کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساخت‌وسازهای صحن جوادالائمه حرم حضرت معصومه (س) برای رفاه زائران در حال ساخت است

خبرگزاری تسنیم , 30 مهر 1398 ساعت 16:48

روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با صدور بیانیه‌ای درباره ساخت‌وسازهای انجام‌شده در صحن جوادالائمه علیه‌السلام حرم مطهر توضیح داد.


به گزارش قم نیوز چند روز قبل رئیس شورای شهر قم با انتقاد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در صحن جوادالائمه(ع) حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: با بررسی‌های انجام‌شده این بناها در صحن جوادالائمه(ع) فاقد مجوز از شهرداری است.

عبدالله جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، در پاسخ به این سؤال که آیا ساخت‌وسازهای فعلی دارای مجوزهای قانونی است، اظهار داشت: به‌طورکلی هرگونه احداث بنا توسط هر مرجعی در داخل محدوده شهری باید بر اساس ضوابط شهرداری باشد  و باید نسبت به اخذ مجوز از شهرداری در چارچوب قوانین شهرسازی اقدام نماید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این صحن با بودجه دولتی و بر روی رودخانه احداث‌شده است، هنوز وضعیت مالکیت آن مشخصی نیست و اسناد و مدارکی برای مالکیت آن به شهرداری ارائه نشده است و نیازمند آن بوده که این مهم نیز تعیین تکلیف شود.

اما بر خلاف نظر رئیس شورای شهر قم، روابط عمومی آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) معتقد است که این توسعه و گسترش فضاهای خدماتی به زائران بر اساس پذیرایی میلیونی زوار و مشتاقان حرم کریمه اهل‌بیت(ع) است.

در بیانیه روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) آمده است: حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) دارای صحن‌ها و رواق‌هایی است که در هر دوره متناسب با نیاز زائران توسعه و گسترش‌یافته  و ایجاد فضاهای خدماتی به زائران در هر یک از صحن‌های حرم از جمله الزامات آن بوده که باید در جهت رفاه حال زائران ایجاد گردد.

در ادامه این بیانیه ذکر شده که بدیهی است هرگونه احداث و توسعه در فضاهای حرم‌های مطهر به عهده متولیان آن است و آستان‌های مقدس ایجاد هرگونه فضای خدماتی و رفاهی مثل رواق، شبستان، کفشداری، امانت‌داری و انجام فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی را بنا بر ضرورت،  ایجاد می‌کنند و برای این کار هیچ‌گاه نیاز به مجوزی نبوده و نخواهد بود. البته آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیها السلام ساخت‌وسازهای خارج از حرم مطهر را پس از اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح انجام می‌دهد.

یکی از موضوعاتی که رئیس شورای شهر بر آن تأکید داشته وضعیت مالکیت این صحن است که در این بیانیه ذکر شده است که واضح است که توسعه غربی حرم مطهر از ابتدا به عنوان «صحن حضرت جوادالائمه علیه‌السلام»، احداث گردیده و طی صورتجلسه شماره 55180 مورخه 19/11/1389 در اختیار حرم مطهر قرار گرفته است. لازمه ارائه خدمات مختلف به زائران، ایجاد فضاهای مورد نیاز است که این امر با در نظر گرفتن سیما و منظر مناسب و متناسب با معماری حرم مطهر و  رعایت مسائل امنیتی و توجه به مصوبات شورای تأمین استان، احداث گردیده است.

در بیانیه آستان مقدس به چگونگی احداث این بناها در صحن جوادالائمه نیز اشاره‌شده است که آمده است کلیه فعالیت‌های آستان مقدس در حوزه‌های مختلف با بهره‌گیری از متخصصین داخلی و مشورت با متخصصین دیگر انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 82965

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/82965/ساخت-وسازهای-صحن-جوادالائمه-حرم-حضرت-معصومه-س-رفاه-زائران-حال-ساخت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir