دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب : 82811
منبع : خبرگزاری فارس

خانم دکتری که کفشدار زائران است/ ماجرای توسل معجزه‌آسا در اتاق عمل

قم نيوز : پزشک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی که 16 سال است توفیق خادمی حضرت معصومه(س) را دارد از جریانی که راهش را به خادمی حرم حضرت معصومه(س) گره زد و برکاتی که امتیاز خدمتگزاری در این حریم نصیب خودش، فرزندانش و بیمارانش کرده است، می‌گوید.
خانم دکتری که کفشدار زائران است/ ماجرای توسل معجزه‌آسا در اتاق عمل
خانم دکتری که کفشدار زائران است/ ماجرای توسل معجزه‌آسا در اتاق عمل
به گزارش قم نیوز اینجا فرقی نمی‌کند از کدام دیار آمده‌ای، چقدر پول در حساب بانکی‌ات خوابیده، زشت هستی یا زیبا، دو کلاس سواد داری یا مدرک دکترایت در قاب روی دیوار خودنمایی می‌کند. در حرم کریمه اهل‌بیت(ع) فقط دلت را وزن می‌کنند و آخرین نسخه به روز رسانی شده ایمان، معرفت و خلوصت را تست می‌کنند. جفت‌ و ‌جور بودن همین‌ها کافی است تا تو را در محضر خود پذیرا باشند و دست کریمانه بر سرت بکشند.

در این صحنه یکتای هنرمندی آن که بهتر سیمش را وصل کند، زودتر خودش را به معنا برساند و خوش‌تر نغمه زندگانی‌اش را سر دهد پیروز دنیا است و اگر خدا بخواهد آخرت هم.

آیینه‌کاری‌های ایوان آیینه و کتیبه‌های صحن عتیق حضرت کریمه(س) گواهند که چه رمز و رازهایی پای این همه زائر و خادم را گرداگرد این حریم گشوده است.

طاهره لباف پزشک جراح و متخصص  زنان، زایمان و نازایی از آن جمله یاران خوش‌ عهد این حریم است که از کفشداری شماره یک، واقع در صحن امام‌رضا(ع) خدمتگزاری‌اش به زائران آستان کریمه اهل‌بیت(س) را شروع کرده و سال‌های سال است که با وجود درگیری‌های متراکم کاری، مشغولیت‌های خانوادگی و ... همچنان بر عهد خادمی که با بانوی کریمه(س) بسته است مانده و گوی سبقت را از هم‌ردیفان خود ربوده است.

دکتر لباف 68 سال سن دارد و تا کنون بیش از ۲۰ هزار نوزاد به دنیا آورده، خودش می‌گوید که هر روز مصمم‌تر از دیروز است برای ماندن در کسوت خادمی حرم کریمه اهل بیت(ع) و از خدا می‌خواهد به او توفیق دهد که تا جان در بدن دارد بتواند در این حرم خدمتگزاری کند.

در این گفت‌وگو دکتر لباف از جریانی که راهش را با خادمی حرم حضرت معصومه(س) گره زد، مدت زمان خوش‌خدمتی‌اش در محضر کریمه اهل‌بیت(س)، برکاتی که امتیاز خدمتگزاری در این حریم نصیب خودش، فرزندانش و بیمارانش کرده است و ... سخن می‌گوید.

 

* چند سال است که خادم حرم حضرت معصومه(س) هستید؟

16 سال است که خداوند توفیق داده است که خادم افتخاری حرم حضرت باشم.

 

* اتفاق خاصی شما را به سمت خادمی حرم سوق داد؟

در آن زمان که تصمیم گرفتم خادم حرم حضرت معصومه(س) شوم رئیس دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه بودم و هر روز قبل از رفتن به دفتر کار به حرم می‌رفتم و سلام و عرض ارادتی به حضرت معصومه(س) از نزدیک داشتم و سپس به محل کار می‎رفتم، این قضیه موجب انس شدید من با حضرت معصومه(س) و حرم ایشان شد و همان ایام بود که از خدا خواستم خودش واسطه شود که بتوانم از خادمان حرم بانو شوم.

در همین ایام برادرم هم سرطان کلیه گرفت و من نیت کردم که خادم حرم حضرت شوم و خداوند برادرم را شفا دهد. روند ثبت‌نام برای خادمی را گذراندم و شروع به خدمت کردم و مدتی بعد اتفاقاً برادرم هم شفا پیدا کرد و عمل‌های جراحی او با موفقیت انجام شد.

شدت علاقه و ارادتم به حضرت معصومه(س) زمانی بیشتر شد که دکتر سید محمود مرعشی فرزند آیت‌الله العظمی مرعشی، طی بازدیدی که از کتابخانه آیت‌الله مرعشی داشتم و خدمت ایشان رسیدم جریانی را پیرامون شرفیابی پدربزرگش برای من تعریف کرد. این داستان از این قرار بود: « پدر بزرگش چله‌ای می‌گیرد و در آن چله از خدا می‌خواهد که موقعیت مکانی قبر حضرت زهرا(س) برایش نمایان شود تا بتواند مستقیماً بر سر مزار آن حضرت برود و کسب فیض کند. در روز 36 یا 37 این چله‌نشینی در عالم کشف و شهود به او گفته می‌شود که برنامه چله‌ات را ادامه نده که به نتیجه نمی‌رسی و دلیلش هم این است که قرار نیست محل قبر حضرت زهرا(س) در زمان غیبت بر کسی آشکار شود و تمام فیوضاتی هم که می‌خواهی از محل دفن پیکر حضرت زهرا(س) بگیری را می‎‌توانی در قم از حضرت معصومه(س) دریافت کنی.» دکتر مرعشی همچنین گفت پدرم هر روز به زیارت حرم حضرت معصومه(س) می‌رفت و امکان نداشت لباس، قبا، عبا یا عمامه نو بخرد و تا قبل از اینکه آن را به غبار حرم حضرت متبرک کند بپوشد.

امکان نداشت لباس، قبا، عبا یا عمامه نو بخرد و تا قبل از اینکه آن را به غبار حرم حضرت متبرک کند بپوشد

تمام این جریانات را که شنیدم سبب شد حضرت زهرا(س) را نیز در حرم بانوی کریمه(س) حاضر ببینم و علاوه بر شناخت بهتر مقام این بانو، انگیزه محکم‌تری را برای خدمتگزاری در حرم ایشان داشته باشم.


* خادم کدام بخش از حرم مطهر حضرت معصومه(س) هستید؟

حدود 10 سال خادم کفشداری حرم بودم و افتخار کفشداری زائران حرم را داشتم. بعد از گذشت این مدت مدیریت حرم اعلام کرد که باید گردش کار بین خادمان صورت گیرد و طی همین جریان ادامه فعالیت من در بخش انتظامات ادامه یافت. پس از آن هم هر بار بر اساس تصمیم مسؤول خدام هر شیفت به خدمت در محل تعیین شده می‌پردازم.

 

 

**با تبرک جستن از خاک پای زائران حرم حضرت معصومه(س) شارژ می‌شوم

* همچنان ساکن قم هستید؟

خیر، تا زمانیکه مسؤولیت دانشگاه فاطمیه را بر عهده داشتم در قم سکونت داشتیم ولی چند سالی است که در تهران سکونت دارم.

 

* هر چند وقت یکبار حرم شیفت هستید؟

قبلاً هر هفته به مدت چهار ساعت شیفت می‌رفتم ولی اکنون هر ماه یکبار و هر نوبت هشت ساعت شده است.

* چند فرزند دارید؟

6 فرزند دارم. 5 پسر و یک دختر. از توفیقات حضورم در قم و عنایت حضرت معصومه(س) این بوده است که فرزندانم همگی در قم حافظ قرآن شده‌اند.

 

* هر 6 نفر حافظ کل قرآن هستند؟

سه نفر از آنان حافظ کل قرآن و سه نفر از آنان حافظ چند جزء هستند. دخترم، زهرا از 6 سالگی شروع به حفظ کرد و قبل از سن 9 سالگی حافظ کل شد.

فارس: وقتی در کفشداری حرم خدمت می‌کردید پیش می‌آمد که کسی از شاگردان یا بیمارانتان شما را بشناسد و اذعان کند که «خانم دکتر، شما در کفشداری حرم چه می‌کنید؟!»

در سال‌های نخست بیماران و دانشجویانم که مرا در کفشداری حرم می‌دیدند ابتدا بسیار تعجب می‌کردند و بعد غبطه می‌خوردند و می‌گفتند: خوش به حالتان، کاش ما هم می‌توانستیم چنین توفیقی داشته باشیم. گاهی اوقات هم باور نمی‌کردند و جلو می‌آمدند و می‌پرسیدند: شما دکتر لباف هستید؟

من سعی داشتم کسی از زائران و خادمان اطلاعی درباره من و شغلم پیدا نکند تا با خلوص بهتری بتوانم در حرم خدمت کنم، ولی متأسفانه نشد. وقتی بیمارانم می‌آمدند و مرا شناسایی می‌کردند و شروع به سلام و احوالپرسی می‌کردند همکارانم هم کم کم متوجه قضیه می‌شدند. قضیه به جایی رسید که خیلی اوقات که در کفشداری بودم خادمان نزد من می‌آمدند و آزمایش‌هایشان را به من نشان می‌دادند و از من سؤوالات پزشکی می‌پرسیدند و همین سبب می‌شد که از خدمتگزاری در کفشداری باز بمانم. با این شرایط مدیریت حرم از من تقاضا کرد که از این هشت ساعت خدمتی که دارم دو ساعت آن را در درمانگاه حضرت معصومه(س) داوطلبانه خدمات پزشکی به مراجعه‌کنندگان، به ویژه به خادمان ارائه بدهم.

 سعی داشتم کسی از زائران و خادمان اطلاعی درباره من و شغلم پیدا نکند تا با خلوص بهتری بتوانم در حرم خدمت کنم، ولی متأسفانه نشد

 
* همچنان در درمانگاه حضرت معصومه(س) بیماران را ویزیت می‌کنید؟

بله. برخی به من می‌گویند بجای خدمت در کفشداری و ... که از عهده همه خدام بر می‌آید در درمانگاه حرم که فقط از عهده امثال شما بر می‌آید خدمت کن، ثواب خدمت در این بخش بیشتر هم هست ولی من آنقدر که از نظر روحی و معنوی از خدمت در کفشداری حرم و تبرک جستن به خاک پای زائران آستان حضرت معصومه(س) شارژ می‎‌شوم از خدمت در درمانگاه شارژ نمی‌شوم، من ویزیت بیماران را سایر اوقات در شبانه روز انجام می‌دهم و آنچه در حرم به آن نیاز دارم خدمتگزاری متفاوت به زائران است.

 

**بد‌حجاب‌ها اعتنایی به تقدس حریم حرم حضرت معصومه(س) ندارند

* برخورد زائران با خدام چگونه است؟ قدردانی لازم را از زحمات خدام دارند؟

طبیعتا برخورد زائران بنا بر تفاوت فرهنگ آنان و همچنین بسته به شرایط روحی آنان متفاوت است. اغلب زائران برخوردهای احترام‌‌آمیز دارند. عده کمی از آنان هم به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین از خدام توقع انجام کارهایی که خارج از دایره وظایف خادمین است دارند و این قضیه ممکن است موجب بروز دلخوری شود.

 

* چه انتظاراتی دارند که از دایره وظایف خدام خارج است؟

مثلاً  برخی توقع دریافت و نگهداری امانت توسط خادمان کفشداری را دارند که این مسئله ممنوع است. وقتی که این مسائل به زائران گفته می‌شود غالباً با متانت قبول می‌کنند ولی گاهی اوقات هم قبول نمی‌کنند و شروع می‌کنند به گلایه کردن.

 

* شما به عنوان یک خادم اگر زائری به راهنمایی‌هایتان ترتیب اثر ندهد ناراحت یا عصبانی می‌شوید؟

خیر، هرگز. سعی می‌کنم در این مواقع فقط مهربانانه نصیحتشان کنم. در حرم هر لحظه حضرت معصومه(س) را شاهد و ناظر می‌بینم و آنطور که اخلاق کریمانه حضرت می‌پسندند با مهمانانش رفتار می‌کنم. قبل از شروع هر پست رو به ضریح سلام می‌دهم و از ایشان می‌خواهم که خدمت ناقابل مرا بپذیرد و مرا در لحظات خدمت یاری کند تا به بهترین وجه خدمت‌رسانی کنم.

مردم باید تقدس حرم را حفظ کنند، به خاطر دارم در سال‌های گذشته شاهد حضور بدحجاب‌ها در قم نبودیم ولی متأسفانه اکنون حرمت‌ها شکسته شده و برخی عفت را رعایت نمی‌کنند.

 

* خادم حرم امام‌رضا(ع) هم هستید؟

بله. به لطف خداوند بعد از 12 سال انتظار خادم حرم امام‌رضا(ع) نیز شده‌ام. هر ماه یکبار به مدت 6 ساعت توفیق خدمتگزاری در حرم آقا دارم.

 

* اگر به شما فرصت محدودی مثلاً در حد دو ساعت برای خدمتگزاری در حرم یک معصوم دیگر داده شود، شما حرم کدام یک از ائمه را انتخاب می‌کنید؟

خیلی آرزوی خدمت در حرم امام علی(ع) در نجف را در دل دارم. اگر چنین فرصتی پیش آید حتما حرم امیرالمؤمنین(ع) را انتخاب می‌کنم و در مرحله بعد حرم امام حسین(ع).

 

 

*با توسل به حضرت معصومه(س) جراحی می‌کنم

* خادم حرم حضرت معصومه(س) بودن برای زندگی‌ شما برکتی داشته است؟

بسیار زیاد. خیلی از برکات زندگی‌ام را از راه خادمی در حرم حضرت معصومه(س) کسب کرده‌ام و گرچه خود را قابل نمی‌دانم ولی عنایات بسیاری از ایشان در زندگی دیده‌ام. انرژی معنوی که از حرم بانو و آقا امام رضا(ع) می‌گیرم در موفقیت کاری‌ام نیز بسیار تأثیر داشته است.

 

* تا حالا پیش آمده در امر درمان بیمارتان درمانده شوید و در همان زمان به حضرت معصومه(س) متوسل شوید و با یاری‌طلبی از ایشان بتوانید مشکل بیمارتان را رفع کنید؟

گمان می‌کنم این اتفاق برای تمام پزشکان و به ویژه جراحان پیش می‌آید که گاهی در روند درمان یا جراحی بیمار بهبودی و پیشرفت دلخواه را مشاهده نمی‌کنند و نمی‌دانند باید دیگر با او چه کرد. هر وقت در درمان بیماری با مشکلی مواجه شوم از حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارشان کمک می‌طلبم.

یکبار حین جراحی سزارین بیمار شروع به خونریزی شدید کرد، تمام راه‌های ممکن را انجام دادم ولی خونریزی بند نمی‌آمد! در این موقع با یک توسل به حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) که داشتم به صورت غیر قابل تصوری خونریزی بیمار بند آمد. خیلی از این قبیل خطرات جراحی را با توسل به ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت معصومه(س) می‌توان حل کرد.

 

* سیدحمیدرضا برقعی یکی از شاعران خوشنام عصر ما در یکی از شعرهایش در وصف حرم حضرت معصومه(س) می‌گوید:« در این حریم سینه‌زدن چیز دیگریست/ خونین‌تر است ماه محرم کنار تو»، این بیت شعر رو شما که 16 سال سابقه خادمی حرم حضرت را دارید برایمان ترجمه دلی کنید:

وقتی در حرم حضرت معصومه(س) قرار می‌گیری احساس می‌کنی در جوار حضرت زهرا(س) قرار داری. صاحب عزای واقعی امام حسین(ع) هم حضرت زهرا(س) است. بنابراین فضایی که بر حرم بانو حاکم است فضای "سوگ مادرانه در عزای سالار شهیدان" است. این است تفاوت عزاداری در حرم بانو با سایر مکان‌ها.

در روایتی از یکی از معصومین(ع) نیز آمده است: «قم حرم ما اهل‌بیت است»، از این دریچه نیز اگر نگاه شود مشخص است که عزاداری برای سیدالشهداء در حرم بانوی قم که مجمع اهل‌بیت(ع) است معنویت خاصی دارد که با جاهای دیگر تفاوتی ملموس دارد.

 

* شیرین‌ترین خاطره شما طی 16 سال خادمی در حرم حضرت معصومه(س) چه بود؟

اگر چه تمام لحظه‌های خادمی‌ام در حرم پر است از خاطرات شیرین و به یادماندنی ولی یکی از شیرین‌ترین آن‌ها مربوط به زمانی است که برادر یکی از عروس‌هایم در کما به سر می‌برد و به شدت حالش بد بود. این پسر خیلی جوان، مؤمن و متعهد بود و من بابت شرایطی که برایش پیش آمده بود بسیار ناراحت بودم. این جوان بیش از یک هفته بود که در کمای کامل بود و تقریباً امیدی به بهبودی‌اش نبود. در همان روزها شیفت حرم بودم، وقتی به حرم آمدم از خادمان دیگر خواستم برای شفای این جوان دعا کنند. هنوز شیفت من تمام نشده بود که خبر رسید حال این جوان بهبود پیدا کرده و من لمس کردم که این نتیجه حمد شفایی بود که خادمان حرم حضرت برای این جوان خواندند و در حقش دعا کردند.

 هنوز شیفت من تمام نشده بود که خبر رسید حال این جوان بهبود پیدا کرده و من لمس کردم که این نتیجه حمد شفایی بود که خادمان حرم حضرت برای این جوان خواندند

 

 

* افتخار واسطه‌گری در درمان بیماران را بالاتر می‌دانید یا افتخار خدمتگزاری به زائران حرم حضرت معصومه(س)؟

این دو امر در عرض یکدیگر قرار دارند، قابل قیاس نیستند و هر کدام از این خدمات افتخار ویژه خود را دارد. انرژی برای درمان بیماران را از خدمت در حرم حضرت معصومه(س) می‌گیرم و با درمان بیماران برای خدمت به آستان کریمانه حضرت معصومه(س) انرژی می‌گیرم.

 

* تا کنون در ایام اربعین در موکب‌های استقرار پزشکان برای درمان رایگان بیماران حاضر شده‌اید؟

خداوند توفیق داده 5 سال است که با خانواده در پیاده‌روی نجف تا کربلا در ایام اربعین شرکت می‌کنم. در مسیر پیاده‌روی پیش آمده که موردی به درمان بیماران بپردازم ولی تاکنون در موکب‌ خاصی برای پرداختن به درمان زائران مستقر نشده‌ام.

البته دو تا از پسرهایم که هم پزشک هستند و هم پاسدار، در ایام اربعین در موکب‌ بیمارستان بقیه الله مستقر می‌شوند و به درمان رایگان بیماران می‌پردازند و وقتی هم در آنجا با آنان ملاقات می‌کنم سؤالات پزشکی خود را از من می‌پرسند.

 

* نمی‌خواهید از سال‌های بعد شما هم در موکب‌های پیاده‌روی اربعین مستقر شوید و به درمان زائران بپردازید؟

چرا، اگر خداوند توفیق دهد از سال‌های آینده برای خدمتگزاری به زائران اربعین اقدام می‌کنم. در مجموع به همه مسلمانان عزیز توصیه می‌کنم خود را به مراسم پیاده‌روی اربعین، این مراسم باشکوه و باعظمت که نویددهنده حکومت مهدوی است حضور بهم رسانند و از حال عجیب و فضای معنوی این سفر بهره ببرند و به هیچ بهانه‌ای که آنان را از سفر باز می‌دارند هم اعتنا نکنند.

 

* به این فکر کرده‌اید که تا چه سنی می‌خواهید در حرم حضرت معصومه(س) به زائران خدمت‌رسانی کنید؟

از خداوند خواسته‌ام تا زنده هستم به من توفیق خادمی در حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) را بدهد. همچنین خواسته‌ام به من کمک کند تا جان در بدن دارم بتوانم واسطه درمان بیماران شوم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjvoeo.uqe8vzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما