شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 82743
منبع : خبرگزاری ايرنا
معاون جهاد کشاورزی قم:

۲۱۰ خانوار قمی در امر پرورش شتر فعالیت دارند

قم نيوز : معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۲۱۰ خانوار قمی در امر پرورش شتر در سطح مناطق مختلف استان،‌ فعالیت می‌کنند.
۲۱۰ خانوار قمی در امر پرورش شتر فعالیت دارند
۲۱۰ خانوار قمی در امر پرورش شتر فعالیت دارند
به گزارش قم نیوز علی‌اصغر همت روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: این خانوارها پرورش بیش از ۶هزار نفر شتر را بر عهده‌دارند و سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه صنعت شترداری استان، از بهره‌برداران با ارائه خوراک یارانه‌ای و سایر خدمات موردنیاز حمایت می‌کند.

وی با اشاره به بازدید میدانی مسئولان استان از چراگاه‌های شتر و تلاش آنان برای کمک به این صنعت سودآور، افزود:‌ شترداران استان خدمات موردنیاز خود برای پروش این دام را از طریق شرکت تعاونی مختص این صنعت دریافت می‌کنند.

وی بابیان این‌که شتر در برابر گرما و تنش‌های محیطی بسیار مقاوم است و قدرت تحمل بالایی در برابر بیماری‌ها دارد، ادامه داد:‌ بخش مرکزی با داشتن بیابان‌های بسیار و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در قم است و بیشتر شترداران استان در دهستان‌های قمرود و قنوات این بخش حضور دارند.

همت گفت: ارائه سم برای رسیدگی به امور بهداشتی شتر،‌ پیگیری امور مربوط به ارائه تسهیلات بانکی به شترداران،‌ شناسنامه‌دار کردن شترهای پرورشی استان،‌ انجام تبلیغات رسانه‌ای برای معرفی و عرضه بیشتر محصولات وابسته به شتر، معاینه مستمر شترهای استان و تلاش برای جلوگیری از بیمار شدن آن‌ها و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور کارشناسان برجسته ازجمله فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای حمایت از فعالان این صنعت است.

وی با اشاره به لزوم حفظ ذخایر راهبردی ژنتیکی شتر در قم،‌ بیان کرد: شتر بدون وابستگی به نهاده ها قادر به تولید پروتئین بوده و گوشت،‌ شیر،‌ پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که باقیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود و مشتریان زیادی دارد،‌ به همین دلیل توسعه صنعت شتر دارای در قم می‌تواند درآمدزایی خوبی برای استان  درپی داشته باشد.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcds50j.yt0xo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما