرد: رونمایی از سایت سوگواره در محضر آیت‌الله سیدمحمد علی علوی گرگانی انجام شده است همانطور که سال‌های گذشته نیز با حضور مراجع تقلید سایت دوره‌های گذشته رونمایی می‌شد.

وی با بیان اینکه تا 15 آذرماه پذیرای آثار مخاطبان هستیم، مطرح کرد: آدرس اینترنتی «www.safartasafar.com» برای دریافت آثار درنظر گرفته شده است و افراد می‌توانند اخبار و نکات مرتبط با سوگواره را در این سایت مشاهده کنند.

نوروزی خاطرنشان کرد: سوگواره امسال نسبت به سال گذشته تفاوت‌هایی دارد چراکه برخی از رشته‌ها دانشجویی و برخی دیگر از رشته‌ها عمومی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در بخش هنری عکس، در بخش ادبی شعر و داستان کوتاه، در بخش فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال نرم افزار و در بخش چند رسانه نیز فیلم مستند در سطح عموم مردم دنبال می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: در بخش دانشگاهیان نیز که شامل اساتید، دانشجویان و کارکنان می‌شود محوریت‌های کتابخوانی در بخش سیر مطالعاتی، اینفوگرافی در بخش هنری، شبکه‌های اجتماعی در بخش فضای مجازی و کلیپ و پادکست در بخش چند رسانه‌ای دنبال می‌شود تا رقابت میان دانشجویان افزایش شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 20 عکاس بین‌المللی در سوگواره سفر تا صفر شرکت کردند، عنوان کرد: در بخش شعر آیینی نیز 30 اثر از شاعران شعر آیینی ملی داشته‌ایم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری ششمین سوگواره ملی سفر تا صفر با بیان اینکه در برخی از بخش‌های سوگواره سفر تا صفر از ظرفیت داوران بین‌المللی استفاده خواهیم کرد، عنوان کرد: در بخش عکس نیز عکس‌های دوسالانه با همکاری حرم مطهر بانوی کرامت در موکب‌های آستان مقدس در قالب‌های نمایشگاهی به نمایش گذاشته و بعد از نمایشگاه نیز نشر و ترویج آثار دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان اسفندماه امسال برگزار خواهد شد و به نفر اول جایزه یک میلیون و 500 هزار تومانی، به نفر دوم جایزه 750 هزار تومانی و به نفر سوم جایزه 500 هزار تومان اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 82234

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/82234/برگزاری-ششمین-سوگواره-ملی-سفر-صفر-همت-دانشگاه-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir