يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : 82911
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت الاسلام رزاقی:

با نگاه به جامعه پیش از عاشورا، به درک بهتری از این قیام می رسیم

قم نيوز : استاد حوزه با اشاره به بحران انحراف عمده در جامعه پیش از قیام عاشورا، نگاه تحلیلی به این رویدادهای منحرف ساز را سبب ساز شناخت بهتر نسبت به این قیام دانست.
با نگاه به جامعه پیش از عاشورا، به درک بهتری از این قیام می رسیم
با نگاه به جامعه پیش از عاشورا، به درک بهتری از این قیام می رسیم
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام رزاقی شب گذشته در مراسم عزاداری شب اربعین بیت آیت الله مقتدایی در قم گفت: زمانی که امام حسین(ع) مبادرت به قیام کردند جامعه در یک گمراهی اجتماعی و همه جانبه بود.

وی افزود: از زمان سقیفه به بعد همه امور در راستای دوری جامعه از حق و حقیقت و انحراف از مسیر نبوی پیش رفت تا جایی که بزرگترین جانشین پیامبر هدف اصلی همه حملات قرار گرفت تا کسی به ایشان و الگوی نبوی ایشان متصل نشود.

وی تصریح کرد: معاویه در همه شهرها منابری نصب کرد که در آن فقط لعن بر علی(ع) گفته شود؛ حتی این امر به شکلی پیش رفت که مردم مسافر در هر شهری خود را موظف می دانستند که باید در مسجد لعن آن شهر حاضر شوند و صب و لعن به علی(ع) بگویند تا نیت خیرشان از این سفر به پاداش برای آنها مبدل شود.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که احادیث نبوی پس از پیامبر دفن و به آتش کشیده شد، اظهارکرد: آنها اجازه نداند که هیچ نقلی از پیامبر و سیره ایشان به نسل های بعدی برسد و به همین شکل سعی داشتند که نظام مبتنی بر اندیشه خود را بر جامعه حاکم کنند.

وی گفت: سستی افراد نیز در شکل گیری جامعه گمراه آن دوران نقش آفرین بود؛ ابن عباس ها و بی خیالی امثال او نسبت به وقایع و ظلم هایی که بر اصحاب حقیقی دین می رفت از دلایل اصلی عمق گرفتن این گمراهی بود؛ این افراد نسبت به ظلم آشکار به حضرت زهرا(ع) و امام علی(ع) که پایه همه ستم ها و اساس ظلم ها بود بی تفاوت ماندند.

استاد حوزه یادآورشد: جامعه در دوران پیش از قیام حضرت به یک جامعه بحران زده مبدل شد؛ جامعه ای که ظلم به حضرت زهرا(ع) که دختر معصوم پیامبر و گنج پنهان خدا بود را نیز با بی تفاوتی عجیب از مقابل چشم گذراند؛ این ظلم همگانی به شکلی بود که امام علی(ع) را نیز خانه نشین کرد.

وی گفت: اگر بخواهیم به عمق این انحراف اجتماعی که امام حسین(ع) را به قیام واداشت نگاه کنیم آن است که فقط به این نکته توجه کنیم که شخصی چون معاویه که در یک سخنرانی سنن نبوی را حرام اعلام کرد و امر خود را به کرسی نشاند، مورد اقبال عمومی هم قرار گرفت و پس از او فرزند شراب خوار کافرش جای پیامبر را گرفت و جامعه نیز در مقابل این گونه افراد هیچ اعتراضی نکرد.

وی یادآورشد: جامعه ای که در مقابل ظلم به غصب خلافت از امام علی(ع) بی تفاوت بود همین جامعه خلافت امثال یزید را نیز تحمل کرد و به همین دلیل بود که امام حسین(ع) دست به قیام بزرگ علیه این انحراف بزرگ زد و اگرچه در آن زمان با بی مهری مردم مواجه شد ولی این قیام در نهایت به پیروزی بزرگ خود رسید و امروز میلیون ها نفر در دنیا حقانیت این قیام را فریاد می زنند و برای عشق به امام حسین(ع) جانشان را در طبق اخلاص گذاشته اند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdca6ona.49nu615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما