دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب : 82940
منبع : خبرگزاری مهر

مشکلات نبود قانون کپی رایت / روزگار سخت اقتصاد نرم‌افزاری

قم نيوز : تعدادی از فعالان حوزه نرم افزار ضمن انتقاد از ناملایماتی که اقتصاد مرتبط با حوزه نرم‌افزاری را تحت تأثیر قرار داده، گفتند: ورود دولت به فعالیت اقتصادی یک اشتباه جبران ناپذیر است.
روزگار سخت اقتصاد نرم‌افزاری/ مشکلات نبود قانون کپی رایت
روزگار سخت اقتصاد نرم‌افزاری/ مشکلات نبود قانون کپی رایت
به گزارش قم نیوز تقریباً همه‌چیز در دنیای «صفر و یک» قابل محاسبه و رصد و دسترسی است. اصلاً علوم رایانه‌ای آمده است که ناممکن‌های دنیای امکان و محدودیت را ممکن کند و البته تا جایی که علم و امکانات انسان قد می‌دهد این اتفاق مهم رخ داده است و عرصه پردازشگران رایانه‌ای عقل‌های بشر را به حیرت واداشته است؛ اما جالب است بدانیم کارشناسان و متولیان امر سخت افزار و نرم افزار رایانه‌ای به مشکلاتی اشاره می‌کنند که از عهده دنیای صفر و یک برنمی‌آید و سال‌هاست که معطل مانده است و گویا شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و نیمه خصوصی هم نتوانسته‌اند برنامه‌ای برای رشد و ارتقا نظام صنفی رایانه استان داشته باشند.

تعدادی از کارآفرینان و مدیران فناور علوم رایانه‌ای استان قم از وجود ناملایمات و فراز و نشیب‌هایی که اقتصاد مرتبط با حوزه نرم‌افزاری را تحت تأثیر قرار داده گلایه کرده و از عدم همکاری و دخالت و رقابت‌های نابرابر برخی از بخش‌های دولتی در اقتصاد نرم‌افزاری انتقاد کردند.

مدیرعامل یکی از واحد فناور دانش بنیان نرم‌افزاری با بیان اینکه این واحد فناور در زمینه رایانش ابری ارائه ابزارها، نرم افزارهای فنی، مهندسی، انواع انیمیشن و گرافیک و... فعالیت دارد ادامه داد: انواع اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری را در تارنما رایانه‌ای در اختیار کاربران خود قرار دهیم.

سید محمدرضا رکنی حسینی وی با بیان اینکه حوزه اصلی برنامه‌های شرکت وی توسعه نرم افزار است، گفت: به طور معمول یک کاربر برای نصب و راه‌اندازی یک نرم افزار نیاز به دانلود برنامه به وسیله و پشتیبانی ابزارهای سخت افزاری دارد اما از طریق برنامه آپتار می‌تواند هر نوع برنامه نرم‌افزاری را به صورت آماده در فضای ابری ایجاد شده بدون نیاز به برنامه‌های پشتیبانی دریافت کرده و در همان فضا ویرایش و ذخیره کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از فضای وب آپتار دارای مزایای بسیاری است، افزود: برخورداری از این نرم افزار نه تنها به صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان منجر می‌شود بلکه کاربر با استفاده از فضای امن وب از خطر انواع ویروس و بدافزاری که حاصل استفاده و انتقال نرم افزار با ابزارهای سخت افزاری مانند فلش است در امان بماند.

مشقت‌های کارآفرین بودن

مدیرعامل این واحد فناور که در زمینه مهندسی الکترونیک تخصص دارد و توانسته حدود ۱۱ برنامه نویس کاملاً حرفه‌ای را در سراسر کشور به صورت دورکاری همراه پروژه کند، ادامه داد: یکی از معضلات مهم حوزه نرم‌افزاری در کشور پایین بودن ضریب اعتماد پذیری کاربران است و ما برای اینکه بتوانیم با مشتریان کنونی ارتباط بگیریم بارها مورد سنجش قرار گرفتیم.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت در حوزه کارآفرینی به ویژه پروژه‌های نرم‌افزاری نیاز به پشتکار و صبر بسیار دارد، گفت: خوشبختانه پارک علم و فناوری استان قم زمانی که در مرحله ساخت و ارائه پروژه تحقیقاتی و غیرتجاری بودیم از برنامه ما حمایت کرد و الآن توانسته‌ایم ایده خود را تجاری سازی کرده و به درآمد زایی مختصری دست پیدا کنیم.

رکنی حسینی در پایان از دانش آموختگان جوان خواست که تنها دنبال نتیجه و قله پروژه‌های موفق کارآفرینان موفق نباشند و بدانند که فناوران و نخبگان چه مشقت و ناملایماتی را برای دست یابی به موفقیت تحمل کرده‌اند.

ویژه خواری دولتی‌ها

مدیر یکی دیگر از واحدهای فناور استان قم که در زمینه گروه نرم‌افزاری فعالیت دارد با اشاره به اینکه در حوزه نرم‌افزاری دارای دو مجوز دانش بنیان هستند، گفت: این واحد فناور در تولید و ارائه نرم افزار صندوق‌های قرض الحسنه و پشتیبانی فنی سازمان نظام مهندسی صاحب ایده است.

رضا پورصدری با اعلام اینکه فقط در صندوق‌های قرض الحسنه مالی فعال هستند، گفت: در حال حاضر ۶۰ مشتری در حوزه بانکداری داریم و با سازمان نظام مهندسی ۵ استان همکاری می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ۲۰ نفر نیروی کاملاً تخصصی و توانمند در اختیار دارد، گفت: ۱۸ نفر از این نیروها در حوزه نرم‌افزاری و بازرگانی تخصص دارند.

در نظام بانکی همیشه شاهد سخت گیری‌ها و آسان گیری‌های افراطی هستیم

پورصدری با اشاره به تاریخچه فعالیت این واحد فناور گفت: این شرکت برای اولین بار و در اقدامی نادر با طراحی و ساخت یک نرم افزار خودپرداز ویژه برای صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی توانست خود را مطرح کند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار توانستیم نرم افزارهای صندوق‌های قرض الحسنه را به بانک ملی متصل کنیم، گفت: این برنامه با استقبال و تقلید سایر نظام بانکی و مورد تقدیر قرار گرفت.

این فعال در حوزه تولید نرم افزار به ایجاد سهمیه عادلانه در نظارت‌های مهندسان نظام مهندسی ساختمان با طراحی نرم افزارهای ویژه اشاره کرد و گفت: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی با دخالت‌های غیر کارشناسی نظام عادلانه سهمیه‌بندی را جمع‌آوری کرد و بعدها به دنبال ایجاد یکپارچه‌سازی بود که در حال حاضر یک رانت ویژه در اختیار شرکت‌های مهندسی تهرانی قرار گرفته است.

وی از دخالت‌های بانک مرکزی در فعالیت صندوق‌های قرض الحسنه انتقد کرد و گفت: متأسفانه در نظام بانکی همیشه شاهد سخت گیری‌ها و آسان گیری‌های افراطی هستیم.

پورصدری با بیان اینکه بیشتر مواقع شرکت‌های وابسته به دولت دنبال انحصار طلبی هستند، گفت: این در حالی است که انحصار طلبی سازمان‌های دولتی مخالف قوانین و نتیجه آن رانت و فساد است.

بزرگ‌ترین حمایت دولت اجرای قانون و کاهش تصدی‌گری در بخش خصوصی است

مدیرعامل یک شرکت کامپیوتری نیز در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اینکه نیازی به حمایت‌های مالی بخش دولتی ندارد، گفت: بزرگ‌ترین حمایت دولت اجرای قانون و کاهش تصدی‌گری در بخش خصوصی است.

محمد حیدرزاده با بیان اینکه از سال ۸۳ در حوزه برنامه‌های نرم‌افزاری پیشرفته فعالیت دارد، گفت: زمینه‌های کاری ما در تولید سامانه‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی، نوبت دهی، ویزیت آنلاین، مدیریت کلینیک از طریق راه‌کارهای پردازش ابری در بستر SAAS و توریست درمانی است.

یکی از معضلات مهم در حوزه نرم‌افزاری نبود قانون کپی رایت و قوانین پایدار و شفاف است

وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت کنونی شرکت در تسهیل گردشگری سلامت (توریسم درمانی) است، گفت: در این حوزه یک تیم کامل تخصصی داریم و توانسته‌ایم موافقت اصولی دریافت کنیم.

این فعال در زمینه محصولات کامپیوتری با تأکید بر اینکه فراگیرترین سیستم نوبت دهی آنلاین را در اختیار دارد، گفت: این سیستم را از سال ۸۶ شروع کردیم و با اینکه در ابتدا به دلیل نبود فرهنگ لازم با مقاومتی‌هایی مواجه شدیم اما در نهایت توانستیم در سال ۸۹ با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد امضا کنیم و در حال حاضر هم شرکت‌های دیگر به تقلید از ما این روش را دنبال می‌کنند.

وی یکی از معضلات مهم در حوزه نرم‌افزاری را نبود قانون کپی رایت و قوانین پایدار و شفاف اعلام کرد و گفت: متأسفانه اخیراً شاهد هستیم که برخی نهادهای غیر مسئول تنها با ابزار رابطه مجوزهایی را برای گردشگری سلامت صادر می‌کنند که این قانون گریزی زحمات شرکت‌های تخصصی را زیر سؤال می‌برد و انحصار و رانت ایجاد می‌کند.

حیدر زاده با تأکید بر اینکه ورود دولت به فعالیت اقتصادی یک اشتباه جبران ناپذیر است، گفت: ما طرح جدیدی داریم که با آن یک متقاضی یا بیمار می‌تواند برنامه کاری یک پزشک متخصص در بیمارستان و یا مطب را به صورت آنلاین رصد کند.

تشریح برنامه‌های سامانه نوآفرین

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه حوزه علوم رایانه نیاز به هم‌گرایی و هم افزایی دارد، گفت: حوزه نرم‌افزاری بیشترین آسیب را از نوسان و هیجان اقتصادی کشور تحمل کرده است.

سید رضا موسوی با تأکید بر اینکه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم قابل قبول است، گفت: خوشبختانه شرکت‌های نرم‌افزاری استان توانسته‌اند خود را با نیازهای روز و بین المللی همراه کنند.

سامانه نوآفرین به منظور حمایت و ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و فناور طراحی شده است

وی توسعه صادرات در حوزه نرم‌افزاری را بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از این دستاوردهای فناورانه می‌توانند در بازارهای بین المللی به ویژه در کشورهای همجوار حضور داشته باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم با اشاره به طراحی و ارائه سامانه نوآفرین، گفت: این سامانه به منظور حمایت و ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و فناور طراحی شده است و فرصت بسیار خوبی برای تقویت زیرساخت‌های شرکت‌های نوپاست.

موسوی با طرح این مطلب که شرکت‌های نرم‌افزاری استان نیاز به حمایت و تسهیلات بیشتری دارند، گفت: از جمله ویژگی‌های سامانه نوآفرین این است که شاخصه‌های آن عملکردی است، نقش عامل انسانی در تصمیم گیری‌ها به حداقل کاهش پیدا کرده است و سوم اینکه در تضامین تسهیلات مورد نیاز شرکت‌ها مانع تراشی نشده است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccxoq4.2bqi08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما