دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : 82806
منبع : خبرگزاری تسنیم

استان قم به‌عنوان دهکده لجستیک انتخاب شد

قم نيوز : مدیرکل راه‌آهن قم از انتخاب تعدادی از مراکز استان‌های کشور به‌عنوان دهکده لجستیک خبر داد که قم یکی از آن‌هاست و ایستگاه گارمانوری به‌عنوان دهکده لجستیک انتخاب و مصوب شده است.
استان قم به‌عنوان دهکده لجستیک انتخاب شد
استان قم به‌عنوان دهکده لجستیک انتخاب شد
به گزارش قم نیوز محسن اعتماد در کارگروه توسعه صادرات استان قم که پیش از ظهر امروز در تالار امام جواد (ع)‌ برگزار شد با اشاره به اینکه یک سری از مراکز استان‌ها را به‌عنوان دهکده لجستیک انتخاب کردند که قم هم به همین عنوان مطرح شد، اظهار داشت: ایستگاه گارمانوری به‌عنوان دهکده لجستیک انتخاب و مصوب شد و از این نظر از بسیاری از استان‌ها جلوتر هستیم.

وی ادامه داد: ما آنجا زمین سنددار زیاد داریم که این خودش بخش بزرگی از کار است. اگر بتوانیم آب و برق و گاز را هم ببریم، این دهکده لجستیک را ایجاد خواهیم کرد.

اعتماد با اشاره به فاز یک اتصال ریلی گمرک به ایستگاه گارمانوری، اظهار داشت: خط یک ایستگاه گمرک به طول 250 متر قابل بهره‌برداری است. اما مشکلی که با آن مواجه هستیم، عدم ورود بار روی ریل در این مدت است.

وی افزود: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در اتصال خطوط فرعی مانند چشمه‌های بار و مراکز تولید؛ روسازی را انجام می‌دهد و زیرسازی به عهده متقاضی و طرف اتصال است. چون به‌هرحال اتصال گمرک به ریل اتفاق مبارکی است و در طول زمان جهش اقتصادی به همراه خواهد داشت؛ اما موافقت راه‌آهن را گرفتیم که هزینه زیرسازی را نیز خودمان انجام دهیم.

مدیرکل راه‌آهن قم با تأکید بر اینکه فاز یک بااعتبار 15 میلیارد تومانی انجام شد، گفت: بحث این است که چرا بار روی ریل نمی‌آید؟ این سؤال بقیه کار ما را هم تحت شعاع قرار داده است. قرار بود دو میلیون تن بار روی ریل برود. توافقنامه سه‌جانبه.

وی ادامه داد: در حال تأمین نقدینگی برای ادامه کار هستیم و طرحی برای توسعه در استان داریم که اتصال سلفچگان، سیلو و شکوهیه به راه‌آهن را به دنبال دارد. این کار تسهیل گری مهمی است. در شهرک شکوهیه 58 میلیارد تومان باید هزینه کنیم و 10 میلیارد را شهرک پرداخت می‌کند اما ستاد راه‌آهن باید توجیه شود که این هزینه را انجام دهد.

اعتماد بابیان اینکه اتصال راه‌آهن به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان 40 میلیارد تومان هزینه داشت و دو پل بزرگ می‌خواهد که به دلیل کمبود نقدینگی آن کار هم مانده است، خاطرنشان کرد: هنوز خیلی از تولیدکنندگان نمی‌دانند که هزینه ریلی برایشان ارزان‌تر است. در بحث زمان سیر هم راه‌آهن وضعیت بهتری نسبت به جاده دارد.

وی افزود: در بحث حمل‌ونقل ترکیبی در ایستگاه گارمانوری، روزی دو هزارو 500 تن سنگ‌آهن به ریل به گارمانوری می‌آید و بار کامیون می‌شود و به میان دشت می‌رود. ما پتانسیل بار بسیار خوبی در فولاد و نیزار داریم که می‌توانند از حمل‌ونقل ترکیبی استفاده کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcd9j0j.yt0xz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما