يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 83103
منبع : خبرگزاری ايرنا

سیمای نور قم، انتظاراتی ملی و بین‌المللی   

قم نيوز : وجود بارگاه مقدس حضرت معصومه(س) ، مراجع عظام تقلید و حوزه علمیه در قم باعث شده تا انتظارات از سیمای مرکز قم با عنوان " سیمای نور"‌ بیش از سایر مراکز باشد و تهیه تولیدات با مضامین دینی و مذهبی در قالب‌هایی جذاب درصدر برنامه‌های آن گنجانده شود ، به‌گونه‌ای که این شبکه منبع برنامه‌های دینی و مذهبی و فرهنگی صدا و سیما در بعد ملی و فراملی باشد.
سیمای نور قم، انتظاراتی ملی و بین‌المللی   
سیمای نور قم، انتظاراتی ملی و بین‌المللی   
به گزارش قم نیوز فعالیت صدا و سیمای قم در سال ۵۹،  با راه‌اندازی دفتر خبری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی آغاز شد.

با توجه به این‌که شهر تا سال ۱۳۷۴ جزو شهرستان‌های استان تهران بود، به دلیل نزدیکی به تهران از جهت رسانه‌ای تحت پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تهران و کشوری بود که پس از استان شدن قم در سال ۱۳۷۴، صدا و سیمای مرکز قم شکل گرفت.

در مهرماه سال ۷۸ پخش خبرهای روزانه از سیمای محلی و در بهمن همان سال پخش برنامه‌های سیمای صبح جمعه شروع گردید؛ همچنین در سال ۱۳۷۹ساخت و پخش برنامه با ویژگی‌های محلی در حدود ۱۵ ساعت در ماه آغاز شد.

شبکه استانی سیمای مرکز قم بانام «سیمای نور»  نیز سوم خردادماه ۱۳۸۲ همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و ورود حضرت معصومه(س)  شروع به کار کرد و هم‌اکنون زمان پخش برنامه‌ها آن ۲۰ ساعت می‌باشد.


سیمای قم برنامه های دینی و مذهبی برای کشور تهیه کند

 عضو شورای فرهنگ عمومی قم گفت: با توجه به ویژگی‌های شهر قم، تلویزیون این استان می‌تواند منبعی مطمئن برای تولید برنامه‌های دینی و مذهبی برای شبکه های ملی ملی و استانی کشور باشد.

سید مرتضی اسماعیلی‌طبا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ‌افزود: قم با دارا بودن تعداد زیادی کارشناس زبده دینی و وجود منابع غنی  معارف اسلامی، ظرفیت خوبی در زمینه تولید برنامه‌های محوری در زمینه‌های مذهبی و فرهنگی دارد.
وی با تاکید بر این‌که تحقق این مهم نیازمند نیروی انسانی متخصص و اعتبارات کافی است، اضافه  کرد: ظرفیت‌های علم دینی و کارشناسان مذهبی در استان قم به‌اندازه پاسخگویی به نیاز سایر استان‌ها در این عرصه‌ها می‌باشد و تلویزیون قم باید در کنار ماموریت‌های استانی، وظایف ملی و بین‌المللی خود را نیز انجام دهد.

کارشناس مدیریت رسانه بیان کرد: اگر سیمای استان قم با تامین امکانات به سمت تغذیه نمودن شبکه‌های ملی و استانی در زمینه برنامه‌های دینی حرکت کند، می‌تواند جوابگوی نیاز مخاطبان تلویزیون باشد.
اسماعیلی‌طبا بابیان این‌که یکی از دلایل راه‌اندازی شبکه‌های استانی این است که از ویژگی‌های آن استان استفاده شود، گفت: با توجه به حضور ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف در قم و حضور طلبه از بیش از ۱۰۰ کشور، برنامه‌سازی باید به‌گونه‌ای باشد که برای همه مخاطبان موثر و مفید واقع شود.
وی در ادامه گفت: باوجود این‌که فضای مجازی و رسانه‌های نوین توسعه‌یافته‌اند،‌ ولی تلویزیون رسانه‌ای است که ۲ حس بینایی و شنوایی انسان را درگیر می‌کند و همچنان یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌هاست.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر تلویزیون در رده رسانه‌های سنتی قرار می‌گیرد،‌اضافه کرد: در سال‌های گذشته تلویزیون رسانه‌ای یک‌سویه بوده و مخاطبان آن نقش چندانی در تولید برنامه‌ها نداشتند، ولی امروز این رسانه مخاطب محور شده است و بینندگان در تولید و پخش محتوا نقش‌آفرین شده‌اند.


سیمای نور تولید محتوای فاخر داشته باشد

یک کارشناس مذهبی نیز در این زمینه گفت:‌ با توجه به ظرفیت‌های دینی و مذهبی در شهر قم، سیمای قم باید بتواند با تولید محتوای فاخر، پاسخگوی عالم اسلام باشد.

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی نیا  در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: ارزش‌های دینی، اسلامی، دفاع مقدس، بیان تاریخ انقلاب اسلامی و جایگاه ازجمله برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، موضوع‌هایی است که باید توسط سیمای مرکز قم به آن‌ها پرداخته شود.

وی اضافه کرد: تلویزیون قم باید به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی الگو باشد و با تولید فیلم‌های جوان‌پسند و با رعایت موازین شرعی، برای سایر استان‌ها نیز برنامه تولید نماید.

وی ادامه داد: سیمای قم باید ازنظر کارشناسان دینی و مذهبی برای شبکه‌های سایر استان‌ها و شبکه‌های برون‌مرزی پشتیبان باشد و برنامه‌هایی با حضور کارشناسان خبره و صاحب‌نظر که با مسائل اعتقادی، دینی و مذهبی آشنایی دارند، تولید نماید.

قاسمی نیا گفت: مرکز قم باید منادی ساده زیستی، دوری از تشریفات و رفاه‌طلبی باشد و ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی و تلاش برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های سیمای قم ضرورتی است که باید بیش‌ازپیش تلاش شود.

وی بابیان این‌که سیمای قم باید از حالت استانی خارج شود، گفت: در این راستا مسئولان باید ازنظر مسائل مالی از سیمای نور قم حمایت کنند تا این سازمان به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی بابیان این‌که سیمای مرکز قم باید در شروع گام دوم انقلاب الگوی سایر استان‌ها باشد، گفت: با توجه به حضور بیش از ۱۰۰ ملیت در قم، می‌طلبد برنامه‌هایی ویژه ملیت‌های مختلف برای پخش از شبکه استانی قم تولید شود.

قاسمی نیا گفت: تلویزیون همانند مرکز آموزش سیار است و همه آحاد مردم حتی در دورترین روستاهای قم باید به تلویزیون و شبکه استانی نور دسترسی داشته باشند.


نقشی که صداوسیمای مرکز قم به عهده دارد فراتر از یک شبکه استانی است

مدیرکل صداوسیمای مرکز قم در این زمینه گفت: شهر مقدس قم به سبب آنکه مرکز معنوی جهان تشیع و خاستگاه انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود و نیز به برکت بارگاه کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد جمکران از جایگاه ممتاز معنوی و فرهنگی برخوردار است.

حجت‌الاسلام محمدلطفی نیاسر افزود: ازاین‌رو صداوسیمای مرکز قم باید در شان این شهر مقدس باشد و برای نیل به این هدف، سازمان صداوسیما در میان شبکه‌های ملی و بین‌المللی نیز برای بهره‌برداری از ظرفیت و توان علمی و فرهنگی شهر مقدس قم جایگاه خاصی در نظر گرفته است.

وی بابیان این‌که نقشی که صداوسیمای مرکز قم به عهده دارد فراتر از یک شبکه استانی است، ادامه داد: در مرکز قم علاوه بر برنامه‌سازی برای بیش از یک‌میلیون جمعیت استان قم، باید بتوانیم از چشمه جوشان اهل‌بیت(ع) در این شهر به نفع شبکه‌های ملی و فراملی استفاده کرده و برنامه‌های موردنیاز صداوسیما را در حوزه معارف دینی تولید کنیم.

به گفته وی، این ویژگی صداوسیمای مرکز قم، ویژگی منحصربه‌فردی است و هیچ‌یک از مراکز صداوسیما این شرایط خاص را ندارد. بر این اساس مرکز قم تلاش می‌کند تا توان خود را در این سطح ارتقا دهد.

به گفته لطفی نیاسر، صداوسیمای قم در حوزه برون‌مرزی به پنج زبان عربی، انگلیسی، اردو، کردی و آذری برنامه‌سازی می‌کند و ۵۰ درصد برنامه‌های رادیوی جمهوری اسلامی که به زبان انگلیسی پخش می‌شود نیز در قم تولید می‌شود.

وی به اقدامات فنی صداوسیمای مرکز قم  اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی تا سال ۶۷ در مجموعه سرزمینی قم یک فرستنده در محدوده علی‌آباد موجود بود و پس‌ازآن فرستنده تلویزیونی کمر کوه با ۲ شبکه اول و دوم و ۷۰ درصد پوشش به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: در دهه ۷۰ ایستگاه‌های کم قدرت راه‌اندازی شد و در دهه ۸۰ نصب نخستین فرستنده‌های دیجیتال با پوشش ۹۰ درصد انجام شد.


سیمای مرکز قم تغذیه‌کننده برنامه‌های دینی و مذهبی سایر استان‌هاست

معاون سیمای مرکز قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین تولیدات سیمای قم برنامه‌های فرهنگی و مذهبی است و این مرکز تغذیه‌کننده برنامه‌های دینی سایر استان‌هاست.

تقی ربانی بابیان این‌که مرکز قم سعی می‌نماید پایلوت مسائل مذهبی کشور باشد،‌ افزود: با توجه به ویژگی مذهبی شهر قم،‌ سعی می‌کنیم در برنامه‌های مناسبتی بتوانیم سایر استان‌ها را پشتیبانی نماییم که تولید بیش از ۶۰ ساعت برنامه در ایام اربعین امسال برای شبکه‌های استانی و برون‌مرزی نمونه‌ای از این تولیدات است.

وی افزود: ایجاد امکان پخش زنده نماز جماعت‌های ظهر و مغرب از حرم حضرت معصومه(س) و سمینارهای دینی و مذهبی از سایر شبکه‌ها از دیگر برنامه‌های تولیدی با محتوای دینی و مذهبی می‌باشد.

وی بیان کرد: سال گذشته موظفی ساخت برنامه سیمای مرکز قم یک هزار و ۲۰۰ ساعت برنامه بوده که علاوه بر آن، حدود ۲ هزار و ۱۰۰ ساعت برنامه دینی و مذهبی خارج از موظفی ساخته شد.

ربانی بابیان این‌که کمبود اعتبار مهم‌ترین مانع ساخت برنامه در سیمای قم است، گفت: توانایی تولید برنامه‌های فاخر دینی در همکاران سیمای قم وجود دارد و تحقق این مهم نیازمند تزریق اعتبارات بیشتر می‌باشد.

وی گفت: سیمای مرکز قم در بخش‌های مختلف ازجمله پویانمایی، تله‌فیلم، تله‌تئاتر، مستند، موشن گرافیک و سریال اقدام به ساخت برنامه می‌نماید و بیش از ۶۰ درصد این تولیدات قابلیت پخش در شبکه‌های برون‌مرزی دارد.

وی افزود: صداوسیمای مرکز قم به‌صورت مستقل بخش برون‌مرزی دارد و این بخش به چند زبان مختلف دنیا برنامه‌هایی تولید می‌نماید.

معاون سیمای مرکز قم با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته تعداد مخاطبان سیمای قم رو به افزایش بوده است،‌ تاکید کرد: در سال‌های آینده سیمای مرکز قم در آثار نمایشی، ‌فرهنگی و مذهبی گام‌های محکم‌تری برخواهد داشت و کیفیت برنامه‌های مذهبی ارتقاء قابل‌توجهی خواهد یافت.

به گفته وی،‌ در حال حاضر ۲۸ شبکه تلویزیونی روی گیرنده‌های قم دریافت می‌شود و گیرنده‌های مجوز به اچ ای وی سی ۶ شبکه دیگر نیز دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۹۷ درصد استان قم تحت پوشش شبکه‌های تلویزیونی قم و ملی هستند و ۱۸ شبکه اف ام برای رادیو در قم دریافت می‌شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcexz8v.jh8x7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما