يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : 82778
منبع : خبرگزاری فارس

نگارخانه‌ای به وسعت طریق الحسین

قم نيوز : هنرمندان گرافیست کشور با ارائه خدمات فرهنگی و هنری به زائران اباعبدالله الحسین نگارخانه‌ای به وسعت مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی برپا کرده‌اند.
نگارخانه‌ای به وسعت طریق الحسین
نگارخانه‌ای به وسعت طریق الحسین
به گزارش قم نیوز از آنجا که هنر بهترین زبان برای ارائه مفاهیم فرهنگی و مذهبی به مخاطبان است امسال کانون هنر شیعی با برپایی موکبی در عمود 299 در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین حسینی خدمات فرهنگی و هنری می‌پردازند که با استقبال زائران اباعبدالله مواجه شده است.

این خدمات فرهنگی و هنری به سرپرستی استاد مسعود نجابتی از هنرمندان برجسته و متعهد کشور و با حمایت موکب آیت‌الله میرزا جواد تبریزی ارائه می‌شود.

فرزند آیت‌الله میرزا جواد تبریزی در گفت وگو با فارس برپایی این موکب را در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی ضروری دانست و گفت: امروز که دشمنان سعی می‌کنند با تبلیغات کاذب جوانان ما را به انحراف بکشانند کانون‌های فرهنگی و هنری باید توجه بیشتری به مقابله با انحرافات کنند.

وی با تأکید بر اینکه بنیاد فرهنگی شیعی باید بتواند نسل ولایی و متدین تربیت کند، خاطرنشان کرد: در مسیر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که انواع خدمات ارائه می‌شود باید گروهی نیز باشند که فرهنگ اصیل اسلامی را به جوانان القا کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفر تبریزی با بیان اینکه دشمنان ظاهر جوانان ما را نیز نشانه رفته است، اظهار کرد: این وظیفه هنرمندان متعهد است که با حرکت جدی فرهنگی جوانانمان را از کشیده شدن به فرهنگ منحط غرب نجات دهیم.

وی با اشاره انواع خدمات ارائه شده در موکب کانون فرهنگ شیعی گفت: همین خدمات فرهنگی از جمله چاپ نمادهای شیعی و نام اهل‌بیت بر روی کوله‌پشتی‌ها، لباس‌ها و... می‌تواند نگاه جمعیت در مسیر پیاده‌روی را بیش از گذشته به سوی اهل‌بیت معطوف کند.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم هر موکب یک کانون فرهنگی در کنار خود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این کانون‌های فرهنگی می‌توانند مکتب اهل‌بیت را به صورت تصویر، فیلم و کتابت به مردم تفهیم کنند و بیش از گذشته فرهنگ اهل‌بیت را به ویژه در بین جوانان ترویج کنند.

 

آثار هنری نباید به موزه و نگارخانه محدود شود

استاد مسعود نجابتی نیز در گفت وگو با فارس با اشاره به اینکه کانون هنر شیعی برای نخستین‌بار است که این موکب را در مسیر پیاده روی اربعین برپا کرده است، گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد اربعین حسینی این است که هر کس توفیق حضور در این مراسم را پیدا می‌کند بعد از نخستین پیاده‌روی به فراخور توان و بضاعت خود سعی می‌کند خدمتی در سال‌های بعد به زائران اباعبدالله ارائه کند.

وی با بیان اینکه در این عرصه شاهد انواع و اقسام خدمات در مسیر نجف به کربلا به شکل‌های مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: هر کس سعی می‌کند متناسب با توان و بضاعت خود، کاری انجام دهد که هنرمندان نیز در این سال‌ها تلاش کردند از این قافله جا نمانند و در حد توان این فضا را نمایش دهند.

این هنرمند برجسته کشوری یادآور شد: جلوه‌های بصری که ما بعد از اربعین در فضاهای هنری شاهد آن هستیم ناشی از تلاش‌های هنرمندان کشور در عرصه هنرهای تجسمی از جمله عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، نمایش و... است که به دیده شدن این راهپیمایی عظیم در فضای سانسور شدید رسانه‌های جهانی کمک می‌کند.

 

وی با اشاره به حضور کانون هنری شیعی برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی گفت: به نظر ما یکی از خدماتی که برای زائران لازم بود علائم و نمادهای شیعی است که در قالب نوشتار و تصویر به شکل‌های انتزاعی و مختلف در طی قرن‌ها به وجود آمده است و در آرشیو بصری ما وجود دارد.

مسئول کانون هنر شیعی با بیان اینکه شرایط فعلی ما از این علائم و نمادهای شیعی غافل بودیم، ابراز کرد: امروز تهاجم فرهنگی هم موجب شده تا حدودی روی شئون مختلف زندگی نیز عناصر غربی را مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دیدن نوشته‌های لاتین بدون تناسب با فرهنگ حسینی شاید هر بیننده حساسی را در مسیر راهپیمایی ناراحت کند، گفت: سعی کردیم با راه‌اندازی موکبی در قالب هنر و رسانه هم چاپ نمادها و نشانه‌ها را روی لباس‌ها و ملزومات زائران انجام دهیم و هم در بحث رسانه این فضا را دوستان رسانه‌ای ما تبیین کنند تا بتوانیم سال‌های بعدی این فضا را گسترده‌تر و با توان بیشتری ارائه دهیم.

نجابتی با بیان اینکه موکب کانون هنر شیعی با حمایت بی‌دریغ دوستان ما در موکب آیت‌الله‌العظمی میرزا جواد تبریزی و حمایت جدی بنیاد فرهنگی روایت فتح برپا شد، گفت: این اتفاق با همکاری و عزیزان هنرمندی که در این مدت با ما همکاری کردند در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به استفاده از چاپ‌های دستی از جمله چاپ سیلک در موکب گفت: با وجود اینکه این نوع چاپ در مسیر پیاده‌روی دشوار بود اما این کار را انجام دادیم که استقبال مخاطبان از آن بیش از تصور ما بود.

این هنرمند برجسته کشور تأکید کرد: به هر حال این نمادها، نوشته‌ها و تصاویر تولید شده توسط هنرمندان متأخر و معاصر در فضای گسترده‌تری در حال استفاده است و به نظر بنده هنر در حال پیدا کردن جایگاه واقعی خود است.

وی با بیان اینکه ما قائل نیستیم که آثار هنری برای موزه‌ها و نگارخانه‌ها تولید شود، تصریح کرد: ما نگارخانه‌ای به این وسعت عظیم داریم که آثار بر روی سطوح مختلف زندگی از جمله دیوارها، بنرها، فضاهای مصرفی و حتی روی لباس و کوله‌پشتی و ملزومات زائر دیده می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbwzbw.rhb5zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما