سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : 82470
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
در نشست کارگروه فرهنگی مرکز اقتصاد مقاومتی مطرح شد:

ابهامات در طرح جدید بانکداری / ربا همچنان باقی است

قم نيوز : هم اندیشی کارگروه فرهنگی مرکز اقتصاد مقاومتی با حضور اعضای این کار گروه در خبرگزاری حوزه برگزار شد.
ابهامات در طرح جدید بانکداری / ربا همچنان باقی است
ابهامات در طرح جدید بانکداری / ربا همچنان باقی است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد مهدی محسنی، قائم مقام مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی پیش از ظهر امروز در کارگروه فرهنگی مرکز اقتصاد مقاومتی که در  خبرگزاری حوزه، برگزار شد گفت: امام راحل منویات گرانسنگی در مورد انقلاب و حوزویان ارائه کرده اند و متاسفاه  بسیاری از این منویات زمین مانده و همت خوبی برای پی گیری نبوده در همین رابطه همچنین می توان به منویات رهبر انقلاب اشاره کرد که از جمله  آنها موضوع اجرای اقتصاد مقاومتی است و روی زمین مانده است.

وی بیان داشت:  حوزه  علمیه با ایجاد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی  برای اجرای این طرح به میدان آمده است؛ اما به مرور زمان در ادامه شاهد خلأ هایی برای اجرا شدیم، چرا که بیشتر در این مرکز اقدامات علمی انجام می شد و از اطلاع رسانی خبری نبود.

حجت الاسلام محسن زاده

حجت الاسلام والمسلمین محسنی ادامه داد: بعد از این قضیه، خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق برای اجرای منویات رهبر انقلاب و تبیین سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی به میدان آمده و کارهای خوبی هم کرده است.

قائم مقام مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی با اشاره به اهداف تشکیل کارگروه در این مرکز، بیان داشت: در ادامه همین مسئله تصمیم گرفته شد، برای فعالیت بهتر در عرصه اقتصاد مقاومتی، کارگروه شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح جدید بانکداری اسلامی از سوی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و  گفت : شاهد طرح جدیداز سوی مجلس در ارتباط با بانکداری هستیم.  این مرکز وظیفه دارد این طرح بانکداری را مورد بررسی دقیق قرار دهد و زوایایی پنهان آن را شفاف سازی کند. این طرح مواردی دارد که حتی شورای نگهبان به آن ایراد گرفته است.

افول غرب زده ها و لیبرالیسم فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داخلی

در ادامه ابراهیم نیک منش، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی نیز در سخنانی با بیان این که استراتژی مشخصی برای اجرای برنامه ها  نیست، بر علمیاتی شدن این موضوع مهم تأکید کرد و گفت: تا راهبری مشخص و سازمانی واحدی نباشد، انجام فعالیتها با مشکل اساسی مواجه خواهد شد. وجود ندارد.

وی با بیان این که هر فرد و سازمانی ممکن است به مرور زمان دچار سستی و رکود شود و این طبیعی است، ادامه داد: کارهای اقتضایی، بدون داشتن هدف و استراتژی مشخص به جای نخواهد رسید.

نیک منش بیان کرد: همیشه  آمارهای مراکز، زیاد است، ولی آثار آن درجامعه مشاهده نشده است و این مشکل مراکز دینی و حوزوی است. در موردسند  2030 و ... صحبت هایی شده و در حد همان صحبت مانده و متأسفانه آثار آن در جامعه دیده نشده است.

عضو شورای سیاست گذاری مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی  حوزه با اشاره به مأموریت های علمی و رصد اطلاعات از سوی این مرکز گفت: موضوع تشخیص عقبه تئوریک، انحرافات و انفعالات اقتصاد مقاومتی مبتنی بر گفتمان رهبری از جمله مسائل مهمی است که باید در بخش علمی مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی مورد بررسی و رصد قرار بگیرد که دراین رابطه می توان به ربای پنهان و... اشاره کرد.

وی افزود: موضوع دیگر گفتمان سازی سلبی و ایجابی نسبت به عملکرد و رویکرد کلان دشمن و دنباله های آنها در داخل کشور و نفوذی ها است که باید در این مرکز مورد رصد و بررسی قرار بگیرد، اگر چه کارهایی انجام شده، ولی از انسجام واحدی برخوردار نبوده است.

این استاد اقتصاد اظهار داشت: ایجاد فضای ایجابی عینی و کادرسازی و راهبری عملکردها هم از دیگر موضوعات قابل توجه برای بررسی از سوی این مرکز راهبری است.

ابراهیم نیک منش

وی با بیان این که  موضوع دیگر تأثیر سیاست ها و استراتژی کلان در این مرکز است،‌  افزود : هم اکنون شاهد افول تمدن غرب هستیم که از مدتها قبل شروع شده و این مسئله را رهبرانقلاب بیان و دشمن هم اعتراف کرده است، اما موضوع دیگر که باید توجه داشت این است با افول تمدن غرب، شاهد افول غرب زده ها و لیبرالیسم فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داخلی هم خواهیم بود.

نیک منش با مطرح کردن این سوال  که در همین رابطه در گفتمان سازی این افول چه استراتژی مشخصی در مرکز راهبری برای بررسی و رصد وجود دارد؟، با اشاره به استراتژی این مرکز برای یک سال آینده افزود: استراتژی مشخص این مرکز برای یک سال آینده تمرکز بر افشای پشت پرده های راهبرد اقتصادی دشمن در هماهنگی نفوذی های داخل و همپیمانان خارجی است.

وی بیان کرد: در کشور، خبرگزاری، رسانه، شبکه تبلیغ، محافل قرآنی  فعال هستند  و می توانند به تبیین و افشای پشت پرده اهداف دشمنان بپردازند.

عضو شورای سیاست گذاری مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه گفت: اهداف این مرکز، دفاع از گفتمان انقلاب، تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی در بین مردم و مراکز علمی و ایجاد مطالبه گری، ایجاد بصیرت نخبگانی نسبت به نابسامانی های دنیا در رابطه با اقتصاد و ایجاد امید در بین مردم، ایجاد هم‌افزایی مراکز حوزوی، بصیرت نسبت به انتخابات آینده نظام  است.

اجازه بنگاهداری به بانک ها در طرح جدید بانکی مجلس شورای اسلامی

در ادامه این نشست،‌معاون آموزشی مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه نیز در سخنانی گفت: اخیرا شاهد این بودیم که قانون بانکداری مجلس چند بار در مجلس شورای اسلامی، طرح و لایحه دولت را به دنبال داشته و نهایتا به این جا رسید که از سوی کمیسیون اعلام شد که به تصویب نهایی خواهد رسید.

رنج کشیده، ادامه داد: در همین رابطه معتقدیم رسالت اصلی مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه که مسئولیت راهبری اقتصادی مقاومتی  و نظارت را برعهده دارد، در تلاش بود این طرح را از مجلس دریافت کند، ولی این مسیر هموار نشد و تنها این طرح  در کمیسیون اقتصاد در دست افراد خاصی بود.

وی بیان داشت: اما در ادامه با پیگیرهای مجدانه بعضی شخصیت ها این طرح به صورت غیر رسمی از این افراد گرفته شد  و در همین رابطه نشست هایی در خبرگزاری حوزه برگزار  گردید.

معاون آموزش مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه افزود: در این طرح اجازه  بنگاه داری به بانک داده شده است و این مسئله در 35 سال گذشته به صورت مستمر بی سابقه بوده. مسئله دیگر بحث مرابحه است و ربا را در این طرح علنی کردند و از همه مهمتر در این طرح  شورای فقهی را در پایین مرتبه قرار دادند و کارهای اصلی را به عهده بانک مرکزی گذاشته اند.

وی گفت: این مسائل باعث شد جلساتی برای علنی کردن این طرح  برگزار شود.  که نشست اول در خبرگزاری حوزه با حضور سایر رسانه ها برگزار گردید و نشست دوم در خبرگزاری فارس در تهران با حضور شخصیت های علمی و دانشگاهی در عرصه بانکداری برگزار شد و نتایجی هم به همراه داشته است، ولی باید آن نتایج را در جامعه علنی و افشا کرد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcawyna.49nu015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما