شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۷
کد مطلب : 82370
منبع : خبرگزاری فارس

وحدت کلمه بین شوراها و دستگاه‌ها موجب رفع مشکلات می‌شود

قم نيوز : شهردار قم با بیان اینکه شوراهای موفق با شهرداری‌ها و نمایندگی‌های دولت وحدت کلمه داشته‌اند، گفت: اکنون در شهر و استان قم این وحدت کلمه وجود دارد به همین علت مشکلات و معضلات قابل رفع است.
وحدت کلمه بین شوراها و دستگاه‌ها موجب رفع مشکلات می‌شود
وحدت کلمه بین شوراها و دستگاه‌ها موجب رفع مشکلات می‌شود
به گزارش قم نیوز مرتضی سقائیان‌نژاد عصر امروز در دومین نشست ادوار شورای اسلامی استان قم که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، از تقارن برگزاری این نشست با آخرین روز هفته دفاع مقدس و ماه محرم یاد و اظهار کرد: امام حسین(ع) پرچم‌دار استقامت و حافظ سرمایه بزرگی به نام اسلام هستند که توانستند سیره جد و پدر خود را احیا کنند.

وی با بیان اینکه سیره امام حسین(ع) نمونه‌ای از سیره بر پایه رشد است، اضافه کرد: قیام امام حسین(ع) برای حراست از سرمایه اسلام بود.

شهردار قم از شوراها به‌عنوان نماینده مردم یاد کرد و گفت: شوراها باید قدر و منزلت این سرمایه را بدانند چراکه در این صورت مشکلات رفع می‌شود و در غیر این صورت فرصت‌ها از دست می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی چندین اصل در مورد شوراها مطرح شده است، مطرح کرد: هر چند جایگاه شوراها در نظام اسلامی بسیار پررنگ دیده شده است اما اکنون این مجموعه‌ها در جایگاه حقیقی خود که توسط قانون اساسی تعریف شده است، نیستند.

سقائیان‌نژاد از شوراها به‌عنوان خاستگاه‌های مطالبات مردمی نام برد و تصریح کرد: برخی از رخ‌دادها و اتفاقات کوچکی که در برخی از مناطق مشاهده شده است اعتماد نسبت به شوراها را کم کرده و در مجموع باید بگوییم که برخی از بخش‌های نظام هنوز شوراها را باور نکرده اند.

وی با بیان اینکه شوراهای موفق با شهرداری‌ها و نمایندگی‌های دولت وحدت کلمه داشته‌اند، اظهار کرد: اکنون در شهر و استان قم این وحدت کلمه وجود دارد به همین علت مشکلات و معضلات قابل رفع است اما شهر یک خانواده بزرگ بسیار پیچیده است که به صورت فردی نمی‌توان مشکلات آن را رفع کرد.

سقائیان‌نژاد از نگاه اختلافی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به شوراهای اسلامی یاد کرد و ادامه داد: اگر استانی شدن نمایندگان مجلس تصویب می‌شد و مباحث محلی توسط شوراهای دنبال می‌شد شاهد برخی از اختلاف‌ها نمی‌بودیم.

شهردار قم با بیان اینکه ما در برخی از قسمت‌ها نتوانسته ایم با بخش‌های دولتی هماهنگ شویم، گفت: ریشه‌دار نبودن فرهنگ مشارکت در عموم امور یکی از آسیب‌های موجود و دیگر آسیب شفاف نبودن متن قانون در مورد شوراهای اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان فقط برای اعضای شوراهای اسلامی نگاه نظارتی نسبت به مباحث محلی را قائل است و به شوراها اجازه تصمیم‌گیری نمی‌دهد چراکه موضوع اصلی در قانون شوراها نظارت، هماهنگی و توصیه است.

سقائیان‌نژاد از منحصر بودن قانون شوراها به شهرداری‌ها یاد کرد و گفت: شوراها چه زمانی می‌توانند در مورد مباحث مختلف امنیتی، زیست محیطی و غیره سخن بگویند درحالی‌که شوراهای شهرداری هستند نه شوراهای شهر.

وی با اشاره به کاهش تدریجی اختیارات شوراها افزود: نگاه یکسان قانون شوراها به شهرها به‌عنوان یکی از مشکلات کلان است که باید رفع شود چراکه وظایف کلانشهرها با وظایف شهرهای کوچک متفاوت است اما قانون شوراهای آن‌ها یکسان است.

شهردار قم از اختلاف نظر در مورد ماهیت سیاسی شوراها یاد کرد و گفت: تبلیغاتی شدن نهاد شورا و مشارکت مردم در امور شورا موضوعاتی است که باید مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

وی وابستگی مالی شوراهای اسلامی شهرها را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و افزود: اگر شوراها به جایگاه مورد نظر در قانون خود برسند نباید به جایی وابستگی داشته باشند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjyteo.uqe8azsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما